Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Lidt foder spørgsmål fra mig :)  (Læst 7606 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mariakiil

• Bruger
    • Opdræt og udstilling af dværgvædder i sort/blå tan :)
Lidt foder spørgsmål fra mig :)
« Dato: 12 August , 2011, 11:37 »
Mine høns har, i de 14 dage jeg har haft dem, fået voksefoder idet 5 af dem er 3,5 mdr. og en er 6,5 mdr. Nu har jeg købt æglægningsfoder pga. den ældste jo gerne sku til og lægge æg, ka jeg ik bare blande vokse og æglægningsfoder sammen i deres foder halløj, som de tage af ad libitum? Jeg har også købt foderhvede og skaller... Hveden regner jeg med at smide ud i hønsegården, men hvor meget ska de ha om dagen? Og hvordan med skaller?
Mvh Maria :)
Er gået drastisk ned i dyr og står tilbage som slave af 1 dobermann tæve, et utal af dværgvædder kaniner i sort/blå tan (har opdræt), 1,4 blå dværg orpington, 1.1 gråænder og 2.4 moskus ænder i sort og perlegrå ;)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Lidt foder spørgsmål fra mig :)
« Svar #1 Dato: 12 August , 2011, 11:44 »
Det kan du sagtens, mine får aldrig voksefoder, men går direkte fra startfoder og til det, som de voksne får.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #2 Dato: 12 August , 2011, 11:46 »
Skaller skal de ha`i en "ting" så de altid kan tage af det  ;)
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 12 August , 2011, 12:17 »
Jeg går også fra startfoder til samme foder som de voksne. Bruger aldrig voksefoder, ja jeg er bemærket de (hos mig) har en smule antiparti mod dette foder. Og så "sparer" jeg et foderskift, som netop ikke er det ungdyr sætter størst pris på.
Mht. skaller, så tilsætter jeg min kyllinge/ungdyr blanding (består af startfoder+hvede+byg) en håndfuld fine skaller pr. ca. 5-6 kg. foder.

Offline Mariakiil

• Bruger
« Svar #4 Dato: 12 August , 2011, 12:42 »
Takker for svar :) Planen var at smide hvede i hønsegården, ca. et par håndfulde 2 gange om dagen til 6 høns?

Har lige et spørgsmål ang. vagtler, ska de også ha skaller egentlig? Hvis de ska, ka jeg så bruge de samme skaller som jeg har købt til hønsene, og så bare knuse dem lidt mere, for de er jo nogle bette dyr :)? Jeg har idag købt fasan æglægningsfoder til mine vagtler, samt kanarieblanding, hvor meget ska de har af hver af det?
Er gået drastisk ned i dyr og står tilbage som slave af 1 dobermann tæve, et utal af dværgvædder kaniner i sort/blå tan (har opdræt), 1,4 blå dværg orpington, 1.1 gråænder og 2.4 moskus ænder i sort og perlegrå ;)

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
« Svar #5 Dato: 12 August , 2011, 12:43 »
Bruger aldrig voksefoder, ja jeg er bemærket de (hos mig) har en smule antiparti mod dette foder.

Hvorfor har du antiparti mod voksefoderet?

Hvordan er forholdet ml startfoder/hvede/byg i ungdyrblandingen?
Med venlig hilsen Heidi

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #6 Dato: 12 August , 2011, 16:36 »
Takker for svar :) Planen var at smide hvede i hønsegården, ca. et par håndfulde 2 gange om dagen til 6 høns?

Har lige et spørgsmål ang. vagtler, ska de også ha skaller egentlig? Hvis de ska, ka jeg så bruge de samme skaller som jeg har købt til hønsene, og så bare knuse dem lidt mere, for de er jo nogle bette dyr :)? Jeg har idag købt fasan æglægningsfoder til mine vagtler, samt kanarieblanding, hvor meget ska de har af hver af det?

Glem alt om kanarieblandingen.Det er helt unødvendigt når de får pillefoder.Skaller behøver du heller ikke at give dem.Det skallerne indeholder er i pillefoderet.Med hensyn til fodermængde,så skal de selvfølgelig altid have adgang til foder,så de kan æde det de har lyst til.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Mariakiil

• Bruger
« Svar #7 Dato: 12 August , 2011, 16:45 »
Og her har jeg lige købt 20 kg kanariefoder hø hø... Nå well, så har de og vildfuglene da lidt at hygge sig med he he :)

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #8 Dato: 13 August , 2011, 09:30 »
Det var da en pæn portion.En tommelfingerregel her hos mig siger 1/2 kg. startfoder pr. vagtelkylling.Det er i ca. 6-7 uger og derefter får de så voksefoder. /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #9 Dato: 13 August , 2011, 09:59 »
@ Heidi.  Nu er det mine dyr der har antiparti mod voksefoderet. Jeg selv ville elske at de foretrak det. Eller min pengepung ;D rettere, da det er noget billigere end startfoder. Men det med pengene er jo irelevant når der svinder for lidt af voksefoderet. Så vil jeg hellere bruge startfoder.
Jeg syntes så også til gengæld at jeg for det mere for pengene, da jeg kan se på indholds-sedlen at der er mere af det - efter min mening - gode.
Jeg tror det er fordi pillerne i voksefoderet virker som de er hårdere og samtidig betydelig større. Men det er måske kun fra min Foderstof.

Jeg blander pt. blot 1/3 af hver ting. Når de er mindre mere startfoder og hvede og ingen eller meget lidt byg.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #10 Dato: 13 August , 2011, 10:06 »
Jeg starter med startfoder de første 6-8 uger og derefter voksefoder. Æglægnings piller får de først ca. 1 månede før udstillingerne, da hønerne helst ikke skal have lagt for mange æg, men de må gerne lige været startet.
Efter udstillingerne sættes de i stammer og fodre derefter med æglægningsfoder og det nogengange kun med det (for at få dem i sving med æglægningen)

Jeg bruger foder fra Mølleren, men har i år også købt voksefoder fra Danish Agro, men det er granulat og mine store racer er gladere for piller.

@ Rudy
Udstiller du ??
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #11 Dato: 13 August , 2011, 10:50 »
@ Lene. Har udstillet i rigtig mange år. Men i de senere år har der ikke været tid eller interesse for det. Kan efter så mange år, sagtens selv sortere mine dyr, og behøver ikke en dommer på en udstilling til det  /o
Dertil kommer, at når man har prøvet en hel del mht. med gang på udstillinger, (prøvet at få alle kreds-pokaler, dog liiige minus een som var til ungdom, og der var jeg for gammel ;D - samt fået tildel Championat på Landsudstillingen flere gange) så har jeg det sådan at jeg bliver mættet og mister lysten. Især når man efter en årerække, så at man godt evnede at holde den høje standard.
Mine dyr bliver passet og plejet samt delt op i hold osv. som om de skulle udstilles, hvis det er noget sådan du tænker på. For jeg vil kun have superflotte dyr gående og pynte hos mig ;)
Og så skal man da ikke udstille, man bare nøjes med selv at nyde synet af sine superflotte dyr /o