Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: HJÆÆÆÆÆLP!! MØGMIDER OG TABTE NEGLE??  (Læst 5767 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline louisepedersen

• Passiv bruger
HJÆÆÆÆÆLP!! MØGMIDER OG TABTE NEGLE??
« Dato: 07 August , 2011, 17:29 »
 :'( jeg har haft skrevet herinde at jeg har kalkben hos mine høns- mente ikke påfuglen havde det jeg synes ikke det ser sådan ud.
Men min hane mangler en negl eller 2 og påfuglen har nu længe gået med kun 1 negl- deres fusser ser ud som om de altid har set sådan ud-ingen sår eller blod. Men nu idag får jeg set på min påfugls fødder og så har han f*me tabt sin sidste negl......  :o :o siden igår!!!!!
der er intet sår, og skællene ser ok ud- jeg står på ca 2 m afstand han er jo ikke håndtam.
jeg har haft sprøjtet med staldchock 4 gange og fået gnedet hønsebenene ind 1 enkelt gang under stor protest fra dem.
Er det kalkmiderne der simpelthen har lukket for blodtilførslen sår neglene bare falder af??, hvornår begynder det staldchock at virke og hvor længe går der før jeg kan se forskel på benene
Der var en jeg snakkede med som sagde til mig at når først man havde kalkben kunne man ligeså godt slå besætningen ned for det var ikke til at komme af med.... kan det virkelig passe?? mine stakkels dyr :'(
1stk Kochin hane "Hermand" + 2 høns
8 jydske STORE kyllinger
1,1 Dansk grågæs
1 påfugl kok
3 stk katte
1 hund
1 dejlig datter og en pragtfuld manse, og nu også en lille søn!!!

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: HJÆÆÆÆÆLP!! MØGMIDER OG TABTE NEGLE??
« Svar #1 Dato: 07 August , 2011, 17:37 »
Jeg har ikke hørt at kalkbensmider kan få dyrene til at tabe neglene, jeg har ingen forklaring på det.
Omkring miderne tror jeg man kan slippe af med dem, men jeg tror det er en langvarig proces, hvor man virkelig skal være over det, og smøre dyrenes ben med f.eks. vaseline ca. hver anden/tredie dag over en længere periode. Det er nok lidt ligesom lus hos børn, man skal virkelig være på dupperne og behandle og behandle i laaaang tid.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 07 August , 2011, 17:42 »
Neglene har jeg heller ingen forklaring på. Jeg tror godt du kan sprøjte dig fra kalkmiderne, men hvis du ikke smører med en eller anden form for olie/creme, så tror jeg ikke du kan se forskel. Mine de ældste har haft kalkmider og har stadig ikke helt pæne ben, men der er ikke levende mider, for så ville jeg kunne se på de unge dyr at der var "noget i gange igen". Men jeg har heller ikke smurt mine jævnligt, men bare sådan ved lejlighed, og de er da pænere end de var, men ikke helt flotte.
« Senest Redigeret: 07 August , 2011, 18:29 Fra Henriette Hall »
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #3 Dato: 07 August , 2011, 18:00 »
Jeg tror de fleste af os lever med kalkmider i en vis grad, jeg har feks. en høne der altid får det, og nogen der aldrig får det, hønen er behandlet så mange gange at hendes ben er dobbelt så tykke som de andres, men de er uden mider og også uden skæl, hun har simplethen fået hudben, men har det glimrende, ingen halten ingen ømme fødder, hun er gammel så jeg kender hende godt,  hun kan godt lide at få smurt ben, og ømmer sig ikke.

Jeg synes ikke kalkmider er så stort et problem at jeg kunne drømme om at skifte hele bestanden ud, og når man alligevel skal have fat i hønsene, kan man ligesågodt tjekke for lus og lopper og andre ting der ikke skal være der.

Der går egentllig lang tid fra man starter behandling til det bliver til helt almindelige ben, alt efter hvor hurtigt man kommer i gang.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
« Svar #4 Dato: 07 August , 2011, 20:19 »
Jeg modtog på et tidspunkt nogle fine høns, men de havde ekstrem kalkben..

Jeg behandlede i 3 uger, og så var det væk.. Jeg smurte hønernes ben med alm madolie hver eller hver anden dag  /o
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline louisepedersen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 07 August , 2011, 22:09 »
 ::) okay jeg må prøve at være lidt mere flittig med smøring så, og måske sprøjte engang til så. jeg har også de her bitte små sorte bæster kriblene på mig når jeg er i hønsehuset ligesom i andre skriver om... de minder lidt om torden fluer, bare ikke ligeså lange i det.
hvad pokker kan det så være der gør de taber neglene, helt uden blod eller sår???
8 jydske STORE kyllinger
1,1 Dansk grågæs
1 påfugl kok
3 stk katte
1 hund

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 07 August , 2011, 22:19 »
Behandlingen mod kalkmider er bestemt ikke at slå hønsebestanden ned. Selvfølgelig, hvis du aldrig igen anskaffer høns, er du for evigt sluppet af med kalkmiderne.  ;)

Jeg tror alle med høns oplever angreb af kalkmider og der er nok ikke andet at gøre end at prøve at behandle hønsene efterhånden som de bliver angrebet.

Det er lidt underligt at nogle høns angribes alvorligt af kalkmider, mens andre synes stort set at være upåvirkede/uangrebne.
Mvh
Erik Andersen

Offline louisepedersen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 07 August , 2011, 22:24 »
ja det er klart hanen herman der har det værst, hans ben er tykke og meget skællede- men hvad kan det være med neglene? er jeg den eneste på forum der har prøvet det? ???
8 jydske STORE kyllinger
1,1 Dansk grågæs
1 påfugl kok
3 stk katte
1 hund

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 08 August , 2011, 05:14 »
Jeg er faktisk mere bekymret for de små, sorte kriblekrabler, de beskriver, det kan godt være blodmider, og DE er er SLEMT problem, som du skal behandle og tage alvorligt.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #9 Dato: 08 August , 2011, 12:25 »
Jeg har ingen viden om påfugle, men kan det tænkes at nogen ting som forskelligt kryb, kan få påfugle til at tabe neglene, men ikke virker ligesådan på hønsene, det er jo bare et gæt, for jeg har heller aldrig set manglende negle hos mine høns...

Jeg kan anbefale dig at tale med den eneste dyrlæge jeg kender der har stor viden og interesse for fulge.

Du kan prøve at ringe til dyrlæge Bjarne Rasmussen i hårlev, han kan helt sikkert hjælpe dig hvis nogen kan...
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn