Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad har dræbt min skrukhøne og ællinger?  (Læst 8502 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Hvad har dræbt min skrukhøne og ællinger?
« Dato: 09 August , 2011, 15:46 »
Kom igen ud til at trist syn, først så jeg tre døde ællinger og tænkte åh nej, pisse dumme høne har dræbt dem.
Men så åbnede jeg lågen indtil buret og så at hun lå der stendød. Oprindeligt havde hun ti så hvem end der har været på spil har taget de syv med sig.

Udyret har klemt sig ind gennem et lille hul i toppen af buret- hvad har været på spil? Resten af hønsene og kyllingerne er heldigvis ikke rørt, men hvem ved hvad der sker i nat?
Hvad kan have gjort det? Hønen var en dværg kochin og ikke helt lille. Det kan ikke have været en ræv, medmindre den kan åbne døre :'(
Nu tilbage som Johanne Schiødt

GKV

• Gæst
Sv: Hvad har dræbt min skrukhøne og ællinger?
« Svar #1 Dato: 09 August , 2011, 16:56 »
Hvad med at bruge den rævefælde du lånte af mig og lægge en død ælling eller hønen derind og så se hvad der sker?

Jeg har intet bud på hvad det kan være.

VH Gunni.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 09 August , 2011, 17:00 »
Den er sat op, med både høne og ællinger :'(
Kan en vildkat dræbe en dværghøne mon?

GKV

• Gæst
« Svar #3 Dato: 09 August , 2011, 17:09 »
Mon ikke du skal tænke mere i et mårdyr af en slags?Træls er det for dig.

VH Gunni.

karina dj

• Gæst
« Svar #4 Dato: 09 August , 2011, 18:35 »
Stakkels dig Johanne  *t det var vist ikke lige det du havde brug for... men kan en kat komme ind kan en ræv vel osse  ??? 

Håber du fanger synderen...

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 09 August , 2011, 21:01 »
For pokker da osse, Johanne *t
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lone Knap

• Bruger
« Svar #6 Dato: 09 August , 2011, 21:11 »
Hvor er det bare trælst for dig. Kan du se nogle bidmærker på hønen? Jeg synes, det er dybt underligt, at den har taget 7 med sig, og ladet resten ligge...

Susanne

• Gæst
« Svar #7 Dato: 09 August , 2011, 22:19 »
Altså Johanne - ved slet ikke hvad jeg skal sige.

Jeg håber bare SÅ meget for dig, at du på en eller anden måde snart får mulighed for at anskaffe et godt og fjende-sikret hønseanlæg.

Og ja, jeg ved, det er nemmere sagt end gjort!

Pøjpøj med dem, du har tilbage  *o

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 09 August , 2011, 22:39 »
Johanne.
Sig ikke at du ikke blev gjort opmærksom på at høns og ænder ikke måtte gå sammen. ;)

Nej, det her er sgu egentlig ikke til at spøge med. Trist oplevelse selvfølgelig. Føler med dig.

Hvor stort er hullet i toppen af buret. Som en 2-krone, eller en 5-krone eller hvad taler vi om.

Jeg tror også vi er ovre i et mårdyr, men disse findes jo i mange størrelser. Bruden skal feks nok ikke bruge mere hul end som en 2-krone, for at komme ind/ud. Det der er afgørende er om de kan få hovedet gennem hullet. Resten af kroppen skal de nok få med sig ind.
Men hvis den har slæbt ællinger med sig ud formoder jeg at hullet er større end en 2-krone og at det derfor kan være noget der er større end en brud. Mår, lækat eller mink.
Mvh
Erik Andersen

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 09 August , 2011, 22:47 »
Ja det er rigtigt træls det der er sket, min gode lille høne og de små ællinger. Nej det kan ikke være en ræv, men mår, mink eller brud kunne det godt være.

Jeg er så træt af ikke at kunne have mine dyr i fred for skadedyr. Resten ryger vel også nu møgdyret har fundet ud af at der er mad her og jeg aner simpelthen ikke hvad jeg skal gøre ved det /d

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #10 Dato: 09 August , 2011, 23:07 »
Men så åbnede jeg lågen indtil buret

Nu ved jeg ikke helt hvad dit arrangement er for skrukken, men umiddelbart lyder det som noget det ikke er uoverskueligt at sikre med voliére net. Bare en ide.
Mvh
Erik Andersen

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
« Svar #11 Dato: 10 August , 2011, 07:11 »
ja johanne, jeg sad også og tænkte volierenet. Hvor store er hullerne i nettet, der er på buret? Er det hønsenet? Hvor gamle er ællingerne? Øv hvor er det synd for dig, jeg synes godt nok du har været hårdt udsat i år.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 10 August , 2011, 10:59 »
Nå resten i hønsehuset har overlevet natten, det lover da godt håber jeg.

En mink vil godt kunne komme ind igen- indtil videre for vi skal have det lukket 100% af. Der er nogle små huller i loftet som den vil kunne komme ind ad. men tror ikke at det har været en sådan. Det ser faktisk ud som om noget har forsøgt at komme igennem nettet indtil de store høns, så brud er udelukket i det nettet er grønt hundehegn det ville den sagtens kunne komme igennem. Men tvivler også på at en brud ville ha lyst til at give sig i kast med mine store høns og kyllinger.

Det er nogle meget små sår de afdøde har, et lille hak i ællingerne og det samme i hønen. Hovederne sidder stadigt på så rotteangreb er nok udelukket. Fælden er ikke rørt her til morgen.

Hønen og ællingerne sad i sådan et skabsbur, tråden var minktråd med møgdyret har formået at bøje tråden ned

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #13 Dato: 11 August , 2011, 00:26 »
Godt at høre at der ikke skete yderligere skade over natten.

Jeg tror også at du kan udelukke bruden. Jeg tror ikke den giver sig i kast med så store dyr (skrukken).

Jeg har, eller har ihvertfald haft, bruden på min ejendom. Jeg har set ét levende eksemplar for et par år siden nu, og over årene fundet indtil flere i min lade, hvor de var blevet slået ihjel af en af kattene. Typisk var hovedet bidt af og resten af kroppen efterladt. Jeg ved ikke om katten ser bruden som konkurrent til den vilde føde, mus og småfugle, men det kunne måske forklare at de bider dem ihjel, når de kan komme afsted med det.
Mvh
Erik Andersen

Offline Benny

• Passiv bruger
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
« Svar #14 Dato: 12 August , 2011, 08:25 »
Ja det er træls at komme ud til....

Det måtte jeg sande i sidste uge, da Mikkel ( Tror jeg ) i løbet af natten, havde ædt min Kanin, og slået 3 ænder ihjel...

Men hvorfor Anders And, stadig var i live, er lidt af en gåde... For han var da den fedeste og mest gumpetunge af dem alle....

Nå Kaninen fik da et par gode år, med masser af plads, i stedet for dens tidligere liv, et lille bur i en lejlighed...

Men Ænderne, det gjorde straks lidt mere ondt, de kom jo hertil som små ællinger... Hønsene kunne han så ikke komme til, der er jo en ekstra sikring på dem....

Der er selvfølgelig også nu, blevet bygget et nyt Fort Knox til ænderne, som i hvert fald yder god beskyttelse mod ræve... Men næppe mod mindre dyr...

Jeg håber det var en omstrejfer, da vores ellers faste Ræv i området, har opført sig pænt i 2 år.... Og sidst jeg så ham, så han nærmest uforskammet godt ud...

M.V.H....Benny..
Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))