Supplerer lige lidt:
Gæs kan blive meget gamle. For et par år siden så jeg en notits om en gut på Samsø, hvis gås var 38 år. Jeg ved ikke, om den pågældende gås lever endnu, men 38 er da en helt pæn alder. Den havde lagt æg, til den var omkring 25 år. Det er heller ikke helt usædvanligt, at jægere skyder vilde gæs, som er over 20 år gamle - man kan se alderen på ringmærkningen. Jeg kunne dog næppe forestille mig, at så gamle gæs er en fornøjelse at spise.
Gåsen er tit ikke så god til at ruge den første sæson eller to, ligesom gaserne også kan have behov for en "træningssæson", inden de helt er klar over, hvad deres opgave er. Lidt ligesom teenagere! Gæs vil normalt gerne parre sig i vand; det gør det nemmere for gasen at komme op på gåsen. Det kan fx. være et børnebadekar. Hvis gæssene bliver for fede, kan det gå ud over deres frugtbarhed.
Gæs er vældig glade for at bade og holde sig rene, så det føromtalte badekar er en rigtig god ide. De møjer vandet til i løbet af nul komma fem, så det skal skiftes tit.
De voksne gæs har ikke så stort behov for tilskudsfoder, hvis de har adgang til rigelig græsning, men gæslinger kan dø af sult, hvis de ikke får startfoder og senere voksefoder. Gæslingerne spiser masser af græs, men de vokser så hurtigt, at de har brug for ekstra energi.
Gæs kan være/virke temmelig aggressive især over for folk, de ikke kender, så det kan måske være værd at overveje noget indhegning, så dine venner og gæster kan besøge dig. Har også hørt om mange postbude o.l., som er mere bange for gæs end for hunde.