Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Minkudslip  (Læst 7352 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Minkudslip
« Dato: 02 August , 2011, 10:23 »
Så er der igen sluppet mink ud. Denne gang på Fyn
http://www.dr.dk/P4/Fyn/Nyheder/Assens/2011/08/02/093227.htm

Desværre er der nogle som ikke forstår at det er til skade både for minkene, naturen omkring, men så sandelig også for os der holder høns. Når så mange mink pludselig kommer ud, så kan det rydde mange hønsegårde i området.

Derfor kan man høre mig kl.12.30 i P4 Fyn undre mig over at minkavlerne ikke har bedre overvågning. Når det nu desværre sker at der er nogle som lukker mink ud, så kunne man jo begrænse skaderne ved at have alarmer og overvågning på minkfarmene, så det ikke bliver muligt at lukke så mange mink ud helt uforstyrret. Det må jo tage en del tid at åbne burene for 7500 mink, klippe hul i hegnet og vælte en mur..

Ved at have alarm og overvågning, så får gerningsmændene jo ikke tid til at lave så stor skade og lukke så mange mink ud. Det er jo ikke første gang det sker, så det kan ikke komme bag på minkavlerne og de burde derfor tage deres forholdsregler.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Minkudslip
« Svar #1 Dato: 02 August , 2011, 10:35 »
Man kan faktisk allerede høre interviewet nu /o
Godt gået, Finn.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Enevoldsen

• Passiv bruger
  • Op og ned er lige langt, men ikke lige hurtigt!
« Svar #2 Dato: 02 August , 2011, 10:43 »
Ja jeg syntes, af rigtig mange grunde, det er trist at man vil "redde" mink på denne utrolig dumme måde.  /d
Som du skriver Finn, så skader de utroligt meget i naturen de slipper ud i, yderligere er der mange af dem der dør i trafikken eller af sult, da de ikke kan klare sig i naturen.
Hvis man er imod minkfarme - og det kan jeg godt forstå man er, det er jeg selv - så lad være med at købe deres produkter.

Vel lidt ligesom med buræg ??? (uden yderligere samligning iøvrigt) Hvis folk lod være med at købe dem, så var der jo ingen fidus ved at lave dem! Eller hva?

Bare min mening.

Go´ dag til alle  :)
❤  Marianne  ❤

En blandet landhandel af høns og haner.
3,1 katte
2,2 hunde + evt. plejehund
1,1 børn
1,2 børnebørn  og (0,1 † mistet d.4. nov. 2011 uge 30. Mormor til en engel.) 
1,0 mand

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #3 Dato: 02 August , 2011, 10:56 »
Ved at have alarm og overvågning, så får gerningsmændene jo ikke tid til at lave så stor skade og lukke så mange mink ud. Det er jo ikke første gang det sker, så det kan ikke komme bag på minkavlerne og de burde derfor tage deres forholdsregler.

De er nok desværre for godt forsikrede til at det kan betale sig ::)

De dyreværnsaktivister, der tyr til sådanne midler, har altså fået skruet hovedet fuldstændig forkert sammen >:( Det er da misforstået godhed og "dyreracisme" af værste skuffe! Uf, hvor jeg synes det er klamt /3
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Benny

• Passiv bruger
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
« Svar #4 Dato: 05 August , 2011, 19:35 »
Tja, jeg må jo nok indrømme, at jeg har ingen forstand på minkavl...

Men selv om nogle mener, at Danske mink ikke har det godt nok...
Så har de det alligevel, meget bedre end i de fleste andre lande..

Så det at ødelægge Danske minkbesætninger, er altså på alle tænkelige måder, en rigtig dårlig ide....

Først og fremmest, ødelægger man både naturen, og de omkring liggende vandløb... Da en mink bare dræber løs, også selv om den er så mæt, den ikke ville kunne klemme en myre mere ned.
Og som sagt, den går gerne i vandet også, og udrydder fiskebestanden. Og som Finn er inde på... Fjerkræ, er jo lige noget for en mink.... Den vil kunne ordne 100 høns, på under 30 minutter, og da ænder som regel er mere gumpetunge, kan den klare endnu flere der, og hvad der er værre... Den gør det, bare den får chancen....

Og til sidst... Så styrker man jo de lande, som behandler deres mink endnu dårligere, end selv den dårligste Danske minkavler....

Og altså til syvende og sidst... Måske skulle de tænke sig lidt mere om, hvis det var af medlidenhed med minken, så skal de jo huske... Når de lukker buret op... Underskriver de minkens dødsdom.... For efter svipturen, er minken i minkavlerens øjne... Ubrugelig, så selv om de indfanges, bliver de aflivet... De indfanges kun, for at begrænse skaderne på naturen.

M.V.H....Benny..

Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))

Offline Joankinu

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 05 August , 2011, 22:28 »
Ja, det er synd at sige de tænker på dyrets velfærd når de lukker bure op.

I stedet for skulle man boykotte køb af minkpelse rundt om, så der ikke var aftagning for den type pels hvis man skulle gøre noget.

Hvad ville de så gøre for burhøns/industrihøns - de har det endda dårligere end minken i danmark:

Ikke nok med at de sidder trangt mens de er pisket til at lægge æg i stribevis, eller vokse hurtigt op til slagt - nej når de så sendes til slagt, ja så er det med vold og magt.
 /d
Industrihøns bliver indfanget med en "høstemaskine" som ligner lidt en mejetærsker med arme som så hiver dyrene ind så de er til at proppe i transportkasser - når de så når så langt har mange dyr skader f.eks brækkede ben eller vinger - tager man hensyn til det - NEJ det er da i orden.. Vi skal jo kunne få billige kyllinger i supermarkedet. /d

Men at minken bare bliver et spildprodukt når den har været lukket ude, og derfor skal destrueres uden at de så må bruge pelsen kan jeg altså ikke forstå  - minken har vel ikke som sådan taget skade af at være ude, hvis den da bliver fanget ind igen humant.

Jeg kan ikke sige jeg forstår mig ret meget på industri dyrehold - men jeg synes ikke DET ER RIMELIGT at vi skal have lov til at behandle dyr dårligt bare for at kunne tjene mere pr dyr. Og det er uanset dyr.!
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline Annette S.

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 05 August , 2011, 22:38 »
Nu er problemet jo ikke så meget, at minken ikke kan klare sig, når den bliver sluppet ud i det fri - faren er langt større for det naturlige dyrevildt i området  - her gør de undslupne mink kæmpe skade :(

Jeg er bestemt heller ikke tilhænger af at opdrætte pelsdyr eller fødevarer under kummerlige forhold, og efter min bedste overbevisning er det bedste våben, jeg har mod den slags, min købekraft  <A
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 05 August , 2011, 22:45 »
Har tidligere været nabo til en minkfarm og var så letsindig at anskaffe mig nogle høns(rugeæg + skrukhøne). Da de var ved at være gamle nok til at begynde med æglægningen kom en mink forbi. Desværre var det min søn der "fandt dem"......hønsene var spredt ud over hele stalden.

Nu er der gået 5 år og vi bor et andet sted så vi forsøger igen med hønsehold.  :) De er nu sjove.
Håber bare ikke det sker igen.  

Der er sandelig ingen grund til at lukke de "stakkels" mink ud. Der slipper nok ud i forvejen.  :-[

Der skulle måske oplyses mere om det tåbelige i at lukke dem ud for mange af de såkaldte dyrevenner aner ikke en disse om dyr!
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Bolding

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 05 August , 2011, 23:03 »
Det er komplet misforstået godhed at lukke dem ud. De fleste mink der lever på farme kan slet ikke overleve og dør af stress eller vandmangel efter de er sluppet fri (kald da det dyrevelfærd) De få mink der formår at overleve naturens strabadser ødelægger så tilsvarende den omkringliggende fauna.
Det er simpelthen for tåbeligt og de folk burde have nogle  /1
Der var et interview med konen fra den farm der havde fået lukket dyr ud og hun fortalte at de pt. havde døgnbemanding på til at holde vagt og så var de i gang med at installere alarmer og overvågning.
Godt initiativ, men trist at det er nødvendigt.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 05 August , 2011, 23:17 »
@ Finn

Godt gået og en interessant indgangsvinkel mht til alarmer og overvågning. Ja de er måske for godt forsikrede idag (som Tanja skriver) men det er jo blot et spørgsmål om at forsikringsselskaberne får øjnene op og i lighed med så mange andre sikringsforanstaltninger, giver én præmie til de som har sikringsforanstaltning og en noget højere præmie til de som ikke har.

Finn har nu gjort opmærksom på denne mulighed i et interview og man kan da håbe at nogle forsikringsselskaber vil overveje differencierede præmier fremover. Hver gang et forsikringsselskab har en større forsikringsudbetaling belaster det jo resten af kunderne i en eller anden grad.

Hvis man er imod minkfarme - og det kan jeg godt forstå man er, det er jeg selv - så lad være med at købe deres produkter.

Det er der så én 'dyreværnsforening' der agiterer voldsom for, både med demonstrationer foran pelsforretninger, og ved diverse modearrangementer. De har også været på TV i Anders Lund Madsens talkshow. Jeg skal undlade at nævne navn, men de er meget aktive omkring alt dyrevelfærd. De kunne dog ikke drømme om at slippe dyr ud i det fri. Så vidt jeg ved vil man blive ekskluderet hvis man deltager i den slags hovedløse forehavender. Udover demonstrationer mod pelsavl har de også lavet happenings omkring burhøns, industrigrise og meget andet.

Mvh
Erik Andersen

karina dj

• Gæst
« Svar #10 Dato: 05 August , 2011, 23:21 »
Hvis man er imod minkfarme - og det kan jeg godt forstå man er, det er jeg selv - så lad være med at købe deres produkter

Det skal så til gengæld råbes laaaangt ud over landegrænsen det dér... minken blir jo ikke solgt i Danmark  ;)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #11 Dato: 05 August , 2011, 23:51 »
Det har du meget ret i Karina. Det er ihvertfald en forsvindende lille procentdel der bliver i landet. Og derfor burde 'kampen' måske snarere være for forbedrede/tålelige forhold for dyrene på farmene. Det vil give noget konkurrencevridning, i forhold til producenter i lande med mere lempelige krav, men forhåbentlig vil bedre forhold resultere i højere kvalitet af pelse.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #12 Dato: 06 August , 2011, 05:37 »
Hvis minkavl bliver forbudt, hvem skal så æde alle vores udtjente æglæggerhybrid høns ?

Jeg synes bestemt også at de dyreaktivister skulle have en røvfuld, det gavner INTET at lukke mink ud. Jo måske taber minkavleren en produktion, men som der er en som skriver, så er de nok forsikret i hoved og r..

At forbyde minkavl er bare at flytte produktionen ud af landet og østpå, hvor jeg bestemt ikke tror at dyrevelfærden er bedre.

Men der er jo det gamle ordsprog " ude af syne, ude af sind".
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #13 Dato: 06 August , 2011, 06:50 »
Velkommen på forum, Lene (Soffy65) :D
Lad os håbe, det går fint med at holde høns i denne omgang *k
I øvrigt er jeg enig med Lene (Lestat), det gavner ingen dyr at blive opdrættet uden for DK, vi har trods alt nogle regler på området, selv om der er plads til forbedring. Det er en hårfin balance, at sørge for dyrenes velfærd uden at gøre det så dyrt/besværligt at diverse producenter flytter til lande, hvor der slet ikke stilles krav eller måske minimale krav. Der er vist ingen nemme løsninger her. Og lukke mink ud er SLET ikke en løsning.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #14 Dato: 09 August , 2011, 08:07 »
Så skete det som forudsagt. Nogle af minkene gik amok i en hønsegård.

http://www.fyens.dk/article/1901469:Assens--Loese-mink-haerger-hoensegaard

"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi