Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hønemor eller varmelampe  (Læst 1563 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bolding

• Passiv bruger
Hønemor eller varmelampe
« Dato: 03 August , 2011, 21:00 »
Jeg skal på mandag  ;D  ;D  ;D hente mine små nye dotter  <L
Jeg har fremskaffet varmelampe og hvad der ellers skulle være nødvendigt for at byde dem velkommen.
Jeg har så lige været hønsesitter for min veninde og en af hendes høns lå skruk. Det er kun det ene æg der er blevet til noget (det klækkede i søndags). Hun har nu tilbudt at tage mine små nye kyllinger og putte ind til hendes skrukmutter for at de kan lære at opføre sig som "rigtige" høns.
Nu er mit spørgsmål så. Vil de kunne klare sig sammen med en kylling der er en uge ældre end dem selv? Hvad er chancerne for at hønsemor vil acceptere dem? Og hvad er at foretrække kyllinger der har gået hos artsfæller eller under varmelampe? Jeg tænker i forhold til hvordan de er at få tamme og om det påvirker deres adfærd mere generelt.

Susanne

• Gæst
Sv: Hønemor eller varmelampe
« Svar #1 Dato: 03 August , 2011, 21:10 »
Jeg synes, at kyllinger, der er passet af hønemor bliver mindre tamme end kyllinger passet af mig.

De vænner sig til menneske-selskab og til at blive taget op.

Jeg synes ikke overhovedet, at man kan registrere forskel når først de er blevet store (måske bortset fra det med "tamheden"

Ellers er det jo mest naturligt at blive passet og opdraget af en høne.

Men hvis det var mig, ville jeg da slet ikke kunne holde ud, at mine nye små kyllinger skulle vokse op hos naboen i stedet for hos mig. Uanset hvad  :D

Offline Bolding

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 03 August , 2011, 21:14 »
Da hun tilbød det var min første spontane reaktion også: "Jamen jeg vil gerne have dem hos mig selv". Men jeg kom jo så i samme ombæring til at tænke på hvad der mon var bedst for de små

Susanne

• Gæst
« Svar #3 Dato: 03 August , 2011, 21:20 »
Jeg tror, de vil få det helt fint sammen med dig, varmelampen og hinanden.

Jeg (og rigtig mange andre) benytter begge metoder og har selvfølgelig det mål, at kyllingerne i begge tilfælde skal trives. Ellers er der lissom ikke så meget sjov ved det hele  :D

Og når du bekymrer dig som du gør, er der slet ingen tvivl om, at de små vil få det som blommen i et æg  /o