Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ingen æg i snart 3 måneder  (Læst 12035 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline john wellendorph

• Bruger
Sv: Ingen æg i snart 3 måneder
« Svar #15 Dato: 12 August , 2011, 08:24 »
Hej Benny

Vi er vel ikke nået til de korte dage endnu, selv om vi ikke ser meget til solen disse dage. Men det er nok ikke helt løgn at det ikke vare længe før vi skal til at have kunstigt morgenlys i hønsehuset igen  :(

Og husk at det er i de sidste 3 måneder der ikke har været æg - også omk. Sankt Hans  :o

Mvh John

Offline Benny

• Passiv bruger
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
« Svar #16 Dato: 12 August , 2011, 08:55 »
Hej John

Nej, det er korrekt, at dagene ikke for os er så korte... Men døgnet har flyttet sig gevaldigt.... Og det er jo ikke let at se, hvor meget lys der er i dit hønsehus... Har det ingen vinduer mod øst, bliver dagen hurtigt kort...

Men ellers må du jo sætte dem på skrump... Hvede og Majs, tror jeg ikke jeg ville give dem... Hveden, har jeg skiftet ud med Byg...
Majs ( Specielt knækket ) er god vinterfoder, da de forhøjer hønens kropstemperatur... Solsikker, ingen tvivl om, at de elsker dem, men de er det rene fedt....

Prøv evt noget, der hedder Vis-Pu-Min, sådan tror jeg det er det hedder.... Og som et voldsomt protein tilskud, nogle opblødte kattepiller... Ellers er foderet her, 50% Mollerup Mølle Æggo, og 50% Byg...

Vispumin har jeg købt ved Raunsmed i Løkken... Jeg ved ikke om America også har det, men jeg tror det...

Evt som overgangs foder, kunne jeg forestille mig, Hedegaards Guldkorn tilskudsforder, ville være godt... Men prøv at udfase de fede foderemner...

For umiddelbart, vil jeg tro de har haft det alt for godt...

Husk selvfølgelig... Masser af Kalk....

M.V.H....Benny..

Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 12 August , 2011, 09:13 »
Jeg er ikke vildt erfaren, men har da trods alt oplevet lidt efterhånden. Jeg tror ikke, at der er noget galt med det foder, du giver dem... For som du selv skriver, så står de jo ikke bare og æder dagen lang, de vil hellere ud og skrabe i haven, sådan er mine også! Men jo, god idé at tilføje æglægningspiller, bare for en sikkerheds skyld. De piller jeg bruger indeholder 33 % calciumhalløj (kalk til æg), og det har de jo virkelig brug. Dog vil jeg tilføje, at jeg også har prøvet IKKE at give æglægningspiller - og dér kom æg alligevel  :) Men på et tidspunkt var det slut med æg. Øv, hvor var jeg træt af det - i 10 dage - møgdyr...og så fandt jeg en dag en kæmpe fordybning inde i hækken, under huset, under noget andet, hvor de havde lagt alle deres æg  ??? De KAN altså snyde  ;)

Håber du får løst dit mysterium, og giv gerne lyd fra dig her på tråden, så vi kan høre, hvordan det går  /o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #18 Dato: 13 August , 2011, 00:44 »
Blot for at undgå misforståelser. Vispumin er ikke et foder. Det er et vitamin/mineral tilskud som iblandes foderet. Og ja det kan også købes hos Amerika Thisted.

Kalktilskud gives normalt i form af knuste skaller (musling/østers skaller). Det kan købes på foderstoffen. Det iblandes foderet i meget små mængder. Jeg vil anslå at jeg bruger 2 håndfulde til 25 L foder. Men prøv dig frem, har du brugt for mange skaller vil de ligge tilbage i foderautomaten.

Selv om hønsene ikke 'står og æder dagen lang' kan en forkert foderblanding stadig være årsag til fedtproblemer.

Dette illustreres vel bedst ved at overføre til arten Homo Sapiens (dette uden at pege fingre af USA/Texas, selvom man skal lede længe efter større buksestørrelser end netop i dette område).
« Senest Redigeret: 13 August , 2011, 23:23 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 13 August , 2011, 08:48 »

Selv om hønsene ikke 'står og æder dagen lang' kan en forkert foderblanding stadig være årsag til fedtproblemer.

Jamen helt enig! Jeg refererede blot til, at foderet ikke var årsag til manglende æg!!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #20 Dato: 13 August , 2011, 23:30 »
Forkert foderblanding kan være årsag til fedtproblemer hos hønsene, og for fede høns lægger færre eller ingen æg.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #21 Dato: 14 August , 2011, 08:27 »
Hvad så, John, har du haft damerne i hænderne, og måske sporet dig ind på nogle svar?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
« Svar #22 Dato: 14 August , 2011, 10:55 »
Jeg har det sidste stykke tid også været plaget af "æggenød"  ::)
Jeg har fundet frem til årsagen som var....tadaaaa....en høne, som spiste æggene så snart de andre havde forladt reden  >:(
Hun er nu blevet isoleret og bliver slagtet om et par dage  :o
Og de lægger æg nu, i laaange baner...tralala  ;D
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 14 August , 2011, 12:41 »
Forkert foderblanding kan være årsag til fedtproblemer hos hønsene, og for fede høns lægger færre eller ingen æg.

Jamen så tier jeg stille  :-X
Mette

Offline john wellendorph

• Bruger
« Svar #24 Dato: 14 August , 2011, 17:46 »
Så blev det tid til en opdatering :)

Det vitamintilskud jeg købte forleden heddrer Vi Spu Min.

Æggeæderri ser jeg af og til (især hvis der er en periode med tynde skaller) men der ligger ALTID lidt skaller tilbage og det har jeg ikke set her.

Damerne har netop været på vægten  :o - og det er ikke her vi kan finde en klar årsag. De 2 Australorps vejede hhv. 2,5 og 3,0 kg og min Hellevad var oppe på 2,7 kg, så det ligger inden for normalen.

Tjekket med en fugtig køkkenrulle gav ingen røde plætter og ingen af mine høns havde tegn på utøj - tjek under vingerne, lårene og i halen. Dog var der måske lidt tendens til kalkben, men det var meget lidt !

Så alt i alt er vi (læs jeg) ikke kommet nærmere en løsning  ???

Jeg købte i fredags 2 Lohmæn og havde 2 æg lørdag samt søndag morgen  :) Nu må vi se om de 2 nye kan animere de andre til at lægge nogen æg eller de "gamle" stopper de 2 nye ::)

Mvh John

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #25 Dato: 14 August , 2011, 17:49 »
Og du er helt 100 % sikker på at de er fra 2009 ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline john wellendorph

• Bruger
« Svar #26 Dato: 14 August , 2011, 19:34 »
Ja, de er fra 2009 - og selv om de skulle være fra 2008 burde de alligevel lægge mellem 2 og 3 æg om ugen, ikke 0 på 3 måneder ???

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 14 August , 2011, 19:53 »
Ja, de er fra 2009 - og selv om de skulle være fra 2008 burde de alligevel lægge mellem 2 og 3 æg om ugen, ikke 0 på 3 måneder ???

Og det er ikke muligt, at de har taget fusen på dig og gemt alle æggene ét sted i haven fx???  ???
Mette

Offline john wellendorph

• Bruger
« Svar #28 Dato: 14 August , 2011, 20:00 »
Hej Metmus

Det er ikke hver dag de er i haven og senest her har vi været på sommerferie i 4 uger og dem der har passet dem har kun haft dem ude 1 eller 2 gange pr. uge - og som jeg skrev tidligere, tror jeg ikke på at de kan "klemme ballerne sammen" således at der ikke lægges æg i mine redekasser.

I øvrigt endnu en gang tak for alle de mange input  /o

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #29 Dato: 14 August , 2011, 22:53 »
Lidt frustrerende at vi ikke kunne komme en forklaring nærmere.

Men hold os opdaterede hvis der sker ændringer.
Mvh
Erik Andersen