Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Må man holde fjerkræ i byzoner?  (Læst 8553 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Dikkedak

• Passiv bruger
Må man holde fjerkræ i byzoner?
« Dato: 12 August , 2011, 12:37 »
Hej entusiaster.

Jeg har kigget med som gæst  her et par måneder, men tænkte at jeg nok hellere måtte registrere mig så jeg kan stille et par spørgsmål, som nogen her forhåbentlig kender svaret på.

Vi flytter snart ud i et nyopført villakvarter ved Roskilde. Haven er planlagt og vi drømmer om at have et par moskusænder gående (evt sammen med et par stykker af de små kælegrise der er kommet frem).

Men vi er i tvivl om lovgivningen på området. Hvor mange ænder må vi have? Skal der søges tilladelser og skal vi registreres nogen steder? Jeg har hørt rygter om det sidste, men har ikke kunnet finde et endeligt svar nogen steder.

Selve grunden udenom huset er ikke så stor - ca 600 m2, men vi mener selv at vi kan få plads til både et par dyr, køkkenhave og græsplæne mm. Jeg er vokset op med mange dyr og savner virkelig at have dem omkring mig, samtidig med at andeæg og andegødning er meget velkomne biprodukter til vore forbrug.

Jeg håber at nogen af jer har lyst til at oplyse os om mulighederne :)

Vh
mig

Offline Dikkedak

• Passiv bruger
Sv: Må man holde fjerkræ i byzoner?
« Svar #1 Dato: 12 August , 2011, 12:38 »
Må man forøvrigt holde et par ænder og gæs sammen? Eller skal de holdes adskildt?

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 12 August , 2011, 12:54 »
Velkommen på forum, Delenn :D
Du kan se reglerne for Roskilde på kommunens hjemmeside. Mange kommuner tillader nogle høns, mange ønsker ikke ænder og slet ikke klovbærende dyr i byzonen.
I øvrigt skal ænder og gæs ikke holdes adskilt, men høns og svømmefugle skal.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline mineunger

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 12 August , 2011, 15:12 »
Jeg vil ikke anbefale grise i en villahave... Heller ikke selvom det er minigrise. De kan hurtigt grave sådan en have til ukendelighed. På en måned vil du ikke have mere græs, kun jord og mudder. :)
Men søde det er de.
Mvh Stina forhenværende ejer af hængebugsvin.

(vores 5 søer havde ca 250m2 og der var ikke et eneste græsstrå efter 2-3 mdr. Og mange af frugttræerne blev afbarket) :(
1,1 vildtfarvet araucana
1,1 rød silke (min datters)
1,1 hvedefarvet maran
1,1 huskatte
1,1 labrador
2,1 dejlige unger

Offline Dikkedak

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 12 August , 2011, 15:27 »
Det bliver sikkert ved tanken så :D. 600 m2 er godt nok ikke meget.

Offline Dikkedak

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 12 August , 2011, 15:30 »
Velkommen på forum, Delenn :D
Du kan se reglerne for Roskilde på kommunens hjemmeside. Mange kommuner tillader nogle høns, mange ønsker ikke ænder og slet ikke klovbærende dyr i byzonen.
I øvrigt skal ænder og gæs ikke holdes adskilt, men høns og svømmefugle skal.

Tak ;)

jeg fandt reglerne for hønsehold - men intet om resten, så nu har jeg skrevet til dem. Jeg er vokset op med masser af fjerkræ - gæs var de hyggeligste, men de skal bruge rigtig meget plads så vidt jeg husker? Vores ænder larmede :D. Moskusænder virker som et godt kompromis.

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #6 Dato: 12 August , 2011, 16:12 »
Har du et godt hegn rundt om hele haven ?Høns,gæs og ænder.Så er de 600 m2 snart fyldt op.Jeg ville starte med høns i en længere periode og så se hvordan det går.Og hvad naboerne siger til det. /o /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #7 Dato: 12 August , 2011, 16:16 »
Grise må du ikke have i byzone. Det gælder for hele landet. Ænder må du som regel gerne, medmindre at kommunen har et regulativ der forbyder dette. Og da der ikke står noget i Roskildes regulativ, så må du gerne have ænder. Om det så er en god ide er så en anden sag.. 600 m2 er ikke ret meget til ænder og slet ikke til gæs...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Dikkedak

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 13 August , 2011, 12:11 »
Jamen jeg tænker også at vi er endt på et par ænder eller 4. Det må være nok til vores behov.

Tak for alle jeres svar - grisen glemmer vi alt om igen. :)

Offline Dikkedak

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 13 August , 2011, 12:12 »
Har du et godt hegn rundt om hele haven ?Høns,gæs og ænder.Så er de 600 m2 snart fyldt op.Jeg ville starte med høns i en længere periode og så se hvordan det går.Og hvad naboerne siger til det. /o /o

Vi er desværre ikke så tossede med høns, men ellers kan jeg godt se din point. Hegn skal vi nok få sat op.