Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: TOTAL nybegynder!!!  (Læst 9166 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hanemor

• Passiv bruger
    • Funder-Eriksen
TOTAL nybegynder!!!
« Dato: 10 August , 2011, 22:33 »
Hejsa alle sammen!

Her kommer så mit første (af sikkert rigtig mange  ;D) indlæg her på DFF.

Jeg har et lille hus på "landet" som jeg bor i sammen med min mand og 3 børn, jeg har længe haft lyst til at starte et mindre husdyrs hold op, og er startet med en flok kaniner til både kæle og kød!!!

Meeen der mangler jo noget, for at føle at man er "rigtig landmand"  :D nemlig et par høns og et par ænder!!!

Så nu er ænderne bestilt og her d. 20/8 ankommer mine første moskusænder, 2 hunner og 1 andrik...  ;D

Og her starte spørgsmålene så:

Hvad skal jeg have klar til de ankommer!?! jeg ved jo at de skal have et lille hus og et sted de kan "lege med vand", men hvor stort skal huset være??? (jeg planlægger at bygge noget selv)

Når der nu kommer en andefar med så regner jeg jo også med at der kommer små ællinger på et tidspunkt, men hvornår? og hvad kræver de af hus/"løbegård"?

Puhhh der er mange flere spørgsmål, og jeg har da søgt (og lært) en del på google, men resten må lige vente til jeg har fået det her på plads!

Håber på forståelse og mange nyttige svar!

Mvh Mette
Mini "wannabe" landmanden ;D

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: TOTAL nybegynder!!!
« Svar #1 Dato: 10 August , 2011, 22:52 »
Velkommen til Mette.

Jeg har Moskusænder og også lidt gæs. De bor i en indhegnet dam helt uden hus. Der var et hus en gang, men de ønskede ikke at bruge det, og da blæsten flyttede huset uden for indhegningen på et tidspunkt, fik det lov at blive udenfor.

Jeg har blot et lille overdækket område hvor foderet kan gives uden at det bliver vådt.

Da ænderne så vælger at ruge i det fri må jeg desværre leve med at ganske mange æg og ællinger bliver taget af kragerne.
Mvh
Erik Andersen

Offline hanemor

• Passiv bruger
    • Funder-Eriksen
« Svar #2 Dato: 10 August , 2011, 22:58 »
Tak for hurtig svar!!! ;D

Jeg havde nu tænkt mig at mine bare skulle "tulle rundt" i haven (og ta snegle)... jeg vil jo rigtig gerne have noget ud af mine æg og vil derfor også gerne sikre dem!

OG RÆVEN, hvad nu hvis han kommer på besøg i natten!?! neeeej den tanke tør jeg da slet ikke tænke til ende!!!  :o

Så jeg søger altså stadigvæk svar på husstørelse osv.!!!  8)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 10 August , 2011, 23:02 »
Der er mange andre herinde der holder ænder sådan som du har tænkt dig, så jeg er sikker på at nogle af dem kommer på banen snart med gode råd.

Held og lykke med projektet.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 11 August , 2011, 00:49 »
Velkommen på forum, Mette :D
Jeg har desværre ikke den store viden om ænder, men det er der heldigvis en masse andre, der har, så du skal nok få svar /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Trine Bierberg

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 11 August , 2011, 05:20 »
Vi har ænder og gæs gående i en stor indhegning i en fold med elhegn omkring.  :)
De har en grisehytte, som de bliver lukket ind i om aftenen og et badekar der er gravet ned, som de kan bade i!! /o
De er nogle frygtelige svin :-\......hytten skal flyttes mindst en gang om ugen, da hele hytten bliver skidt til meget hurtigt!! /d
Vi har 6 ænder og 6 gæs!!
De er rigtig hyggelige, men jeg tror ikke jeg havde lyst til at have dem gående frit i min have, da de skider hele tiden og alle vegne!! :D
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline HanneJ

• Passiv bruger
    • MinVenKatten
« Svar #6 Dato: 11 August , 2011, 09:46 »
Velkommen til og tillykke med den forestående "familieforøgelse"...

Vedr. husstørrelse og fodring af ænder - se f.eks. indlæg fra Cator, der har et hævet hus og så fodrer indendøre.

Jeg bor på landet og har en hyggelig lille flok fritgående moskusænder samt 2 gæs.

Vand:
For nogle år siden lavede vi en kunstig sø, mener det er ca. 7000 liter vand - den blev lavet ved at grave ud og så bruge den overskydende jord som vold, derved behøvede vi ikke at grave så dybt. Der er lavet 2 op- og nedstigningsmuligheder med sten, som er lagt ovenpå bassinfolien. Vandet bliver dog hurtigt meget, meget griset til, men ænder og gæs eeelsker det og det er ren "lise" for sjælen, at sidde på bænken og kigge på dem, når de svømmer og dykker rundt. Sådan en sø kan også sagtens lave i mindre størrelse.

Foruden søen har jeg så et lille plaske-fad hvor jeg skifter vand dagligt.

Mad: jeg er så heldig at have en staldlængde, hvor vi bankede hul i muren og vupti, en fin andestald, de lukkes ind hver aften. Foder får de indendøre bl.a. for at holde rotter væk (rotter, har vi kæmpet med i mange år, men 7-9-13 i år ingen rotter, al ekstra foder har jeg stuvet af vejen i faste plasticbeholdere).

Hus: tja, smag og behag m.h.t. størrelse - men 3 ænder behøver ikke megen plads, men det er smartest at indregne plads til vand og foder i huset - også så du nemt kan komme til at fylde op og gøre vandfad rent. Hm, måske et legehus - eller som en skrev en grisehytte....og ja, de sk.... meget, så det skal også være nemt at holde rent. F.eks. en hævet lille træhytte med vippe-låg - altså sætte hængsler på taget, så du nemt kan komme til.

Her går ænder og gæs frit overalt - ingen indhegning - der smutter så hvert år 1-2 ænder til ræven. OBS vær opmærksom på, at du vil få en del andeklatter overalt, men det opvejer alle de hyggelige fordele ved, at de vralter rundt i hele haven (incl. vore staudebede og køkkenhaven, hvor de sommetider får trådt nogle stauder ned, men pyt, det tager jeg med glæde med.....

Offline madsen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 11 August , 2011, 09:59 »
Jeg har Moskusænder, og beholder hvert år 1 andrik og 2 hunner til videre avl.  /o
De har et legehus som de nyder om vinteren, men om sommeren vil de helst bare være ude.  ;)
De har 2 læskure, som består af 2 paller (med tætsiddende brædder) der er sømmer sammen så de danner en trekant, og er lukket med en plade i den ene ende, dem er de meget glade for.  :)
Tidspunkt for ællinger er meget forskellig, mine begyndte at lægge æg i april mdr. i år.  :)
Jeg vil anbefale at du laver et sikkert sted til dem, hvor de kan være trykt om natten - så ræven ikke tager dem.
Jeg synes ikke at Moskusænder sviner særlig meget, og de roder heller ikke rundt i jorden så planterne tager skade, men du kan jo prøve at lukke dem ud i haven, og selv vurdere om du synes at det er ok.
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline hanemor

• Passiv bruger
    • Funder-Eriksen
« Svar #8 Dato: 11 August , 2011, 10:11 »
Tusin tak for alle jeres svar, (jeg er overraskende glad for at der gik under et døgn, med så mange nyttige svar  /o)

Nu har jeg sammen med jeres svar, og så lidt søgen rundt i forummet, taget min endelige berslutning (så endelig som den nu kan blive  ;D )

Jeg har en kæmpe stor flise terasse (godt 80 m2) den har en masse hjørne og kroge, som jeg ikke bruger til andet en en krukke her og der, de får et af hjørnerne, hvor jeg bygger et firkantet hus med skråt tagpaptag, og UDEN bund (selvfølgelig med lidt strøele i) så har jeg mulighed for at løfte huset væk og skrabe alle deres efterladenskaber op med en skovl (tænker at det må være lettere på fliser end på græs) og så vil der jo heller ikke bliver så smattet derinde!

Mht. til drikkevand og mad, så påtænker jeg at købe de her "smarte" beholdere til at hænge, læste et sted herinde at det var en god måde at holde rotterne væk!?!

De får samtidig et lille halvtag et andet sted i haven, så de kan gå i læ for sol og regn i løbet af dagen (er det en dum idé???)

OG til sidst fandt jeg ud af at flere har en murer balje eller et vandfad som de kan bruge som pjaske/legeplads, det vil jeg selvfølgelig og lige få anskaffet mig!!!  ::)

Det med ællingerne må jeg tage når de kommer, er der nogen der har en idé om HVOR hurtigt efter ankomst jeg kan forvente at blive beriget med små ællinger (altså går de igang med det samme, eller har de en tilpasningstid, og lægger de befrugtede æg op til vinter???)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 11 August , 2011, 10:23 »
(jeg er overraskende glad for at der gik under et døgn, med så mange nyttige svar  /o)
Forum i en nøddeskal ;D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline madsen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 11 August , 2011, 11:33 »
Ænder lægger ikke regelmæssig æg som høns.  ;)
Du kan forvente æg til forår, og du kan se at andrikken er aktiv om foråret, som regel er æggene befrugtede.  ;)
Ænderne finder selv ud af hvor - hvornår - hvor mange æg de vil samle inden de påbegynder rugning. Nix pille for dig.
Har du mulighed for at anskaffe dig nogen gamle mældejunger, er det et foretrukken rugested, da de kan være i fred for andrikken og den anden and, du skal helst plasere dem i skygge, og putte lidt halm ind i dem.  /o
foruden det store havebasin har jeg en plastiksandkasse gravet lidt ned i jorden til vand, den er nem at vippe og få tømt engangimellem, ænderne elsker rent vand (men det varer så kort med renheden)  ::)
Rigtig god fornøjelse.  /o
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline hanemor

• Passiv bruger
    • Funder-Eriksen
« Svar #11 Dato: 11 August , 2011, 12:23 »
Har du mulighed for at anskaffe dig nogen gamle mældejunger, er det et foretrukken rugested.

Jamen det vil jeg da prøve at få fat på, min mor arbejder på den lokale genbrugscentral (lossepladsen) så mon ikke hun lige kan finde hvad jeg skal bruge!?!  :P

foruden det store havebasin har jeg en plastiksandkasse gravet lidt ned i jorden til vand, den er nem at vippe og få tømt engangimellem, ænderne elsker rent vand (men det varer så kort med renheden)  ::)

Selvfølgelig!!!  ;D en plastiksandkasse... det havde jeg slet ikke selv tænkt på, men klart jeg skal købe sådan en til dem, den er jo (som du selv skriver) dejlig nem at tømme, spule og fylde igen!!!

Jamen så tror jeg snart jeg er helt klar til at gå i gang med forberedelserne, så er ventetiden heller ikke så lang, når jeg er beskæftiget med byggeri og indkøb!!!

lige nu har jeg det lidt som et lille barn der glæder sig til juleaften!!!  ;D

Offline cator

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 12 August , 2011, 03:15 »
Jeg er også nybegynder i moskusænder (ca en uges erfaring  :)) jeg har 1 han og 3 hunner. Men den måden jeg har gjort det på er:

Andehuser er er hævet ca 40 cm over jorden målene på huset er 120 cm langt og 70 bredt og 70 i højden. Der er en indgang på 40x50 cm som kan lukket til natten. Jeg har lavet et bræt med små andetrin som de kan gå op i huset på. (min brors andehus er hævet lidt mere over jorden og hans Moskusænder har en fin vinkeltrappe at gå på for at stigningen ikke skal være så stejl  ;D ) Strøelse er halm.  Fodringen forgår ved at jeg har savet et hul i kassen og sat en hjemmelavet udvendig lukket foder beholder op (for ikke at tage pladsen indvendig) dvs. ænderne skal stikke hovedet i gennem et firkantet hul for at spise. Vandautomaten er sat i huset. Det ser ud til at fungere fint og de stortrives faktisk i det relative lille andehus Jeg var bekymret for om det var for lille men det er det slet ikke. de putter alle 4 i et hjørne. Om selve andehuset det skal udvides, med nogle flere værelser/rugekasser, måske en 1. sal eller om der kommer et lille ex. hus i andegården, må tiden vise. Kælder i andehuset bliver der ikke, da det er meget furnuftigt at huset er hævet over Jorden. Om morgnen giver jeg dem brød og andet godt, i en skål med høje kanter. Jeg syntes ikke de sviner så meget på den måde når der lidt høje kanter. Dog elsker de at smide brødet og andet mad op i baljen med vand og snaske det godt igennem og spise det.(Det ser simpelthen så sjovt ud  ;D ) Maden i andegården har jeg de sidste par aftner fjernet igen når jeg har lukket til natten for ikke at tiltrække rotter. Maden og vandet i huset står der fast.  Baljen ´de "bader" i er lige nu, indtil jeg får gravet noget andet ned, en stor dunk hvor jeg har skåret den ene side af,  der er vel plads til 17-18 liter vand i den. Den funger indtil videre godt men er ikke så køn. D
unken kan rumme halvanden moskusand der prøver at svømme ;D ) Andegården til de 4 ænder er 4x5 meter. Da jeg fik mine 4,  12 ugers ænder blev de lukket ind i gården. Ved 22 tiden måtte jeg lege "grum"   andefanger :o og smide dem i huset en efter en ind  for de ville ikke selv gå der ind. De har efterfølgende hver aften ved 20,30-21,00 tiden selv gået i huset. :D Jeg har holdt dem i huset og i andegården den førset uges tid for at de kan blive fortolig med deres nye bolig. I weekenden åbner jeg så de kan hoppe rundt i hele haven og guffe snegle og snakke med hunden
håber det kan hjælpe

Du kan godt glæde dig jeg syntes de er skønne.

Allan
Andens vej til gryden,  går gennem min baghave