Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: En boss i hønsegården på 4 måneder?  (Læst 3454 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nanna

• Passiv bruger
En boss i hønsegården på 4 måneder?
« Dato: 31 Juli , 2011, 15:55 »
Hej!
Jeg er ny i høsneverdenen og på forum, og vi har lige fået store silkehøns. Vi har en 1 års silke og 2 fra april 2011 samt en 1 års dværg (der måske må flytte eller få backup - mere om det senere). Det er helt klart den 1 års, der har styret hønsegården, men hun gør det stille og roligt.

Igår hentede jeg så endnu en silke fra april måned og satte den ind på pind om natten. Alt fint... men så da de kom ud i morges, skulle den 1. års lige vise, hvem der bestemmer... og det gik ikke helt som planlagt for det var afgjort den nye fra april, der vandt den kamp!

Nu er der så en del hakkeri, hvor den nye lige skal lære alle deres plads at kende og den 1 års hænger lidt med hovedet... og jeg ved ikke, om det er OK? Altså, skal jeg bare sige; "Ok, så er det nu den nye, der er bossen" eller er det ikke OK, at en kylling på 3-4 måneder styrer hønsegården?

De er alle lidt efter dværgen - sådan når hun lige kommer forbi, men ellers får hun lov at gå i fred, men hvad siger erfaringen - er det dumt at have en dværg sammen med store silker? Det var et "fejl-køb", men hun er en super høne!

Tak for al input!

mvh./Nanna

Nanna

0,7 dværghøns (Orpington, Welsum, Brahma og Purhøns)
0,2 hunde (Hvid boxer og ½ hvid boxer + 1/4 labrador + 1/4 Springer Spaniel)
0,2 Teenagere.....
og oveni alle de tøser endelig 1,0 husbond!

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: En boss i hønsegården på 4 måneder?
« Svar #1 Dato: 31 Juli , 2011, 16:49 »
Velkommen på forum, Nanna :D
Jeg vil anbefale dig, at du altid sætter mindst to høns af gangen ind i din bestående flok, så er der to til at tage imod hakkene fra "de gamle".
Prøv at give det en uges tid, så skulle den nye hakkeorden gerne være etableret.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #2 Dato: 31 Juli , 2011, 17:12 »
Jeg forstår det sådan at det er din nye høne der har overtaget styringen ??

Og jeg ved ikke helt om jeg mener at en stor kylling skal styre flokken, det ville nok aldrig gå hvis der var en hane til at styre slagets gang,,,, Jeg mener ikke den bør styre flokken, men på den anden side hvis den kan få de andre til at makke ret, så er det jo sådan, men det er klart ikke nemt for den der plejer at side på toppen.

Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Nanna

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 31 Juli , 2011, 21:18 »
Tak for de hurtige tilbagemeldinger  :)

Ja, det er den nye kylling, der "mopper" den voksne høne (og de andre). Den nye kylling er afgjort den største i flokken, og har altså vundet tvekampen mod den voksne silke. Jeg købte netop kun en ny kylling i det (lidt naive?) håb, at den måske ville teame op med dværg silken, så de to kunne være et hold.

Jeg har haft 1 hane, og der gik ca. 1½ dag, så stod naboen og klagede... så desværre ingen haner her, hvis vi skal bevare det gode naboskab.

mvh./Nanna
Nanna

0,2 Teenagere.....

Offline Nanna

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 18 August , 2011, 08:04 »
Så kom forklaringen på, at en bette "kylling" kan banke en voksen høne.... det er en hane-kylling! Han er lige begyndt at gale og er lige sat til salg på forum - hvid stor silkehane, 25 kr......
Nanna

0,2 Teenagere.....

Offline regitze

• Passiv bruger
    • vampyrpingvinen galer
« Svar #5 Dato: 19 August , 2011, 18:37 »
:) så gjorde han måske bare haneben på sin egen kejtede facon.
her har vi en ung silkehane, der dusker damerne i hovedet. han finder forhåbentligt ud af, hvad der for og bag inden for længe.

held og lykke med at finde et nyt hjem til ham.
værtinde for 1,5,7 silkefarvelader og en isa brown der kom ud af det blå.

Offline Nanna

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 20 August , 2011, 14:12 »
he he, ja, det kan godt være, han bare er lidt kejtet endnu ;D
Nanna

0,2 Teenagere.....