Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Andre insekter til kamp mod blodmider  (Læst 12800 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline sigrid

• Passiv bruger
Sv: Andre insekter til kamp mod blodmider
« Svar #15 Dato: 02 August , 2011, 22:52 »
Det lyder rigtig spændende  /o

Jeg håber sørme det virker, for jeg har i eftermiddags været helt indhyllet i en sky af Staldchok, og det kunne jeg godt undvære  :o

Offline Klaus Arentoft

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 05 August , 2011, 11:34 »
Lidt off topic:
Jeg har brugt nematoder mod dræbersnegle, og jeg skulle hilse og sige, at det er effektivt
ud over alle forventninger.  /o
Men i og med, at dræbersnegle æder deres døde kammerater, bliver nematoderne ført videre helt op
igennem 3-4 generationer, så det er sikkert en del af succesen.

Held og lykke med forsøget....  *k

/Klaus

Offline louisepedersen

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 07 August , 2011, 22:30 »
Hej klaus det med nematoder mod dræbersnegle må du da gerne fortælle mere om  ;D /o
1stk Kochin hane "Hermand" + 2 høns
8 jydske STORE kyllinger
1,1 Dansk grågæs
1 påfugl kok
3 stk katte
1 hund
1 dejlig datter og en pragtfuld manse, og nu også en lille søn!!!

Offline Klaus Arentoft

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 08 August , 2011, 21:56 »
Hej Louise,
Det virker sådan, at man køber sine nematoder (de har dem i Silvan på bestilling, men det er billigere hos producenten på Fyn)
Så laver man en "agurkesalat" med agurker og andet grønt, som man vender i nematode-grøden,  :o
og så spreder man det de steder hvor monstrene færdes. Man opløser så resten af nematoderne i vand,
1:10 så vidt jeg husker, og det vander man ud rundt om sin grund/ejendom.

Nematoderne er en parasit, som går i sneglenes tarmsystem og slår dem ihjel på et par dage. Når så den døde
snegls kollega kommer forbi, tænker den MAD!  ;D og æder sin fætter, og får derved nematoderne ned med måltidet.
Så dør den, og bliver spist af sin grandkusine, og så kører møllen videre

Det tynder godt ud i bestanden, men udrydder dem ikke helt - så skal man lave en aftale med sine naboer,
om en samlet og fælles bekæmpelses-strategi.
Men det virker virkelig godt, er min erfaring, så good luck, Louise.

Var forøvrigt i Sverige: derovre kalder man dem "Morder-snegle" - lidt over målet, men okay: budskab modtaget  :D

Offline kvb

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 12 August , 2011, 21:17 »
Hej Helle

Er det muligt med en update på dit lille forsøg.  ;)
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Helle Ludvigsen

• Passiv bruger
  • Chabo
« Svar #20 Dato: 14 August , 2011, 11:21 »
Så er der godt nyt fra hønsehuset.
Med en stor portion tålmodighed viser det sig nu at rovmiderne har fået overtaget i det store af mine hønsehuse 7m2.
Det er det hus jeg har gjort aller mest for at bekæmpe blodmiderne i, men desværre også det hus, hvor de var flest. Huset havde jeg totalt rengjort og decinfiseret. Derefter spartlet alle sprækker og malet med træbeskyttelse. Hønsene havde været på "lejr tur" under åben himmel men med et halvtag de kunne gå ind under, i over en uge. Derefter havde jeg sat ca 3000 rovmider ud i huset. Givet hønsene adgang igen og .......ak. efter 2 døgn kunne jeg igen se masser af blodmider under sidepindene. Jeg vidste godt at rovmiderne skulle have tid til at få ædt sig gennem blodmiderne, men alligevel, efter alt det arbejde  ???

I de mindre huse var resultatet hurtigt at se. Efter rengøring gik der et par dage, så var der også blodmider at se igen, men efter en uge har rovmiderne fået overtaget her. DET VIRKER /o
Efter endnu nogle dages venten synes det nu alligevel at være vendt til rovmidernes fordel i det store hønsehus også. Igår skrabede jeg mider ud under sidepindene og til min glæde kunne jeg nu se at langt hovedparten var rovmider og ikke blodmider. Rovmiderne er brunsorte og bliver ikke blodige når man maser dem mellem fingrene. /o
I et tredje hus var min tålmodighed ikke så stor, så der afprøvede jeg et andet våben,: FROSTSPRAY!!!
Det var en idé jeg fik efter at have læst en artikel om at blodmiderne ikke kunne tåle kulde HA! /1 /1 /1
Det kan de bestemt heller ikke og slet ikke -30 til -40 grader. Sprayen bruges til elektronik, men er giftfri. Man skal dog huske at bruge handsker, for at undgå forfrysning på egne fingre.
DET MÅ NATURLIGVIS IKKE BRUGES PÅ HØNSENE
Jeg sprøjtede miderne hver dag i 3 - 4 dage til jeg ikke kunne se nye kravlenede kryb. SUPER  /o
Min kamp mod blodmider fremover bliver en kombination af de to metoder. Frostspray ved nye eller kraftige angreb og rovmider en gang om året til forebyggelse. SÅDAN
 *o *o *o *o
Gul sorthalet Chabo
Gul sorthalet Chabo krøllet
Blå hvedefarvede Dværg Sulmtaler
Røde dværg Purhøns (Strupphüner)(Frizzles)
Hvide Moskusænder
Nova Duck Tolling Retriver
Boer geder
katte

Offline G. Lausen

• Passiv bruger
  • Grafitti :)
« Svar #21 Dato: 14 August , 2011, 11:58 »
lyder kanon(!)
godt indlæg!

jeg bruger frontline spray - men synes meget(!) bedre om tanken m. rovmider - for de tager jo alle dem jeg ikke ser og dør når deres mission er fuldbragt - genialt  ;D

venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline P. Jakobsen

• Bruger
« Svar #22 Dato: 17 August , 2011, 10:47 »
Måske et dumt spørgsmål.. Men findes der forskellige rovmider?

For der står ikke noget andet end nyttedyr osv..Men under rovmider på søgning af google, kommer der også en hel masse op om rovmider kan leve på mennesker og ja vores kæledyr ifølge Netdyredoktor altså ikke noget synderligt nyttedyr.

:-\

For hvis det er de samme, så ender vi da måske med også at skulle vaske kæledyr i luseshampoo = dobbeltarbejde.  

Håber så bare en smule, at det er et kælenavn for søde små havedyr til roserne  :) Er ikke så ferm i en have..  ::)
« Senest Redigeret: 17 August , 2011, 10:49 Fra P. Jakobsen »
0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #23 Dato: 17 August , 2011, 14:35 »
Hvis de kan leve på vores kæledyr, og os  :o gys,,,, så er det vel fordi vi har lus og lopper evt.  /d
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn