Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ingen æg i snart 3 måneder  (Læst 12018 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline john wellendorph

• Bruger
Ingen æg i snart 3 måneder
« Dato: 10 August , 2011, 12:39 »
Hej med jer.

Jeg har pt. to Australops, en Hellevad og en Orpington alle 4 fra 2009 samt én kylling fra maj i år. Jeg har kun fået sparsomt med æg fra Orpingtonen da hun hele tiden vil lægge skruk. Det kunne jeg nok leve med men da de 3 andre ikke har lagt et eneste æg i snart 3 måneder syntes jeg det er ret skidt.

Er der nogen der kan hjælpe med en forklaring på at 3 høns fra 2009 lige pludselig stopper med at lægge æg ?

Jeg skal lige tilføje at jeg ikke har ændtet på fodder samt at de næsten dagligt får lov til at gå frit rundt i haven og de ser alle 3 sunde og raske ud.

Til sidst kan jeg tilføje at for en 4-5 måneder siden begyndte en anden Hellevad at skrante efterfulgt af en Batman (begge også fra 2009) - jeg måtte slagte dem begge for 3 måneder siden.

Er resten af flokken blevet skræmte af slagtningen til at stoppe med æglægningen ? Jeg har nogle gange hørt min bagbo råbe "hold kæft" når mine høns har kaglet lidt højt - kan det tænkes at han har smidt noget over hegnet der har gjort 2 syge og resten "golde" ? Nu skal man passe på at anklage andre for noget uden beviser og jeg mener da også at min bagbo ville have sagt det til mig hvis det gik ham meget på, men tanken har slået mig.

Håber at der er nogen der kan komme med en forklaring eller gode råd.

mvh

John

Offline Lærke M. P.

• Passiv bruger
Sv: Ingen æg i snart 3 måneder
« Svar #1 Dato: 10 August , 2011, 12:52 »
det kan ikke tænkes at de har gemt æggene et sted i haven? :)
Hilsen Lærke

4.7 Silkehøns
1.3.10 Dværg-orpingtoner, gul/sortsømmet
0.1 "Marloff"
1.3.9 *Britisk lavendelfarvet Araucana*
2.1 Vildtfarvet haleløs øretuft (bedre kendt som Araucana ;) )
0.3.1 Hellevadhøns
0,1 Dværg-Punker (Krydsning mellem silke og kochin)

Offline john wellendorph

• Bruger
« Svar #2 Dato: 10 August , 2011, 12:56 »
Ja, du har ret. Og det er da også sket før i tiden, men vi har lige været på 4 ugers feris og der har været mindst 1 uge hvor de slet ikke har været ude og som skrevet er det ikke hver dag de normalt er ude. Jeg tror ikke høns kan "knibe ballerne sammen" og kun lægge æg når de er i haven  :D

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #3 Dato: 10 August , 2011, 17:43 »
Har de fældet? HVAD giver du dem at spise? Hvis du gerne vil beholde dem og få æg igen kunne det være en idé at øge kostens proteinindhold og holde dem rigeligt forsynet med kråsemateriale/kalk. Hellevad-hønen kan nok ikke blive overvægtig, men de andre? Var der noget galt med de sidste æg? Er du SIKKER på at der næsten er gået tre måneder? Har du tjekket for utøj? De stortrives jo hos de vilde fugle så det er svært at undgå og kan godt belaste hønerne så der ikke er overskud til æglægning. Tjek i gumpen og under vingerne samt under siddepindene (tør sidstnævnte med et stykke hvid køkkenrulle. Røde pletter = problemer). Held og lykke med dem og lad os endelig vide, hvad du kommer frem til.
Naboens hensigter kan jeg ikke udtale mig om :o men tror næppe at de var i live så....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline john wellendorph

• Bruger
« Svar #4 Dato: 10 August , 2011, 20:25 »
Hej Ankerine.
Nej de har ikke fældet. Mine høns har altid adgang til en kornblanding fra Maxsø (hvede, byg majs, solsikke mm + nogle kraftfodderpiller) samt skaller og vand. Derudover får de det meste køkkenaffald også kødrester (- råt kød og andre ting de ikke kan lide). Når de er i haven spiser de hvad de har lyst til lige fra stokroseblade til græs og hvad de kan finde af småkravl.

De sidste æg var lidt tyndskallet, men det syntes jeg at jeg har set før. De sidste æg var midt til slut maj. Jeg har ikke tjekket for utøj (det gør jeg i weekenden) men der er ikke noget der har tydet på det.

Mht. naboen tror jeg heller ikke på den del, men husk at der var to høns der blev så syge at jeg var nød til at slagte dem !

Jeg har i øvrigt i dag været hos Maxsø og købe lidt ekstra "æglegningspiller" samt noget vitaminpulver fra "Amerika" - hvis der ikke sker noget i løbet af en uges tid køber jeg nogle nye høns :-\

Skal selvfølgelig lige tjekke for utøj - I skal nok høre nærmere.
Mvh John

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 10 August , 2011, 20:49 »
Har du prøvet at løfte dem og mærket på dem, fede høns lægger ikke æg.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline john wellendorph

• Bruger
« Svar #6 Dato: 10 August , 2011, 21:12 »
Hej Marianne - siger du at mine høns er fede  :o  - de kommer i hvert fald fint op på deres pind hver aften  ;D - jeg må vist veje dem i weekenden. Mvh John

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 10 August , 2011, 21:19 »
Fri adgang til hvede, majs og solsikker, er ikke lige slankefoder. Og som Marianne skriver fede høns lægger ikke æg.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Vibeke

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 10 August , 2011, 21:32 »
Hej
jeg har aldrig oplevet at mine høns har været for fede til at lægge æg, omvendt har jeg oplevet at en høne der ikke lagde æg blev meget fed,
Især er en hellevadhøne meget optaget af at få mad nok til at lægge æg hver dag, jeg fik helt medlidenhed med mine fordi de aldrig havde fred for maven,
så jeg tror at dit problem er et andet, har du en hane til dem ?
Du ved - de lægger æg nu i lange baner   ;D
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 11 August , 2011, 00:34 »
Jeg siger ikke, at dine høns er fede, det kan jeg jo ikke udtale mig om, når jeg ikke har haft dem i hænderne, men jeg opfordrer dig selv til at undersøge dem, så du selv kan mærke, om de er fede.
Så det er noget du skal tjekke i lighed med utøj, og hvad der ellers er blevet nævnt som forslag til, hvorfor du ikke får æg.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #10 Dato: 11 August , 2011, 00:55 »
@ John

Du skriver at du slagtede 2 høns for ca 3 mdr siden. Når du skriver 'slagtede' og ikke 'aflivede' formoder jeg at du slagtede dem til konsum. Hvis dette er tilfældet må du, da du åbnede dem, have set om de var 'flomme fede', dvs om der var meget kraftige formationer af gult fedt i og omkring maven.

Jeg tror dette er en bedre indikator end at prøve at veje dem. En stor, muskuløs og livskraftig h*ne kan sagtens veje mere end en lille overfed, undermotioneret og forædt h*ne.
Så vægten alene siger ikke så meget.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #11 Dato: 11 August , 2011, 01:01 »
Næ, vægten siger ikke så meget, dog har de fleste racer en vægtangivelse i standarden, derfor er det en god idé at have hønsene i hænderne, så man kan mærke om de føles magre og skarpe over brystbenet og også føles lette, eller om de omvendt har godt sul på kroppen og føles tunge.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tskoglund

• Bruger
« Svar #12 Dato: 11 August , 2011, 01:27 »
Jeg har jo faktisk noget af det samme problem,mine høns er også stoppet helt med æglægningen
De får også det foder fra Maxsøe,samt går meget i haven

de har alle 3 været skruk,men er ovre det,men forsat ingen æg

Tine
Hønseløs,men skruk
0,1 hund
3,3 katte
0,1 barn
1,0 Bjørn(mand)

Offline john wellendorph

• Bruger
« Svar #13 Dato: 11 August , 2011, 14:04 »
Hej igen.

Tak til alle for de mange kommentarer, råd og forslag jeg har fået så langt.

Jeg prøver lige at kommenterer og svare på de indkommende indlæg siden sidst jeg var på.

Med fri adgang til foder mener jeg at jeg fylder på en foderautomat hver 8-10 dag – det virker ikke som om de bruger hele dagen på at æde. De vil også meget hellere ud og skrabe når jeg åbner til haven. Jeg tror ikke de er fede, men jeg tjekker i løbet af weekenden (hvor jeg også tjekker efter utøj).

Nej, jeg har ingen hane og det har ikke været noget problem i de 14 år vi har haft høns.

Ja, jeg skrev ”slagtede” men jeg mente nok aflivede for de to ex-høns røg lige i skraldespanden. Jeg obducerede dem ikke for der var jeg ikke klar over at jeg ville få problemer med manglende æg.

Trine, vi to må holde hinanden underrettet om forløbet. Fru Maxsø nævnte i går at hun lige havde hørt om en anden med samme problem – det var måske dig ? – ellers er vi mindst 3 ! – og man kunne måske frygte at der har været noget i det foder vi har købt? Jeg plejer at købe ”Putteblanding” med æglægningspiller.

Mvh John

Offline Benny

• Passiv bruger
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
« Svar #14 Dato: 12 August , 2011, 08:12 »
Hej John

Jeg stod og undrede mig, her forleden aften... For efterhånden lang tid siden.... Måtte jeg jo stille mit ur om, ellers stod gårdlyset tændt, i de meget lyse timer....

Så måske er det ved at være tiden, at dine høns skal have lidt lys om aftenen... For kort dag, og du får ingen æggekage til aften.

M.V.H....Benny..
Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))