Velkommen til og tillykke med den forestående "familieforøgelse"...
Vedr. husstørrelse og fodring af ænder - se f.eks. indlæg fra Cator, der har et hævet hus og så fodrer indendøre.
Jeg bor på landet og har en hyggelig lille flok fritgående moskusænder samt 2 gæs.
Vand:
For nogle år siden lavede vi en kunstig sø, mener det er ca. 7000 liter vand - den blev lavet ved at grave ud og så bruge den overskydende jord som vold, derved behøvede vi ikke at grave så dybt. Der er lavet 2 op- og nedstigningsmuligheder med sten, som er lagt ovenpå bassinfolien. Vandet bliver dog hurtigt meget, meget griset til, men ænder og gæs eeelsker det og det er ren "lise" for sjælen, at sidde på bænken og kigge på dem, når de svømmer og dykker rundt. Sådan en sø kan også sagtens lave i mindre størrelse.
Foruden søen har jeg så et lille plaske-fad hvor jeg skifter vand dagligt.
Mad: jeg er så heldig at have en staldlængde, hvor vi bankede hul i muren og vupti, en fin andestald, de lukkes ind hver aften. Foder får de indendøre bl.a. for at holde rotter væk (rotter, har vi kæmpet med i mange år, men 7-9-13 i år ingen rotter, al ekstra foder har jeg stuvet af vejen i faste plasticbeholdere).
Hus: tja, smag og behag m.h.t. størrelse - men 3 ænder behøver ikke megen plads, men det er smartest at indregne plads til vand og foder i huset - også så du nemt kan komme til at fylde op og gøre vandfad rent. Hm, måske et legehus - eller som en skrev en grisehytte....og ja, de sk.... meget, så det skal også være nemt at holde rent. F.eks. en hævet lille træhytte med vippe-låg - altså sætte hængsler på taget, så du nemt kan komme til.
Her går ænder og gæs frit overalt - ingen indhegning - der smutter så hvert år 1-2 ænder til ræven. OBS vær opmærksom på, at du vil få en del andeklatter overalt, men det opvejer alle de hyggelige fordele ved, at de vralter rundt i hele haven (incl. vore staudebede og køkkenhaven, hvor de sommetider får trådt nogle stauder ned, men pyt, det tager jeg med glæde med.....