Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Gæs for en nybegynder.....hjælp  (Læst 7162 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline gobo

• Passiv bruger
Gæs for en nybegynder.....hjælp
« Dato: 11 August , 2011, 20:06 »
Hej, jeg har også en lille gård hvor der mangler et par gæs eller 5... !d
men jeg mangler noget hjælp til at fuldfører planen. hvis nu jeg køber en gas og to gæs på feks dba, kan jeg så få dem til at lægge æg og ruge dem ud, og hvor tit får de æg og hvad årstid ?
eller er det bedre at købe nogle ællingere i starten af året, og hvad årstid er bedst...
hvad kornsort kan de spise feks valset vinterbyg...
jeg hælder nok mest til at starte med et par voksne, og så se om de vil yngle.
skal de have halm til at putte i om natten?
varmelamper om vinteren elller er det kun til ællinger ?
hvor gamle kan gæs blive, disse skal bruges til hygge og til ovnen, til den tid.
spørsmål er der mange af. så håber på lidt hjælp.
på forhånd tak ;) mvh bo ;D

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
Sv: Gæs for en nybegynder.....hjælp
« Svar #1 Dato: 11 August , 2011, 20:40 »
Hej Bo og velkommen til forummet.

Jeg prøver at besvare dine spørgsmål fra en ende:

Det er ikke alle racer der ruger men hvis du finder eks. nogen danske landgæs så er der en rimelig sandsynlighed for at de vil ruge. Hvis du oveni købet anskaffer 2 gæs og en gase så er der endnu større chance for at en af dem lægger sig til at ruge.
Der er mange der sælger hvide "hybrid/slagte" gæs i bla. dba. En del af disse gæs ruger gerne men det er ikke dem alle, da de primært er avlet til at vokse hurtigt og blive store.
Gæs lægger stortset kun æg om foråret og ruger som regel også kun der. Nogen enkelte har prøvet at de har lagt sig på andre tidspunkter men det høre absolut til sjældenhederne.
Gæs kan spise alle kornsorter men da gæs også nemt bliver (for) fede så er det ingen fordel at fodre med for meget hvede og/eller majs da det er de to fodertyper, der feder mest.
Valset vinterbyg kan de sagtens spise men det er dog ikke nødvendigt at du valser det. Dog vil jeg anbefale dig også at give dem noget tlskudsfoder i form af eks. hønsetilskudsfoder eller evt. svinefoder (sammen med kornet).
Ang. halm om natten: De skal helst have et hus at gå ind i men hvis du ikke ligefrem "jager" dem ind hver aften så skal du ikke regne med at de går ret meget derind. Gæs er nærmest udenfor i døgndrift og det er også selvom der er snestorm.
Hvis du ikke vil jage dem ind i huset hver dag så skal du sørge for at rævene ikke kan komme ind da de ikke går af vejen for en gåsesteg. Dette kan eks. gøres ved hjælp af el-hegn.
Voksne gæs skal ikke have varmelampe om vinteren.
Jeg ved ikke helt hvor gamle gæs kan blive men har flere gange snakket med folk der har gæs på 10 år.

Hvis jeg lige skal være lidt "bedre vidende og morsom" her til sidst så kan jeg fortælle dig at gåsebørn hedder gæslinger (og ikke ællinger). Gåsefar hedder en gase (og ikke en gas)  ;)

Hvis du har flere spørgsmål så fyre du bare løs. Der er masser herinde der kan hjælpe dig.

Danny
« Senest Redigeret: 11 August , 2011, 20:43 Fra Danny Westh »
Himlen bør altid være blå!

Offline Gåsepigen

• Bruger
« Svar #2 Dato: 11 August , 2011, 22:32 »
Supplerer lige lidt:

Gæs kan blive meget gamle. For et par år siden så jeg en notits om en gut på Samsø, hvis gås var 38 år. Jeg ved ikke, om den pågældende gås lever endnu, men 38 er da en helt pæn alder. Den havde lagt æg, til den var omkring 25 år. Det er heller ikke helt usædvanligt, at jægere skyder vilde gæs, som er over 20 år gamle - man kan se alderen på ringmærkningen. Jeg kunne dog næppe forestille mig, at så gamle gæs er en fornøjelse at spise.

Gåsen er tit ikke så god til at ruge den første sæson eller to, ligesom gaserne også kan have behov for en "træningssæson", inden de helt er klar over, hvad deres opgave er. Lidt ligesom teenagere! Gæs vil normalt gerne parre sig i vand; det gør det nemmere for gasen at komme op på gåsen. Det kan fx. være et børnebadekar. Hvis gæssene bliver for fede, kan det gå ud over deres frugtbarhed.

Gæs er vældig glade for at bade og holde sig rene, så det føromtalte badekar er en rigtig god ide. De møjer vandet til i løbet af nul komma fem, så det skal skiftes tit.

De voksne gæs har ikke så stort behov for tilskudsfoder, hvis de har adgang til rigelig græsning, men gæslinger kan dø af sult, hvis de ikke får startfoder og senere voksefoder. Gæslingerne spiser masser af græs, men de vokser så hurtigt, at de har brug for ekstra energi.

Gæs kan være/virke temmelig aggressive især over for folk, de ikke kender, så det kan måske være værd at overveje noget indhegning, så dine venner og gæster kan besøge dig. Har også hørt om mange postbude o.l., som er mere bange for gæs end for hunde.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline todda

• Bruger
« Svar #3 Dato: 11 August , 2011, 22:42 »
har altid hørt at man helst skal anskaffe gæs til avl, fra gæs der har gået med forældrene som små.Det er meget nemt at forstyrre deres naturlige instinkter.
1.6 amrock,0.2 australorp,2.6 araucana   ,3.9 silker,1.1 chabo, 2,5 welsumer,4.12 færøske ænder,.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 12 August , 2011, 06:54 »
Velkommen på forum, Bo :D
Held og lykke med karrieren som gåseholder /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk