Jeg er nybegynder og er lige blevet ”andefar” for 4 Moskusænder, mine fire første ænder.

Ang. fodring har jeg haft en foderautomat stående udenfor hævet 30 cm over jorden og under halvtag Men så kom jeg til at tænke på rotter. Jeg er ikke i tvivl om at rotterne kan komme til fodret og med en automat stående hele tiden er det kun et spørgsmål om tid før end at rotten finder vej. Rotterne gider jeg ikke have!!!.

Der er grænser hvor langt jeg kan hæve/hænge foderautomaten op, for så kan ænderne ikke nå maden.
Ænderne har et lille bitte ”andehus ” på lidt over ½ kvm som de bruger med største fornøjelse, men specielt til natten, hvor de hver aften kl. 21,00 trækker ind de ind og putter. Jeg har hver aften lukket lemmen til dem og åbnet den igen om morgnen. Meen der er lige pludselig opstået en del spørgsmål, here we goes...
1. Da andehuset jo er ret lille er der faktisk ikke mad og drikke til dem i huset i de 10 timer de er lukket inde. Er det ok eller hvordan gør i….?
2. Kan jeg rykke fodret ind i huset, hvilket egentligt ikke ville være noget problem. Problemet er at rykke vand ind i huset da de jo grisser voldsomt med vandet. Hele andehuset og alt halm ville sejle i vand efter de har hygget sig med et trug vand. De har adgang til vand i gården i dagtimerne, men om natten ville de så ikke have adgang til vand. Er er det et problem at de kan komme til maden om natten men ikke kan komme til vandet

?.
3. Planen er, på sigt, at jeg ikke skal lukker andehuset af hver aften, da der ikke er de helt store chancer for Mikkel og hans andre ande-spisende venner kommer forbi midt i villakvarteret. Hvis fodret er (hæver over jorden) i huset ville rotterne være så ligeglade så komme i andehuset og prøve at komme til fodret guffe i sig mens ænderne sover eller ville ænderne skræmme rotte ud

Jeg håber på masser af svar da jeg er temmelig grøn og lidt i vildrede med hensyn til hvordan fodringen forgår og samtidig slipper for rotter uden at jeg skal pakke hele andegården ind i volierenet og samle foder op fra jorden hver anden time.
Hvordan gør i, erfaringer og idéer modtages med kyshånd
Mvh
Allan