Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvepsebo ved hønsehus - problem?  (Læst 5780 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lone

• Bruger
Hvepsebo ved hønsehus - problem?
« Dato: 12 August , 2011, 09:03 »
Imellem 2 af mine hønsehuse/hønsegårde er der et pilekrat. I sommerens løb har jeg lagt mærke til en del små hvepse, der kredsede rundt i pilekrattet, men håbede egentlig, de bare var ude efter bladlusene dér.
Nu er jeg så ved at være overbevist om, at de har et bo et sted nede ved pilekrattets rødder. Egentlig generer de hverken mig eller høns, så kan de fortsætte med det, vil jeg vente, indtil de fleste 'medarbejdere er forsvundet ved naturlig afgang', så skærer krattet ned og vand med noget anti-hvepse-noget, der, hvor jeg mener hullet er.
Men hvis jeg risikerer, at de går amok en dag med tordenluft, ja, så kan jeg ikke komme til husene og give vand og foder, og så er den jo gal..
Gode råd ønskes.. ???
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Hvepsebo ved hønsehus - problem?
« Svar #1 Dato: 12 August , 2011, 10:04 »
Hvis det er et bo i jorden, og deres gang hen til selve boet ikke er for lang (det kan man jo ikke vide), så kan man når det er mørkt, spraye insektgift ned i hullet.
Sidst på sommeren dør hvipsene, og boet går til grunde og bruges ikke næste sæson. Kun et mindre antal Dronninger overlever vinteren, og etablerer hver deres nye bo, kommende sæson.

Held og lykke med udryddelsen.

suham

• Gæst
« Svar #2 Dato: 12 August , 2011, 10:40 »
Jeg har et par gange drysset Maladanpulver (produceres af Bayer) ved indgangen til hvepsebo. På den måde slæber hvepsene det ind i boet og boet går til. Det er temmelig giftigt, for få minutter efter kontakt der dør insektet, så spar meget på mængden.
Omvendt har jeg prøvet at spraye insektgift 3 gange op i samme bo, hvorefter de bare gnavede en ny indgang ud af siden og fjernede de mange døde og fortsatte som var intet hændt.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 12 August , 2011, 11:43 »
Hvis hverken du eller hønsene er generede af dem, kan du lige så godt lade dem være, for til vinter er de væk, og som Rudy skriver genbruger de ikke et bo.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Jesper E

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 12 August , 2011, 20:21 »
Nu er det jo ikke et helt økologisk forum så jeg tør godt komme med et lidt politisk ukorrekt forslag.
Hvis du kan finde ud af hvor hvepsene går ind i boet hælder du et par dl benzin ned i hullet.
Så skal dampene nok tage sig af både levende hvepse og larver. Gør det efter mørkets frembrud, så er alle hjemme.
2,1 Silkehøns
1,2 laksefarvede Farverolles
1,3 Lys Sussex
0,3 nougat Sussex. (Blanding af Sussex og Mønsk hane)
1,0 undulat
1,0 Golden retr,iever
1,1 søde børn
0,1 sød kone

Offline mew.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 14 August , 2011, 22:00 »
HVis du ender med at skulle fjerne dem, kan jeg anbefale noget skum man køber i Bauhaus. Det hedder vist hvepsefri og er ret nemt.

karina dj

• Gæst
« Svar #6 Dato: 14 August , 2011, 22:04 »
Lad dem dog være  ;) det er snart et overstået kapitel med dem alligevel som andre skriver...

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 14 August , 2011, 22:26 »
Ja der går højst 1-2 måned så forsvinder de af sig selv, på nær det altal dronninger som finder et sted at overvintre i nærområdet, for at etablere nye bo til foråret.

Ved denne tid på året, er den aktivitet der har været med at opfostre nye dronninger til videreførelse af arten, ved at stoppe, og arbejderne bliver 'rastløse' og begynder at flyve rundt lidt formålsløst. Så det er i virkeligheden de næste 1-2 måneder hvor hvepsene bliver en rigtig plage. Resten af året er de jo travlt beskæftiget med noget 'fornuftigt'.

Efter min mening bør du bekæmpe boet hvis du kan lokalisere det, så du slipper for alle disse omstrejfende 'rastløse' hvepse.

Jeg vil også klart anbefale et pudder der strøes ved indgangen til boet snarest, inden rastløsheden sætter ind.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lone

• Bruger
« Svar #8 Dato: 18 August , 2011, 08:16 »
Tak for alle svarene, både de offensive og de defensive - jeg har haft lidt problemer med at komme på nettet og har derfor ikke fået svaret -
Hvis jeg angriber hønsene med gift (eller andet) en kold aften, vil de undslupne så angribe hønsene, mens jeg søger i dækning?
Egentlig er jeg jo mest stemt for ikke at rode mig ud i en krig, men omvendt vil jeg også nødig have 5 nye hvepseboer at bekæmpe til næste år.
I aftes forsøgte jeg at finde indgangshullet. Der var ingen hvepse at se (v.h.a. lommelygte), heller ikke, når jeg ruskede i de greneomkring, hvor jeg mener boet er. Der er mange bladlus i pilen, kan hvepsene tænkes bare at komme om dagen for at malke bladlus og i virkelgheden have boet et andet sted i hækken?
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline KEW

• Bruger
« Svar #9 Dato: 18 August , 2011, 11:16 »
nå skriver nogen godt nok man bare skal lade dem være. det er fint hvis de bor langt fra hvor man færdes.
hvepse "lever fra hånden til munden" og lave derfor ikke forråd derfor bliver de på sensommeren meget mere nærgående og til tider agresive i deres område. det er den årstid hvor der er flest stik/bid de går efter væske og sukker så sodavandsdåser bør overdækkes eller hældes i glas så man kan se drikken det sammen med mørke flasker.
så man bør overveje at fjerne dem nu.

benzin hmmm med de benzinpriser ;D
tror jeg ville spraye dem med staldchok
du skal bare være klar over de har gerne nogen "soldater" rundt omkring boet som holder øje og som laver første angreb inden de henter forstærkning.
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Lone

• Bruger
« Svar #10 Dato: 19 August , 2011, 11:12 »
Nu har jeg benyttet det 'hvepsefjendtlige' vejr til at skære krattet ned. Og resultatet var ikke noget hvepsebo, kun en håndfuld dovne lømler, sandsynligvis med tømmermænd. Så de mange hvepse, jeg har set tidligere, må blot have været på druktur i bladlus om dagen og ellers holde til i et bo et helt andet sted. Men så fik jeg da klippet pilekrattet. Og måske finder jeg det rigtige hvepsebo, når jeg skal klippe bøgehækken  ::)