Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Gåse hus  (Læst 4678 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

rugemaskine

• Gæst
Gåse hus
« Dato: 01 August , 2011, 21:23 »
Hej, så fik jeg nogle gæs hjem. Jeg skal have bygget et hus til dem men hvor stort skal huset være til 6stk gråhvide gæs, og skal der være bund i huset.

Offline morAnna

• Passiv bruger
Sv: Gåse hus
« Svar #1 Dato: 01 August , 2011, 21:36 »
vores har hus men vil ikke ind- de sover uden for den(vi har 7 stk)
høns, ænder, hunde, katte...

Offline claus74

• Bruger
« Svar #2 Dato: 03 August , 2011, 19:03 »
Hvis de er fuldt befjerret på ryggen behøver de som regel ikke noget hus. De vil gerne overnatte under åben himmel. Vi har dog selv et hus, men det bliver kun benyttet af nogle få stykker i flokken, hvis regnen står ned i stænger

Offline Gåsepigen

• Bruger
« Svar #3 Dato: 03 August , 2011, 21:43 »
Gæs vil vist normalt helst ikke ind om natten. Men det kan være en god ide at vænne/tvinge dem til det, så ræven ikke finder dem.

Jeg har aldrig selv haft voksne gæs i hus om natten - de overnattede som regel i deres badekar. Nå ja, undtagen Keld, som gerne vil putte i fodenden af min seng. Det er nok ikke nogen realistisk løsning for dig. <:

De har ellers haft et hus på godt 1 m2 (1x1,1 m), som jeg vil tro er rigeligt til 3-4 voksne gæs (jeg havde kun to ad gangen). De brugte det, mens de var små og gik selv ind og lagde sig, når det begyndte at blive mørkt. Men da de blev udfjedrede, havde de ikke længere lyst til at gå ind.

Jeg havde natarbejde, sidst jeg havde udendørs gæs, så jeg var ikke vågen til at lukke dem ud om morgenen. Derfor løb jeg risikoen for rævebesøg og lod dem blive ude om natten. Jeg gætter på, at det nok var ret ligegyldigt for gæssene, om det var mig eller ræven, der spiste dem. :-\ Jeg har 7-9-13 aldrig haft besøg af ræven, men den er set hos min nabo, så den er da i området.

Jeg har fliser i bunden af gåsehuset, og det er en stor fordel mht. rengøring. Der kommer temmelig meget snask og væde ud af dem, også om natten. Jeg har brugt halm som strøelse, mens de var små og træflis, da de blev større. Træflis virker bedst, men de små gæslinger kan efter sigende finde på at spise det, og støvet kan stoppe deres luftveje til.

Huset er knap en meter i højden og den ene side er to låger, som kan åbnes helt. Der er plexiglas i den ene låge. Keld kan godt finde på at gå derind og rode lidt rundt eller tage en lur, så højden passer fint til en voksen gås.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

rugemaskine

• Gæst
« Svar #4 Dato: 04 August , 2011, 00:03 »
Hej, tak for svarene allesammen, mine sover også ude om natten men laver nu et lille hus til dem. ;D