Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Flere moskus hanner sammen  (Læst 5763 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle Ludvigsen

• Passiv bruger
  • Chabo
Flere moskus hanner sammen
« Dato: 03 August , 2011, 08:25 »
Hvordan er det med ænder? Kan der være flere hanner sammen i en andegård? Eller er det ligesom med høns, én hane til en flok høner?
Jeg er totalt nybegynder hvad angår ænder, så al nyttig viden modtaget med  <E
Gul sorthalet Chabo
Gul sorthalet Chabo krøllet
Blå hvedefarvede Dværg Sulmtaler
Røde dværg Purhøns (Strupphüner)(Frizzles)
Hvide Moskusænder
Nova Duck Tolling Retriver
Boer geder
katte

Offline HanneJ

• Passiv bruger
    • MinVenKatten
Sv: Flere moskus hanner sammen
« Svar #1 Dato: 03 August , 2011, 09:41 »
Hej med dig...
Hvis du gerne vil have flere hanner sammen, vil jeg varmt anbefale at du har en flok damer på 3-5 stk. pr. andrik (ellers vil de nærmest "voldtage" damerne hele tiden)......

Jeg har prøvet et år at have for mange hanner (i mine nybegynderår) og det endte med, at jeg måtte lave en indhegning separat til andrikkerne - heldigvis sloges de andrikker jeg havde dengang ikke.... - men den variant med andrikker der slås, har jeg også været ude i.

Jeg havde ellers sørget for passende antal damer til de 2 andrikker, men de kunne bare ikke sammen - de kæmpede med næb og klør, så vildt, så jeg måtte gå hen og bogstaveligt talt hive dem fra hinanden. Det holdt så lige i et par minutter, så fløj de i totterne på hinanden igen.....men det var så heldigvis også første og sidste gang jeg har prøvet så aggresive andrikker....

Jeg er aldrig blevet klog på om der også er forskel på andrikkers temperament, men det er der jo sikkert nok.....

Offline claus74

• Bruger
« Svar #2 Dato: 03 August , 2011, 18:59 »
Du skal i hvert fald være meget opmærksom ved flere andrikker i samme indhegning. Enkelte individer går direkte efter "omskæring" på andre andrikker , hvor der går lidt tid før kønsdelen trækker sig tilbage efter parring

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #3 Dato: 05 August , 2011, 22:51 »
jeg har prøvet et par år med flere andrikker sammen, i forskellige aldre. det gik ok, de slåes ikke men var lidt efter hinanden når de andre kom tæt på.

jeg gemte så flere flotte andrikker (fra samme kuld) hen over vinteren og det gik også fint indtil foråret hvor de røg lige i flæsket på hindanden og måtte skille dem ad som hanne også beskriver. der havde jeg 5-6 andrikker sammen.

jeg tror desværre ikke de selv ser hvor mange hunner de hver især har, det var ikke den opfattelse jeg fik. (fik dem heldigvis hurtigt solgt)
 De er også meget voldsomme ved hunnerne angående parringslyst, det er som om jo flere andrikker jo mere parrer de sig hver især.

nu har jeg kun 1 andrik til 6 voksne hunner og en masse ællinger :)

der er en helt anden ro på når der kun er en enkelt andrik, så det vil jeg klart anbefale.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

karina dj

• Gæst
« Svar #4 Dato: 05 August , 2011, 22:57 »
Til gengæld kan det så ende som det gjorde hos mig i år...4 befrugtede æg ud af 30  /d

Det har været et dårligt år, det ved jeg godt... men jeg tror nu jeg beholder 1 af de 2 andrikker jeg ialt fik ud af de 4 befrugtede æg.
Mere fik jeg ikke ud af mine moskusænder i år, øvbøv!
Med 2 andrikker håber jeg på bedre befrugtning  ;)

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #5 Dato: 06 August , 2011, 10:31 »
jeg har ikke haft problemer med befrugtning i år. har i alt fået næsten 60 ællinger.

og det trods flere af ænderne har måtte opgive at ruge da mågerne huggede æggene lige så snart de var lagt.

kuld på mellem 6 og 21 ællinger er kommet, og udover det har der været mellem 1 og 3 æg der ikke har været befrugtede fra hver kuld.

men de fleste er så lavet hvor jeg havde flere andrikker, nogle er først lavet efter jeg kun havde den ene.

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå

karina dj

• Gæst
« Svar #6 Dato: 06 August , 2011, 10:42 »
Jeg ved ikke hvad der er sket på vores matrikkel...om det var fordi de boede længe på stald før sneen var smeltet og ryddet ud af deres andehus kan jo være. Der er andre her på Bornholm der ikke har haft det som jeg og de laver stadig kuld. Deres ænder skulle ikke evakueres som mine, så det kan jo gøre forskellen.

Men her er det blevet til 2 andrikællinger og hun har ikke tænkt sig at være mor igen. Jeg har kun haft 2 hunner i år (havde 4 men 2 døde) og det er kun dene ene der ville yngle.

Jeg har været meget misundelig når jeg har været på besøg rundt omkring hvor ællingerne bare er sprøjtet ud til højre og venstre. En skøn skøn oplevelse som jeg er blevet snydt for i år  :-\

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #7 Dato: 10 August , 2011, 18:19 »
ja det var da mærkeligt med dine ænder..

vi blev også nød til at flytte ænderne ind i stalden (med udgang i haven om dagen) her i vinters.

det blev simpelthen umuligt at komme de ca 100 meter ned til vndhullet pga. sne.

den første fik allerede ællinger i april og lå jo derfor i stalden. en mere lagde sig derinde også. og for at det ikke skulle ende med alle ænderne kom til at ligge i stalden og ruge fik vi travlt med at flytte de resterende ned til vandhullet igen.

min kolega der også havde fået ænder af mig, fik ikke ællinger før her midt på sommeren. de havde også gået i stalden i vinters og var kommet ud senere.

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå