Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: En stabil æglægger  (Læst 660 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lærke M. P.

• Passiv bruger
En stabil æglægger
« Dato: 05 August , 2011, 02:47 »
Jeg vil have en god æglægger til at supplere mine silkehøns, og som tidligere nævnt skal den gerne være rolig, konfliktsky, flink overfor fremmede, og ligge en farve æg, der kan være let genkendelig sammenlignet med silkehønsenes æg.

Jeg overvejer racerne Hamborgere, italienere, arauucana og danske landhøns.
Min bekymring mht Araucanerne er dog at de vist er flittige skrukke, hvilket jeg har nok i med mine silkehøns :)

Andre forslag, ideer eller forhandler-forbindelser? ???
Hilsen Lærke

4.7 Silkehøns
1.3.10 Dværg-orpingtoner, gul/sortsømmet
0.1 "Marloff"
1.3.9 *Britisk lavendelfarvet Araucana*
2.1 Vildtfarvet haleløs øretuft (bedre kendt som Araucana ;) )
0.3.1 Hellevadhøns
0,1 Dværg-Punker (Krydsning mellem silke og kochin)

Offline Helle

• Passiv bruger
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
Sv: En stabil æglægger
« Svar #1 Dato: 05 August , 2011, 06:38 »
Jeg elsker mine dværg sussex. Lidt svære at få fat på, men de lægger stabilt æg - også om vinteren. De er nemme at have med at gøre, nøjsomme og trivlige. Æggene ligner dog silkerne, - når de altså lægger æg ;D
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 05 August , 2011, 07:14 »
Brakler, selvfølgelig :D

De lægger store, hvide æg.
De lægger mange af dem.
De spiser forholdsvist lidt.
Mine fungerer fint sammen silkehøns.

De er gode flyvere, men det er ikke noget, jeg oplever som et problem i hverdagen.

De fås både i dværg og i stor (ca. 2.5 kg for en hane)

GKV

• Gæst
« Svar #3 Dato: 05 August , 2011, 09:10 »

Min bekymring mht Araucanerne er dog at de vist er flittige skrukke, hvilket jeg har nok i med mine silkehøns :)

Vi har både Araucana og silkehøns og rugevilligheden kan slet ikke sammenlignes med silkehøns og araucana.

Det er rigtigt at nogle araucanaer skrukker,( et par af mine Hellevadhøner gør det også) men det er kun nogle af dem, bestemt ikke alle og her i huset har det kun været en gang om året. Slet ikke som silkerne der bare bliver ved og ved med at skrukke så snart de har lægt ti æg ;D

Når de er blevet træt af kyllingerne er de bare gået i gang med æglægningen igen uden at gentage skrukkeriet og de er flittige æglæggere året rundt, især de engelske,som jo lige fra begyndelsen har været opdrættet til at være en æglægger fremfor en udstillingshøne, men også de haleløse leverer pænt med æg.

Dette indlæg er ikke for at anprise mine racer frem for andre, men for lige at rette en mindre misforståelse.

Jeg har haft en del skrukker hos araucanaerne i år, både de haleløse og de engelske, men jeg har også mange dyr og jeg vil tro at det er omkring 1/10 der har været skruk, det har så til gengæld glædet mig at se at de har nogle naturlige evner for det i behold.

VH Gunni.

Offline Lærke M. P.

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 05 August , 2011, 10:22 »
Okay, så det ser ud som om jeg skal investere i et par brakler og et par araucanere.. Desværre kan jeg ikke finde nogen til salg, men så må jeg jo oprette en "efterlysnings"-annonce.

Der skulle vel ikke være nogen af jer, der har nogen i overskud?  ::)
Hilsen Lærke

4.7 Silkehøns
1.3.10 Dværg-orpingtoner, gul/sortsømmet
0.1 "Marloff"
1.3.9 *Britisk lavendelfarvet Araucana*
2.1 Vildtfarvet haleløs øretuft (bedre kendt som Araucana ;) )
0.3.1 Hellevadhøns
0,1 Dværg-Punker (Krydsning mellem silke og kochin)