Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Afstemning

Er der flere der har problemer med utøj, denne sommer end der plejer ?

Ingen utøj
20 (43.5%)
Lidt som sædvanligt
12 (26.1%)
Lidt mere end sædvanligt
7 (15.2%)
Meget mere end sædvanligt
7 (15.2%)

Totale antal stemmeafgivende: 44

Forfatter Emne: Utøj  (Læst 3788 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Eva

• Passiv bruger
Utøj
« Dato: 07 August , 2011, 10:21 »
Jeg synes det kunne være spændende at høre, om der det er rigtigt hvad jeg fornemmer i denne sommer.

Nemlig at der er mange flere der har problemer med utøj. Særlig blodmider, lyder det til er eksploderet denne sommer.
Venlig hilsen
Eva

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Utøj
« Svar #1 Dato: 07 August , 2011, 12:34 »
Mine høns var kun store kyllinger sidste år, så jeg kan ikke rigtig afgøre om der er flere i år, end sidste år. Dog har jeg været hårdt plaget af krible-krable angreb her i sommer, trods udmugning og høj hygiejne i hus og gård.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Eva

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 07 August , 2011, 17:57 »
Jeg har lige opdaget at skrukken og kyllingernes hus også er indtaget af blodmiderne. Æv for det må være mig der har fungeret som pendler bus mellem deres hus og det store hønsehus.
Men det lille skrukhus er da rimeligt at gøre rent og give en gang chok. Det er som om det ingen ende vil tage.

I formiddags fik de store høns øksen, det var lidt tidligt i forhold til planen, men hellere at jeg spiser dem end de udsuges af miderne.
Venlig hilsen
Eva

Offline Joankinu

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 07 August , 2011, 20:37 »
Jeg har ikke oplevet den store invasion - men dertil skal også siges at hønsene kom ud i ny voliere med huse i år, så det er begrænset hvad der kan komme kun på et halvt år...

Dog har jeg oplevet større irritation i mine slimhinder af støv i det gamle hus - ingen blodmider endnu at se - men mon ikke det kommer af at der altid vil være mere støv når der er høns end når der ikke går høns der...

Plejer nemlig at have huset til høns frit om sommeren så de er ude og nyde solen - dette år går slagtedyrene derovre og derfor oplever jeg så støvet...
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline Hebber

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 07 August , 2011, 21:35 »
Jeg har skrevet ingen utøj.
Der har været en gang hvor jeg samlede æg ind, hvor jeg fik mange små grå/grønne dyr på hånden, hus og reder fik en gang staldchok, og jeg har intet set siden, og vi havde ingen problemer sidste år.

MVH
Susanne
1.6.9 Lys Sussex, 3,3 dværg Wyandot, 0,04 blandingskyllinger sussex/dv. wyandot 2.1.2 firbenede musefangere 1.0 lys Golden Retriever 0.1 ægtefælle

karina dj

• Gæst
« Svar #5 Dato: 07 August , 2011, 21:40 »
Jeg har haft lus 1 gang på 3 år og har præcis tjekket hønsehuset for småkravl...spotter ingenting andet end fluebabyer  /o

Jeg klikker osse intet utøj  ;) Pyha!

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #6 Dato: 09 August , 2011, 08:47 »
Jeg har også haft invasion af blodmider.
Det tog lige en 3 dage med rengøring, dampning af alle sprækker, sprøjtning og kalkning.

Så nu går jeg bare og venter, håber at jeg har fået udryddet alt kravl.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Eva

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 09 August , 2011, 18:37 »
Dampning er da en genial ide, det varme damp kan jo komme ind i de mindste sprækker.
Det er et problem for mig at huset er lavet af træ og der er en million sprækker og det er umuligt at komme ind alle steder med staldchok.
Hver gang når jeg tror bæsterne er væk, kommer de frem igen.
Venlig hilsen
Eva

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #8 Dato: 30 August , 2011, 10:14 »
Jeg har kalket, også der hvor der er træ, bare givet det en ordentlig lag, for at lukke sprækkerne, regner med at det hjælper på det.
Vi købte for nogen tid siden en damprenser, som vi bruger en del i rengøringen, vi opdrætter katte, og hvis man får noget ind, det være sig virus, svamp eller bakterier, så kan det renses væk med dette, og det virker garanteret også på midekolonier, gemt bag træværk, bare lad dampen køre for fuld udblæsning.
Hvis man havde en rigtig damprenser, den med oliefyr på, så ville den garanteret også kunne rense i bund, men det er de færreste der har en sådan.
Mine mider er ihvertfald væk nu, måtte igennem to behandlinger, først med frontline spray (Foreslået af dyrlæge) og i anden omgang med staldchok, for at få de sidste med.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

karina dj

• Gæst
« Svar #9 Dato: 30 August , 2011, 14:25 »
Ja jeg har så fået lopper, så utøjsfri kan jeg ikke længere skrive på afstemningen  /d

De klør jo i ugevis sådan nogle stik  :-[ på mig i hvert fald, stakkels høns...