Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilke høns i byzonen  (Læst 7350 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline carbon60

• Passiv bruger
Hvilke høns i byzonen
« Dato: 10 August , 2011, 12:57 »
Hej alle :)

Vi overvejer at anskaffe os høns, men da vi ikke ved meget om det, så ville jeg høre jer om et par gode råd.

Hvilke(n) race kunne være optimal, når vi ønsker os følgende:

- rolige høns der larmer så lidt som muligt (mest pga. naboerne)
- de må gerne give rimeligt med æg
- de skal gå uden hane
- vi skal kun have en 4-8 stykker
- de skal være gode for nybegyndere
- de må gerne være lette og ikke for dyre at fodre
- de skal bo i byzone, der dog er meget rolig (lille fælles vej)
- helst ikke være alt for skruk

Umiddelbart er det med at at de skal være rolige mest væsentligt. Vi knytter os ofte meget til de dyr vi har og har haft og vil helst ikke af med dem pga. sure naboer.

Og så lige en stor tak for et godt forum. Har kigget lidt som gæst og syntes der er flere gode råd rundt omkring.
« Senest Redigeret: 10 August , 2011, 13:22 Fra carbon60 »

Offline Didde D.

• Passiv bruger
Sv: Hvilke høns i byzonen
« Svar #1 Dato: 10 August , 2011, 13:05 »
Mit bud ville være en silkehøns :)
Hønsehilsner fra Didde

http://candselv.blogspot.com/

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 10 August , 2011, 13:39 »
Velkommen på forum, Jesper :D
Jeg vil nok sige netop ikke silker, da de jo er meget skrukkeglade, og du netop skriver, at du ikke ønsker det.
De fleste høns giver jo lyd, når de har lagt et æg.
Har du tænkt på om det skal være dværge eller stor race?
Maran lægger jo flotte mørke rødbrune æg, de kan skrukke, men ikke særlig meget. Måske kunne sussex også være en idé?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lolland

• Passiv bruger
  • En have uden høns, er som et akvarie uden fisk.
« Svar #3 Dato: 10 August , 2011, 13:52 »
Jeg bor i byen og har både brahma ( som er meget rolige, men nemt skrukker) og silker. Taler tit med naboerne, om de larmer, men ingen er gereret af dem. Men begge racer er altså lidt på den forkerte side ang. du ikke vil have skrukhøns.
Hilsen Britta

0.4 høns (alverdens blanding af gode æglæggere) 0.2 fodbefjerede dværghøns( sabelpoot) sort guld porcelæn.
0.1 Dogue de bordeaux
4.5.10 kanariefugle
1.0 grå jaco
0.1 voksen datter

Offline carbon60

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 10 August , 2011, 13:58 »
Velkommen på forum, Jesper :D
Jeg vil nok sige netop ikke silker, da de jo er meget skrukkeglade, og du netop skriver, at du ikke ønsker det.
De fleste høns giver jo lyd, når de har lagt et æg.
Har du tænkt på om det skal være dværge eller stor race?
Maran lægger jo flotte mørke rødbrune æg, de kan skrukke, men ikke særlig meget. Måske kunne sussex også være en idé?

Hej Marianne og mange tak :)

Det er mindre væsentligt om det er dværg eller almindelige høns. Såfremt de er rolige, giver et fornuftigt udbytte og er gode til nybegyndere, så er vi rigtig godt med.

Jeg vil kigge på de racer der er nævnt og ser med glæde frem til flere gode bud. Gerne med info/begrundelse, da jeg så også lærer lidt ;)

Offline carbon60

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 10 August , 2011, 14:36 »
Jeg bor i byen og har både brahma ( som er meget rolige, men nemt skrukker) og silker. Taler tit med naboerne, om de larmer, men ingen er gereret af dem. Men begge racer er altså lidt på den forkerte side ang. du ikke vil have skrukhøns.

Hej Lolland og tak for svaret :)

Hvor slemme er silker til at skrukke? Jeg tænker her på, om når vi kun skal have nogle stykker, om vi kan gå længe uden æg?

Offline Lolland

• Passiv bruger
  • En have uden høns, er som et akvarie uden fisk.
« Svar #6 Dato: 10 August , 2011, 15:01 »
De er slemme til at skrukke. Jeg ved ikke hvad du mener om de kan gå uden æg? Mener du rugeæg?
Hilsen Britta

0.4 høns (alverdens blanding af gode æglæggere) 0.2 fodbefjerede dværghøns( sabelpoot) sort guld porcelæn.
0.1 Dogue de bordeaux
4.5.10 kanariefugle
1.0 grå jaco
0.1 voksen datter

Offline carbon60

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 10 August , 2011, 15:18 »
De er slemme til at skrukke. Jeg ved ikke hvad du mener om de kan gå uden æg? Mener du rugeæg?

Jeg har hørt, at når de er skruk, så ruger de og lægger ingen nye æg (kan sagtens være jeg tager fejl eller har misforstået)?

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #8 Dato: 10 August , 2011, 15:26 »
Når de er skruk lægger de ikke æg, så silker vil være tåbeligt, når du ønsker dig æg, og alligevel ikke vil have hane.
Jeg har store barneveldere, og de er ikke slemme til at skrukke. Havde 1 sidste år og 1 i år ud af ca. 10 høns. Men der er masser af racer der ikke skrukker specielt meget. Prøv at læse lidt i racebeskrivelserne herinde eller lån Liljesøes store hønsebog på biblioteket.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #9 Dato: 10 August , 2011, 15:27 »
Hvis jeg var i din situation, så ville jeg enten:
1) Vælge en race, der ikke skrukker (ingen regel uden undtagelser ;)) og der kan være mange gode bud f.eks. faverolles, australorps, sussex osv. Generelt er dværge mere tilbøjelige til at skrukke end store racer. Eller:

2) Hvis du forelsker dig i silker, så køb 2 og resten af en anden race ;D Det er for surt at fodre høns som man ikke får æg fra. Det kan bedre gå, hvis man har rigtig mange høns, så vil der næsten altid være æg, men den mulighed har du jo ikke ;)

Dine naboer skal pr. definition ikke blive sure over høns, men ingen hane! I al fald ikke pga. larmen ::) Høner fortæller vidt og bredt når de har lagt et æg, men hvis det er en lyd man ikke kan tolerere, så er man godt nok en elendig nabo :o At nogle naboer så kan finde mange andre grunde til at modarbejde hønsehold, det er en anden snak... Tal med dem og froær dem en bakke æg i ny og næ, så skal det nok gå!
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 10 August , 2011, 18:38 »
mit bud er store sussex :-)

jeg bor i byen og har sussex og orpington og ingen hane...ud af 8 store høns har kun en været skruk i år..hvilket passer mig godt...

sussex er en god ægligger samt det er en god kødhøne  :) mine larmer ikke, men de fortæller når de har lagt et æg og så er det det! de er rolige og mine små børn kan sagtens gå inde ved hønsene  /o

ud over det synes jeg selv det er vigtig at nævne at de er rigtig flotte at se på og de hakker ikke hinanden (nogle høns bliver skaldet fordi de hakker hinanden)

orpington er også en rigtig rolig høne (mine er kælende) men de er så knap så gode ægliggere.. de ligger æg ca. 5 dage om ugen og holder pause i 2 dage ca.  :) men de er også flotte og hakker ikke hinanden  /o
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Kicki

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 10 August , 2011, 20:45 »
Hej og velkommen til  :D

Jeg har i to år haft mine New Hampshire, Bantamm og Skalborg, de har aldrig været skruk... Jeg har så ikke så meget hønse erfaring, så jeg ved faktisk ikke om det er normalt, at de ikke bliver skruk  ??? <A
Alle hønsene er meget rolige, men mine New Hampshire er utrolig rolige, de eneste der uden brok gider, af blive båret rundt, nusset m.m. af mine piger på 5 og 8 år.
De larmer ikke meget og lægger alle et æg om dagen  /o

God fornøjelse med dine kommende høns.
Hilsen Kicki

0.2 New Hampshire 0.2 Bantamm 0.2 Skalborg 1.1 Faverolles
0.1 Bullmastiff 1.1 kaniner
1.3 skønne børn 1.0 dejlig mand

Offline Brandi

• Bruger
« Svar #12 Dato: 10 August , 2011, 22:56 »
Jeg vil helt klart sige New Hampshire! De er rolige og skrukker ikke. Derimod giver de masser af gode, store æg! :)
0,4 Orpingtonhybrider
0,1 Rhode Island Red

Offline carbon60

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 11 August , 2011, 13:54 »
Mange tak for alle jeres gode svar :)

Nu må jeg se hvad der er plads til og hvad pengepungen siger.

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #14 Dato: 11 August , 2011, 15:08 »
Jeg tror nok, jeg ville foreslå Skånske Blomsterhøns.

De lægger godt med æg i en pæn størrelse, og er ret nøjsomme.
Ud over dette er de stærke, altså bliver ikke så nemt ramt af sygdom.

De skrukker ikke meget, og med lidt lys om vinteren får man også æg der.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.