Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: moskusand ruger?  (Læst 7211 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tom Waits

• Passiv bruger
moskusand ruger?
« Dato: 12 August , 2011, 08:50 »
godformiddag, 1 af mine ænder er begyndt at ruge....de var 2 i starten men har vist fundet ud af, det er bedst med kun en på reden...men hvor længe kan æggene tåle at ruge mor er væk, de må vel helst ikke blive kølige,hvor længe plejer man at sige de må være fra reden????
1,1 Hund
2,2 langhåret misser
1,5 Dansk landrace
1,2 moskusænder
og selvfølge en dejlig kæreste og en skøn lille dreng og en skøn lille pige.

Offline Metmus

• Passiv bruger
Sv: moskusand ruger?
« Svar #1 Dato: 12 August , 2011, 09:15 »
Jeg mener, at de de første par dage skal være ret stabile for at æggene bliver gennemvarme. Derefter kan de vidst godt være væk en time fra æggene. Jeg har ikke oplevet det med ænder, men min vagtelhøne var af reden i 2-3 timer, men der kom kyllinger alligevel  :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Tom Waits

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 12 August , 2011, 09:42 »
okay, der er vel ikke andet for en at vente så....håber det bliver til noget, hun er der ihvertfald nu, så må man jo bare håbe for det bedste
1,1 Hund
2,2 langhåret misser
1,5 Dansk landrace
1,2 moskusænder

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 12 August , 2011, 10:55 »
det kan også gå flere timer, sidste år havde vi andemor der kom af reden og kunne ikke komme tilbage før efter fler timer, der kom ællinger ud af denne kuld også...
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Tom Waits

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 14 August , 2011, 20:13 »
fedt, æggene er varme om morgenen når jeg kommer kommer derud, har lige kigget til dem løbene når hun er gået af reden for at snadre....så fedt, nu krydser vi fingre herhjemme....hmm, der skal ikke så meget til at gøre en glad når man bor på landet hehe
1,1 Hund
2,2 langhåret misser
1,5 Dansk landrace
1,2 moskusænder

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 15 August , 2011, 09:08 »
Glæd dig bare. Ællinger er noget af det mest nuttede, men der er jo lidt ventetid på leveringen... ;D

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #6 Dato: 16 August , 2011, 17:40 »
jeg har også en and der har lagt sig på en smule æg her for nylig (har ellers fået knap 60 ællinger i år)

jeg troede jeg mistede to kuld ællinger tidligere i sommers.

vi havde lavet indhegning omkring rederne til når de små kom ud (måger/krager tager æg og dem)

begge mødre havde på en eller anden måde kommet ud af indhegningen og kunne ikke komme ind igen. jeg opdager det først da jeg skal fodre to dage efter jeg sidst var dernede (de går ved vandhul 100meter fra huset) æggene var iskolde og det var kun knap 1 uge før de skulle klække.

begge mødre blev sat på reden igen.

dagen efter var der intet liv at høre/mærke i ægene og regnede med de var blevet for kolde og døde.

efter et par dage lyttede vi igen og sørme om der ikke var liv i dem /o  der var dog et par stykker der var døde. men utroligt de andre kunne overleve syntes jeg.

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Tom Waits

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 16 August , 2011, 20:50 »
har faktisk 1 skade par der holder til i haven, tror også har nuppet æg, for hønsene har flyttet deres æg sted(det bruger redekasserne indenfor, men også 1 sted udenfor) men håber der er gevinst om 1 lille måneds tid, kan ikke vente...de er nemlig super søde...........
1,1 Hund
2,2 langhåret misser
1,5 Dansk landrace
1,2 moskusænder

Offline andershojen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 18 August , 2011, 08:33 »
Jeg har også en moskusand der lige har lagt sig på 14-16 æg.
Men jeg tænker på om det er for sent på året, altså om de små ællinger når at blive store nok til vinteren??
1-5 Stor lys sussex
1-3- Moskus ænder
0-0-10 wyandotter
1-4 dværg brahma
0-0-13 andre høns
0-1-1 halvefede katte(sidste 1 betyder steriliseret)
1-0 Collie
0-6 Finuldsfår
1-0 Marskfår
1-2- 14 Fransk Vædder

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 18 August , 2011, 10:58 »
Vi har taget æggene fra vores. Sidste år fik de lov at ruge så sent som nu. Ællingerne klækkede vist i starten af september. De overlevede fint, men de var dyre at have på kost hele vinteren for de var for små til slagt til jul - og de tog ikke på af betydning i den kolde vinter.