Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: skruk - hvordan?  (Læst 1708 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bakkebo

• Passiv bruger
skruk - hvordan?
« Dato: 07 August , 2011, 09:08 »
Nå, vi vil jo så gerne prøve at få kyllinger, og eftersom de høns vi selv har aldrig bliver skrukke ( 7 isa brown) har jeg så importeret en skrukhøne. Vi hentede den forleden, den var meget skruk, blev på reden hele natten og det meste af næste dag, for derefter at flyve op på en pind - og nu er den så alle andre steder end på reden. Jeg er helt klar over at det ikke altid lykkedes at holde dem skruk i forbindelse med flytning, de bliver vel lidt stressede.

Mit spørgsmål er så, hvad I ville gøre nu. Skal jeg lade den blive for sig selv, med rede med æg i ( pt. snydeæg) eller skal jeg sættte dem sammen med de andre høns, tage reden med eller? Og hvor længe kan ruge æg holde sig og hvorledes opbevares de bedst.

Mange spøgsmål for en nybegynder :-)
1,1 araucana
0,2 Sussex
0, 2 dansk landhøne
1,0 maran sort-kobber
Blandingshøns
Marankyllinger
Blandigskyllinger i forskellige aldre.

Offline louisepedersen

• Passiv bruger
Sv: skruk - hvordan?
« Svar #1 Dato: 07 August , 2011, 22:45 »
hej æggene stiller du i en æggebakke med spidsen ned i bakken- skriv dato på. bakken stiller du lidt op af et eller andet så den skråner lidt = /
hver morgen og hver aften vender du bakken modsat. På den måde bevæges æggene hele tiden så ikke kimen vokser fast. temperaturen skal være ca 10- 12 grader, de må ikke fryse men heller ikke stå for varmt. man siger de kan holde sig 1 måned (og det kan de sagtens) men de er "bedst" indenfor 14 dage. mvh
1stk Kochin hane "Hermand" + 2 høns
8 jydske STORE kyllinger
1,1 Dansk grågæs
1 påfugl kok
3 stk katte
1 hund
1 dejlig datter og en pragtfuld manse, og nu også en lille søn!!!

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: skruk - hvordan?
« Svar #2 Dato: 08 August , 2011, 06:25 »
Det var dog rigtig ærgeligt :(, men hvis din nye høne har bestemt sig for at flytningen var mere end hendes skruktilstand kunne klare, vil jeg meget fraråde dig at sætte hende ind til 7 isa madammer alene. DET accepterer de 7 garanteret IKKE, og hun vil få rigtig, rigtig mange smæk. Var jeg i din situation ville jeg om muligt levere eks-skrukken tilbage eller anskaffe èn eller helst to andre nye høns, som kan være med til at tage velkomstkampen op med isaèrne.

Isaèr er skønne høns...jeg er selv lykkelig ejer af dem, men de er med god grund berygtet for deres  bøllebank velkomstkomiteer >:( >:(
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14