Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad er det for en fætter??  (Læst 3885 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Metmus

• Passiv bruger
Hvad er det for en fætter??
« Dato: 12 August , 2011, 17:19 »
Jeg har fået to høns foræret. Den ene har vidst fået klippet næbbet eller lignende, hvilket også kan ses af fotoet, men de har det fint begge to :) Det er helt sikkert, at de er blandinger, men blandinger af hvad? Jeg har absolut ingen idé om alder.. Den hvide har sådan en sjov puff på toppen af hovedet - og den røde galer, men med meget, meget lille stemme  ;D Nogle der kan hjælpe med bud???
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
Sv: Hvad er det for en fætter??
« Svar #1 Dato: 12 August , 2011, 17:38 »
Jeg er meget blank, men et bud på hanen kunne være et kryds mellem New Hampshire og Wyandot. Hønen aner jeg ikke hvad er, men den er nu meget køn  /o
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 12 August , 2011, 17:55 »
Uh, jeg glemte helt at skrive, at de er meget meget små. Den røde synes jeg ikke ligner en hane, men den galer altså.. Den er en lille bitte smule mindre end min dværg wyandot høne.. Den hvide med puff'en på hovedet er lidt mindre og meget slankere. Det er mest den puff på hovedet, der undrer mig  ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 12 August , 2011, 18:23 »
Den røde er en hane, prøv f.eks. at se sadelfjerene, som går ned på hver side af halen. Men de ser da søde ud, tror også der er noget wyandot i den røde.
Mvh Marianne

Offline Halldor

• Bruger
« Svar #4 Dato: 13 August , 2011, 11:04 »
Lidt svær opgave :) Jeg tror at din brune hane er er stor kylling. Kan ikke se på billedet af hønen, om den er voksen, kamen kommer ikke til syne på billedet. Men kunne det være at du har fået fat i en islandsk?? Jeg har lagt et nyt billede ud på mit galleri for at lighederne kan drøftes.
Kan du spørge giveren om oprindelesen?
Opdrætter af islandske høns og Danske Landhøns i dværg.

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 13 August , 2011, 13:59 »
Lidt svær opgave :) Jeg tror at din brune hane er er stor kylling. Kan ikke se på billedet af hønen, om den er voksen, kamen kommer ikke til syne på billedet. Men kunne det være at du har fået fat i en islandsk?? Jeg har lagt et nyt billede ud på mit galleri for at lighederne kan drøftes.
Kan du spørge giveren om oprindelesen?

Hmm interessant  ;D Min den lyse ligner til forveksling den helt hvide, som du har et billede af, hvor du skriver, at den er 3 måneder og vejer 1100 gram og ender med at veje ca 1500 gram ved æglægning. Men min den lyse vejer vel (et skud i tågen, men den er meeeget lille) 700 gram. Kammen kan jeg dårligt selv se på den - men den er meget bleg og ganske lille. Jeg må sige, at den islandske er flot, men renracet er min ihvertfald ikke  :D Puff'en på hovedet er dog meget ens  /o Er der andre racer, der har denne "puff" på hovedet??
Mette

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 13 August , 2011, 14:01 »
Giveren ved intet om oprindelsen - hønsene/kyllingerne fulgte flot med købet af fasan-kyllinger  ???
Mette

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 13 August , 2011, 14:04 »
Helt tæt på, eller så tæt som jeg nu kunne zoome...

Kammen er der, men er meeeget lille og bleg  :)
Mette

Offline Halldor

• Bruger
« Svar #8 Dato: 13 August , 2011, 15:16 »
Mette, jeg har lagt ud flere billeder, nu af yngere kyllinger. Som du kan se har mine islandske to forskellige former i kam. Hvad med din, hvordan er dens kam? Jeg tror at du har her en hønekylling, ca. tre måneder gammel, af islandsk afstamning. Det er ikke en "race" i den gængse forstand, men kan nærmere beskrives som en "genbank" af islandske høns. Deres udseende og farver varierer meget og det er nærliggende at beskrive/fortolke dem som "blandingshøns". Det gør vi, avlere af denne smukke høne dog ikke, for os er det netop mål i sig selv at bevare den forskellighed, fremfor at målrætte avlen til en standard. Sådan en findes heller ikke.
Kunne du få viden om, hvorhen fasankyllingerne kom fra, der findes avlere af islandske høns i nærheden af Rødding for eksempel?
Opdrætter af islandske høns og Danske Landhøns i dværg.

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 13 August , 2011, 20:47 »
Mette, jeg har lagt ud flere billeder, nu af yngere kyllinger. Som du kan se har mine islandske to forskellige former i kam. Hvad med din, hvordan er dens kam? Jeg tror at du har her en hønekylling, ca. tre måneder gammel, af islandsk afstamning. Det er ikke en "race" i den gængse forstand, men kan nærmere beskrives som en "genbank" af islandske høns. Deres udseende og farver varierer meget og det er nærliggende at beskrive/fortolke dem som "blandingshøns". Det gør vi, avlere af denne smukke høne dog ikke, for os er det netop mål i sig selv at bevare den forskellighed, fremfor at målrætte avlen til en standard. Sådan en findes heller ikke.
Kunne du få viden om, hvorhen fasankyllingerne kom fra, der findes avlere af islandske høns i nærheden af Rødding for eksempel?

Jeg ser om jeg kan finde ud af det, men tror det nu ikke. Men den har nok noget af det islandske i sig  :) Tak for input  /o
Mette