Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skal vagtelkyllinger gå i varmekasse,  (Læst 13849 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline C. Kjær

• Passiv bruger
Skal vagtelkyllinger gå i varmekasse,
« Dato: 10 August , 2011, 09:51 »
eller kan de godt nøjes med en varmelampe?

Hvad skal man ellers have klar af foder til vagtelkyllinger?
Caroline

Med 0,3 Jersey Kæmper - 0,2 Orloffer - 0,1 araucanaer 2,2 Australorps - 1,4 Sussex - 0,1 blomsterhøns - 1,5 maran + alle blandingerne :) i hønsegården

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: Skal vagtelkyllinger gå i varmekasse,
« Svar #1 Dato: 10 August , 2011, 10:12 »
Varmelampe i en kasse uden træk må være fint. Vores fik blå birkes. Good luck.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline C. Kjær

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 10 August , 2011, 11:12 »
Tak :)
Læser også at man giver undulatfrø.
Måske et dumt spørgsmål, men er det ok at bruge kanarie eller tropeblanding i stedet, da jeg begge dele hjemme.
Caroline

Med 0,3 Jersey Kæmper - 0,2 Orloffer - 0,1 araucanaer 2,2 Australorps - 1,4 Sussex - 0,1 blomsterhøns - 1,5 maran + alle blandingerne :) i hønsegården

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
« Svar #3 Dato: 10 August , 2011, 20:25 »
vores voksne får bare undulatblanding og hvad de finder på jorden i den udendørs delvist overdækkede voliere. Men ungerne får blå birkes og lidt opblødt æggefoder til fugleunger. Da de store unger kom ind til de voksne fik første kuld stadig adgang til blå birkes mens andet kuld (2 stk.) gik til, da der ikke var blå birkes. Så det afgør det helt klart for mig: blå birkes! Min mand købte blå birkes hos en forhandler fra fugleforeningen. 1 kg. i en pose for 35 kr. eller deromkring. Jeg gav det samme for 2 små skaldede breve af det i Superbrugsen, så se dig evt. lidt for, hvis du har tid til det :)
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 10 August , 2011, 20:33 »
Dem vi har ruget i maskine har gået i kasse med varmelampe - ligesom almindelige hønsekyllinger.
Hos os får de tropeblanding i starten og også gerne lidt birkes. De første dage får de vand i låget fra et syltetøjsglas. Vi har haft en engang, som druknede i en underkop med vand...

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 10 August , 2011, 20:53 »
Mine bobwhite kyllinger fik FAV startfoder, som jeg blendede til passende størrelse, blå birkes, insekter en masse, myreæg og desuden noget æggefoder.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline C. Kjær

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 10 August , 2011, 21:37 »
vores voksne får bare undulatblanding og hvad de finder på jorden i den udendørs delvist overdækkede voliere. Men ungerne får blå birkes og lidt opblødt æggefoder til fugleunger. Da de store unger kom ind til de voksne fik første kuld stadig adgang til blå birkes mens andet kuld (2 stk.) gik til, da der ikke var blå birkes. Så det afgør det helt klart for mig: blå birkes! Min mand købte blå birkes hos en forhandler fra fugleforeningen. 1 kg. i en pose for 35 kr. eller deromkring. Jeg gav det samme for 2 små skaldede breve af det i Superbrugsen, så se dig evt. lidt for, hvis du har tid til det :)

1kg 35,- det var en ok pris, har lige givet 55,- for 1 kg i min foderstof  :-\
Nå men det er vel stadig billigere end at gå i supermarked  ;)
Så nu er der blå birkes, æggefoder plejer jeg selv at lave, og tilsætte vitaminer til mine kanarier, men hvilken vitaminer er gode til vagtler?
Caroline

Offline C. Kjær

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 10 August , 2011, 21:39 »
Dem vi har ruget i maskine har gået i kasse med varmelampe - ligesom almindelige hønsekyllinger.
Hos os får de tropeblanding i starten og også gerne lidt birkes. De første dage får de vand i låget fra et syltetøjsglas. Vi har haft en engang, som druknede i en underkop med vand...

Tak  /o
Rart at høre  :)
Ja har hørt at de nemt drukner, min svigermor har mistet en voksen sådan, fordi vandskålen var for dyb.
« Senest Redigeret: 10 August , 2011, 21:50 Fra C. Kjær »
Caroline

Offline C. Kjær

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 10 August , 2011, 21:48 »
Mine bobwhite kyllinger fik FAV startfoder, som jeg blendede til passende størrelse, blå birkes, insekter en masse, myreæg og desuden noget æggefoder.

FAV hvilket foder er det, spurgte nemlig efter om de havde noget vagtel kyllingefoder i foderbutikken, man det havde de ikke.
Myreæg...... he he kan lige forstille mig rende rundt, og vende hver en sten for at finde en myretue  ;D
Insekter lader jeg min datter om, det vil hun elske  :P
Tak  /o
Caroline

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 10 August , 2011, 21:49 »
Mine ruges ud sammen med almindelige kyllinger og går sammen med dem, indtil de er varmefri under en ganske almindelig varmelampe i en 4 siders kasse.
Jeg fodrer med en blanding af: kyllinge startfoder, æggefoder (det man køber til tropefugle, kanarier mv), vagtelfoder-blendet i kaffekværn (nogle bruger fasanfoder), tropeblanding/undulatblanding, blå birkes, hirsefrø, siskenblanding, kalk/skaller i helt småt (25 kr for 1 kg i en dyr dyrehandel)...og vigtigst af alt melorme, der har fået en god kost, biller og bænkebiddere fra naturen.

Vagtler har primært brug for animalske proteiner (læs: insekter), så vil du have rigtig sunde vagtler og velsmagne æg og sunde forældredyr, så er et godt foder med højt indhold af animalske proteiner plus insekter alfa omega  /o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline C. Kjær

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 10 August , 2011, 21:58 »
Mine ruges ud sammen med almindelige kyllinger og går sammen med dem, indtil de er varmefri under en ganske almindelig varmelampe i en 4 siders kasse.
Jeg fodrer med en blanding af: kyllinge startfoder, æggefoder (det man køber til tropefugle, kanarier mv), vagtelfoder-blendet i kaffekværn (nogle bruger fasanfoder), tropeblanding/undulatblanding, blå birkes, hirsefrø, siskenblanding, kalk/skaller i helt småt (25 kr for 1 kg i en dyr dyrehandel)...og vigtigst af alt melorme, der har fået en god kost, biller og bænkebiddere fra naturen.

Vagtler har primært brug for animalske proteiner (læs: insekter), så vil du have rigtig sunde vagtler og velsmagne æg og sunde forældredyr, så er et godt foder med højt indhold af animalske proteiner plus insekter alfa omega  /o

Tak det var da en beskrivelse jeg kunne bruge til noget tak /o
Caroline

Bjarne Andersen

• Gæst
« Svar #11 Dato: 11 August , 2011, 00:09 »
Man  kan muligvis holde liv i vagtelkyllinger med undulatblanding og blå valmue hvis man er heldig. Men det er ikke måden hvor med man får gode og sunde vagtler.
Den måde Marianne har brugt er den rigtige måde at få gode og sunde vagtler på der når de bliver voksne har kræfter til at sætte et nyt kuld kyllinger i verden og ikke blot et par stykker der er lidt svage.
Konstant lys er med til at stresse vagtlerne unødig og giver ofte forstyrede vagtler til følge.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #12 Dato: 11 August , 2011, 00:57 »
FAV er FasanAgerhøneVagtel foder, den fra Danish Agro er god. Det findes som startfoder, voksefoder og æglægningsfoder.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline C. Kjær

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 11 August , 2011, 08:09 »
Man  kan muligvis holde liv i vagtelkyllinger med undulatblanding og blå valmue hvis man er heldig. Men det er ikke måden hvor med man får gode og sunde vagtler.
Den måde Marianne har brugt er den rigtige måde at få gode og sunde vagtler på der når de bliver voksne har kræfter til at sætte et nyt kuld kyllinger i verden og ikke blot et par stykker der er lidt svage.
Konstant lys er med til at stresse vagtlerne unødig og giver ofte forstyrede vagtler til følge.

Vil det sige at der skal slukkes for varmelampen nogle timer om dagen   ???
Så er det derfor nogen bruger varmekasse, for ellers forsvinder varmen vel ret hurtigt!
Caroline

Offline C. Kjær

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 11 August , 2011, 08:12 »
FAV er FasanAgerhøneVagtel foder, den fra Danish Agro er god. Det findes som startfoder, voksefoder og æglægningsfoder.

Tak  /o må se om jeg kan det finde andensteds  ;)
Caroline