Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hønsene vil ikke på pinden  (Læst 9532 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline trine

• Passiv bruger
Hønsene vil ikke på pinden
« Dato: 31 Juli , 2011, 18:26 »
Hej

Jeg er forholdsvis ny her på forum og har indtil nu fået dækket min manglende viden om høns/kyllinger ved at læse alle de mange super gode råd der er givet her inde :)
Jeg har her i april fået 14 små kyllinger (11 kochin, 1 orpington, 1 faverolles og 1 batman) som nu er ved at være 3,5 mdr. nogle af dem er også pænt store og jeg syntes at det må være på tide at de skulle op på pinden og sove men nej ??? de vælger alle at sove sammen i en stor blød klump. Jeg har sat 2 lægter op den ene er små 45 cm. over jorden den anden ca. 10 cm højere. Hvor gamle er de før de begynder at sætte sig op på pindene og sove.
Hilsen Trine
Hilsen Trine

1,0 tværstribet Plymouth rock
0,2 Jersey Kæmpe
0,2 lohman
0,2 grünelæggere
0,1 hvid høne

Offline G. Lausen

• Passiv bruger
  • Grafitti :)
Sv: Hønsene vil ikke på pinden
« Svar #1 Dato: 31 Juli , 2011, 18:46 »
hej, velkommen til og tillykke med hønsene :) høns er hygge!

kyllingerne burde hoppe op, jeg har nogle "udgåede grene/træer i hønsegården" som hønsene træner i at sidde i om dagen, og de har også lært at hoppe op på pind om natten, men ellers er det en mulighed at "sætte dem på pind " om aftenen, når de er gået ind - det er der mange herinde der har gjort (mig selv inkl.  ::) )

venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline Mariakiil

• Bruger
    • Opdræt og udstilling af dværgvædder i sort/blå tan :)
« Svar #2 Dato: 31 Juli , 2011, 19:04 »
Meget spændende tråd :) Jeg har også kyllinger på 4 mdr. som hellere sover i bunden af hønsegården, de har en købt hønsegård med hus i toppen og så har vi bygget udenom også... Mine blir lukket ind i den købte hønsegård om natten pga. Mikkel ræv, men gider de op i huset hvor pindende er? Nej, de sover på jorden under huset i en klump :) Men skal de sove på pinde, eller er det okay at de sover som mine gør?
Mvh Maria :)
Er gået drastisk ned i dyr og står tilbage som slave af 1 dobermann tæve, et utal af dværgvædder kaniner i sort/blå tan (har opdræt), 1,4 blå dværg orpington, 1.1 gråænder og 2.4 moskus ænder i sort og perlegrå ;)

Offline trine

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 31 Juli , 2011, 19:16 »
 Alle går fint ind i hønsehuset om aftenen men de lægger sig i samme hjørne som da de var helt små...jeg har en aften prøvet at sætte dem op på pinden, men det var en begrænset succes de fleste var  nede igen da jeg kiggede ind tidligt næste morgen og dem der sad tilbage så ud som om de slet ikke fattede hvordan de var havnet så højt oppe og havde svært ved at komme ned igen  ;D
Hilsen Trine

0,2 Jersey Kæmpe
0,2 lohman
0,2 grünelæggere
0,1 hvid høne

Offline Marie_Bonde

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 31 Juli , 2011, 19:57 »
Hejsa,
Jeg har samme problem. Mine høns (orpington) er over 1 år nu, og de sover stadig i en bunke på jorden  :o Jeg har også prøvet at "træne" dem om aftenen/natten, men de er også bare hoppet ned igen i løbet af natten. Jeg har også flyttet pindene lidt ned og skiftet dem ud med en anden slags - men uden resultat  /d
Det er rigtig øv, men jeg tror ikke jeg kan rette op på mine nu  :-\ Jeg fik mine som daggamle og uden hønemor, så der var jo ingen til at lære dem det. Rigtig ærgeligt!
Håber, du kan nå at "redde" dine og lære dem at hoppe op på pinden  ;)
Men venlig hilsen

Marie Bonde-Pedersen

0,2 gul orpington ; 1.2 agerhønefarvet orpington; 0.1 gul/sortsømmet orpington; 0,1 blå orpington, 0,1 tværstribet orpington; 0,2 legbar orpington; 0,2 trefarvet orpington; 0,1 grå land gås; 0,1 grå gås (toulouser/landgås) 1.1 nymfeparakit; 1.0 norsk skovkat, 0.1 huskat, 0.1 Samojedespids; 1.0 Flemming

Offline Lillemor skruk

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 01 August , 2011, 00:40 »
Jeg har selv høns fra april, og de sover også i klump, de små pus. :D

Jeg lavede en flydtbar ''baby siddepind'' den er med flad pind og er 10 cm. over jorden. den satte jeg ude i gården, så de kunne øve sig om dagen og der gik ikke lang tid inden de på skift øvede sig, så nogen sov på pinden og andre på jorden lige ved siden af, så stadig i klump.

Da de så var blevet rigtige gode, flyttede jeg den ind i huset, hvor de efter lidt overvejelse også brugte den. Men stille og roligt, begyndte de så også at bruge de rigtige sovepinde.

Nu har jeg fjernet babypinden og de sover stadig tit på pind om DAGEN, men de ligger stadig i en klump om natten.

MEN de er jo heller ikke så gamle endnu, og det er da også mere trygt og hyggeligt.

Når de først har lært at bruge pinden, så tror jeg bare vi skal slå kold vand i blodet, og lade dem tage den tid det tager.

MEN husk pinden skal være flad, ellers får de en bule i brystbenet.
1.0 Dværg lys Sussex
0.1 Dorking
0.3 Lyse Sussex
1.0 Gravhund
1.2 Børn
1 Mand (den mest besværlige) :)

Offline Lone D.

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 11 November , 2011, 10:34 »
Mine 4 måneder gamle orpington ligger også i en klump og sover. De hopper ned med det samme, hvis jeg prøver at lempe dem op på pinden, når det er mørkt.

Gør det noget, at de ikke vil sidde på pinden?

Om dagen sidder de gerne på naturpinden udendørs.
Mvh Lone

0.1 gul Orpington
0.2 blå Orpington
0.3 lys Sussex
0.1 labradorblanding

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #7 Dato: 11 November , 2011, 10:40 »
Jamen er det overhovedet noget problem? Her på matriklen har vi vilde fasaner, der laver sig et natteleje under en busk i noget tørt græs. Andre sidder i træerne og sover. I hønsehusene sover nogle høns i redekasserne, nogle ovenpå og nogle på pinde. Tjah.....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline trine

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 11 November , 2011, 15:23 »
For mig er det ikke længere :D :D noget problem, har nemlig slagtet de fleste Kochin (her kun 3 tilbage) og det var dem der ikke ville op og sove, nu er der er kun en der sover på gulvet.
Racehøns er nok bare meget længe om at blive voksne    ;D
Hilsen Trine

0,2 Jersey Kæmpe
0,2 lohman
0,2 grünelæggere
0,1 hvid høne

thorleif

• Gæst
« Svar #9 Dato: 11 November , 2011, 15:34 »
Der er mange store racer der vil helst sove paa gulvet eller i redekasse. Jeg haver selv en 4 aar gammel hoene der sover paa gulvet.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #10 Dato: 11 November , 2011, 16:25 »
Tror det må være noget racefænomen med de der kochiner og orpingtoner. De er jo store... og lidt trinde i det. :D For mine barneveldere elsker altså at sidde meget højt oppe og sove, og det fra de er ret små. Jeg må jævnligt plukke dem ned fra div. træer! Men så vidt jeg kan læse herinde må barneveldere så være en af de bedre flyvere når det kommer til de lidt større racer.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #11 Dato: 11 November , 2011, 16:43 »
Når man som mig har Orpington, så går man ikke så meget op i siddepinde ;D Jeg har faktisk aldrig siddepinde inde i mine rum, hverken ungdyr- eller avls- rummene. Orpington ELSKER nemlig at flade ud når de skal sove. Og de er faktisk så kluntede at de kun lige kan komme op på meget lave pinde, hvis det skulle være.
I avls-rummene er der et par redekasser, og der er da enkelte der undertiden sætter sig der op og sover.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #12 Dato: 11 November , 2011, 17:34 »
Øj, øj, øj ..jeg har lige opdaget, at mine to nye hønniker sover på pind :o.

Det er vi sørme ikke vant til her i hønsehuset...ingen har nogensinde gjort det før i de tre år, jeg har haft høns - bare de ikke falder ned ::) ..men høns efteraber hinanden, så det varer nok ikke længe, inden de ligger i vinge med de andre, nede i det bløde leje.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Mette Marie Andersen

• Passiv bruger
  • Glad hønseejer
« Svar #13 Dato: 17 November , 2011, 10:29 »
Har det som andre Orpingtonejere; de der siddepinde er totalt overflødige  ;). Mine høns sover på det der i Wyandotternes tid var skidepladen under siddepindene  ::). Det har de gjort i nogle år og der lader ikke til at være sket noget ved det. Forsøgte i starten at lære dem at sidde på pinde, men det var et håbløst projekt for de skvattede ned hurtigere end jeg kunne sætte dem op  :P
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #14 Dato: 17 November , 2011, 10:36 »
Jeg kan da godt se, at mine orper ikke skal læse med ::) De sover nemlig alle i over en meters højde /o

(har da også haft en masse orper gennem tiden, der ikke vidste de kunne flyve og var som skabt til at ligge i ske *f)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk