Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Bekæmpelse af blodmider#nu med billeder  (Læst 49865 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bettina

• Bruger
Sv: Bekæmpelse af blodmider#nu med billeder
« Svar #45 Dato: 07 August , 2011, 15:47 »
Ved du om det virker imod blodmider Mikkel? Jeg går også bare og venter på at jeg finder noget i mit hønsehus.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #46 Dato: 07 August , 2011, 18:33 »
Det gjorde jeg heldigvis ikke, haha ;D

Bettina, altså kalk virker jo udtørrende, det skulle gøre at alle æggene dør og så skulle det også dræbe miderne, men om det virker ved jeg ikke 100 %, for har 7,9,13 (bank bank) ikke haft alvorlige blodmiddeangreb, kun i mindre format hvor jeg har kunnet tage det i opløbet. Der har det fået den tur som jeg har beskrevet + jeg har så også brændt med en brænder på siddepindende og i kroge og hjørner og brugt et utøjsmiddel fra Danish Agro til at drysse på hønsene og i redderne. Nu bruger jeg Chok Spray i stedet. En gang i måneden sprøjter jeg lige rundt langs siddepindende og i krogene ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline G. Lausen

• Passiv bruger
  • Grafitti :)
« Svar #47 Dato: 07 August , 2011, 23:10 »
@ Mikkel
hihihi jeg kan SE det for mig! godt du ikke slog dig  <J , hvad vi dog ikke gør for at vore høns har det godt  <H

jeg har noget læsket kalk, som jeg har smidt i hjørner, det får det hele også lige en tur af når jeg muger ud næste gang .... kalk er ok, man kan dælme se hvor man kommer til... ellers har vi også noget stalosan som jeg kan "låne" lidt af hos manden  <:

venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline Brahmadame

• Passiv bruger
« Svar #48 Dato: 13 August , 2011, 08:02 »
Lige et spørgsmål. Hvor længe kan de her bæster overleve uden værter?
Da vi overtog huset i sin tid, og jeg første gang gik ind i hønsehuset, væltede der små mideagtige rødbrune mikroskopiske kryb ned i hovedet på mig, og de var bestemt i live.
Jeg kunne se at tidl. Ejer har forsøgt at bekæmpe et eller andet derinde, da der var spor efter hvidt pulver.

Hønsehuset stod tomt i 4 år, inden jeg fik den idé at skulle have høns. Jeg kigger jævnligt hønsene efter for utøj, og har endnu ikke observeret noget. Så kan jeg formode at de ikke har overlevet 4 år uden føde, eller kan de overleve i årevis i forskellige stadier som fx. lopper/æg?
1.8 Isabella Brahma
2.5 Guld-/sortbåndet Brahma

....endvidere
1.0 gemal
0.2 børn

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #49 Dato: 13 August , 2011, 08:15 »
Jeg har læst, at de kan overleve 9 mdr. uden værtsdyr, så med fire år, burde du være på den sikre side. Så hvis du får blodmider nu, er der tale om et nyt angreb f.eks. fra de vilde fugle.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pia hansen

• Bruger
    • præsentation af mine hunde
« Svar #50 Dato: 14 August , 2011, 10:43 »
jeg bruger et andet lille trick - ikke mod blodmider, dem er jeg forskånet for (endnu) - men kalkben og andre udvendige parasitter (lus, lopper osv)

FRONTLINE (utøjsmiddel til hunde) det fås som en lille spray til hvalpe, og det sprayer jeg på hønse-ben een gang i måneden, DET fik has på kalbenene, og der har ikke været spottet andre krible-krable-dyr.

Jeg aner intet om tilbageholdelse, men iogmed at midlet alene virker PÅ huden, og ikke går i blodbanen, kan jeg ikke tro der er nogen fare.
Iøvrigt kan man jo bare lade den måned gå, som midlet anses for virksomt.
0,6 Laksefarved faverolle
0,2 danske landhøns
5,6 papillon (hunde)
1,8 geder
1,0 kæreste
?,? 12 stk discus-fisk

karina dj

• Gæst
« Svar #51 Dato: 14 August , 2011, 11:01 »
og blodmiderne skal jo kravle på hønsene via fødderne...måske de ville få lidt frontline på fusserne hvis man sprøjtede hønsebenene oftere  ???

Der er ikke lavet nogle videnskabelige undersøgelser for tilbagehold af kød/æg i forbindelse med brug af frontline spray...

Offline pia hansen

• Bruger
    • præsentation af mine hunde
« Svar #52 Dato: 14 August , 2011, 13:03 »
ideen med Frontline er jo at det fordeler sig over hele dyret - PÅ huden - og når så insekterne kravler rundt der, optager de giften ...
0,6 Laksefarved faverolle
0,2 danske landhøns
5,6 papillon (hunde)
1,8 geder
1,0 kæreste
?,? 12 stk discus-fisk

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #53 Dato: 15 August , 2011, 12:41 »
Føj for den lede! Vi bruger kalk her. Vi laver nærmest kalkbomber og smider i hønsehuset, så bliver alt dækket af et fint lag kalkstøv, og når det hele så har lagt sig, så bliver der kørt sand på og mad m.m + høns kan komme indendørs igen :)

Jeg har fået pulveret hjem.
Desuden ser jeg at det ved aktivt angreb af blodmider i miljøet fordeles på den måde som mikkel beskriver, altså som en støvsky. Det har samme fine struktur som cement.
Forebyggelses metoden er at opslæmme det i vand og sprøjte det på vægge mm.

Jeg har ikke fået fakturaen endnu så jeg kan ikke give en nøjagtig kg. pris.
Hvis man er interesseret i at købe et kg. eller to så send mig en PM.

Husk at det også skulle virke imod mave og tarm parasitter når det gives i foderet.
1 kg til 100 kg foder

Sådan en kur får mine ihvertfald. Det må gives forebyggende !

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #54 Dato: 20 August , 2011, 20:12 »
Jeg har fået pulveret hjem.
Desuden ser jeg at det ved aktivt angreb af blodmider i miljøet fordeles på den måde som mikkel beskriver, altså som en støvsky. Det har samme fine struktur som cement.
Forebyggelses metoden er at opslæmme det i vand og sprøjte det på vægge mm.

Jeg har ikke fået fakturaen endnu så jeg kan ikke give en nøjagtig kg. pris.
Hvis man er interesseret i at købe et kg. eller to så send mig en PM.

Husk at det også skulle virke imod mave og tarm parasitter når det gives i foderet.
1 kg til 100 kg foder

Sådan en kur får mine ihvertfald. Det må gives forebyggende !

Hvad så Lene har du fået en pris??? Jeg har godt læst om det pulver, så jeg er spændt på om det er så effektivt som de skriver.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #55 Dato: 20 August , 2011, 23:06 »
Nej Ingen faktura endnu.
Men jeg har nok sendt de første 10 kg afsted rundt til det danske land. Så der er flere til at teste det.
Jeg har blandet det i hønsenes foder i håb om at det tager hvad der måske skulle være af snyltere indenbords.

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
« Svar #56 Dato: 22 August , 2011, 13:49 »
Jeg har fået oplyst at det koster 12 kr pr kg - det er uden fragt.
Med venlig hilsen Heidi

Offline Mette Marie Andersen

• Passiv bruger
  • Glad hønseejer
« Svar #57 Dato: 22 August , 2011, 15:12 »
Hejsa
Jeg stiftede bekendtskab med blodmider for første gang nogensinde tidligere på sommeren i år  <R. Jeg fik omgående et mindre rengøringsflip i hønsehuset (eller rettere i det aflukke hønsene har i en bygning): hønsene blev lukket ude og deres rum blev blev tømt helt og vasket med rodalon. Alle deres trug og redekasser blev også vasket med rodalon og spulet MEGET grundigt. Herefter kalkede jeg rummet (plejer jeg så at gøre en gang årligt, men så blev det bare lidt tidligere i år end det plejer...). Da det var tørret blev døren og hønselemmen lukket og så fik det hele en gang staldchock. Redekasserne og skidepladen fik også en gang. Og så fik hønsene faktisk også et pust, da jeg så nogle små møgmider på dem også (må have set lidt spøjst ud for mine høner er jo temmelig tamme så de blev løftet op på et bord og så stod de eller pænt og fandt sig i at få 'deo' under vingerne og i måsen  :D).
Jeg flyttede tingene tilbage i hønsehuset og lod hønsene komme ind igen samme aften. De efterfølgende dage sprøjtede jeg staldchock inde i hønsehuset når jeg kom fra arbejde om eftermiddagen og hønsene er ude. Nå, men hvorom alting er så har jeg ikke set en mide siden.  Så får mig var løsningen rengøring, kalk og kemi.
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Psycho

• Passiv bruger
  • Dorking Høne f. 2010
« Svar #58 Dato: 22 August , 2011, 16:19 »
Vedr. Frontline

Det går vidst i blodbanerne. Det optages af huden og går derefter ind i blodomløbet.
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

karina dj

• Gæst
« Svar #59 Dato: 22 August , 2011, 16:56 »
Psycho: Ja, men der er forskel på frontline på spray og pipette  ;)