Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høns i hønsegården døgnet rundt?! Kan det lade sig gøre?!  (Læst 9012 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Friis

• Passiv bruger
Godt nok er jeg opvokset med høns, men der er lige lidt detaljer jeg som barn aldrig rigtig lagde mærke til!

Jeg har endnu ikke anskaffet hønsene, men en kæmpe hønsegård er lavet i park hegn ca. 5x10 cm, måske lidt mindre. Hønsegården er overdækket og sikret i bunden med fliser så ræven ikke graver sig ind. Idéen var at hønsene mens vejret stadig er godt skulle bo ude under det meget store udhæng der findes i hønsegården og hvor der også er opsat redekasser... men men, jeg spekulerede måske kun lidt for meget på ræven som et problem og skænkede ikke mår og andre mindre rovdyr en tanke! Så nu tænker jeg om der måske sidder nogle kloge hoveder der kan hjælpe mig lidt!

Er det et problem med mår? Og i så tilfælde, hvad skal der til for at holde dem på afstand? Eller kan jeg roligt sætte høns i gården indtil den indvendige del af mit hønseprojekt er færdigt?

Håber meget at der er nogle erfarne der kan hjælpe, for er lidt ked af at skulle dele mine høns med for mange uindbudne gæster!

Hilsen
Henriette

Offline Christian Holst

• Passiv bruger
Sv: Høns i hønsegården døgnet rundt?! Kan det lade sig gøre?!
« Svar #1 Dato: 30 Juli , 2011, 13:17 »
Du skriver du har sikret bunden med fliser. Det er vel ikke på hele gården du har lagt fliser, de skulle jo gerne kunne gå og skrabe lidt. Kender desværre ikke så meget til om de kN gå ude hele døgnet
Med venlig hilsen
Christian Holst

1.2 barnevelder sort dobbeltrandet
0.3 isa brown
0.2 meget yndige gadekryds

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 30 Juli , 2011, 14:49 »
Velkommen på forum, Henriette :D
Som Christian skriver, håber jeg dine høns har mulighed for at skrabe og støvbade i hønsegården.
Personligt ville jeg ikke turde lade dem overnatte i det fri selv i en beskyttet gård.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
« Svar #3 Dato: 30 Juli , 2011, 17:55 »
Skal du have en change mod mår og mink skal du nok bruge det rigtige minktråd både på sider og overdækning. Men jeg vil nu også vælge at lukke dem ind i de mørke timer
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 30 Juli , 2011, 20:34 »
Jeg ville mene, at det kan lade sig gøre, hvis hønsegården er helt overdækket, og der er ikke er alt for aktive mink.

Vi fik på et tidspunkt overbelægning og endte med at have en flok høns, der hver nat en sommer sov på en stige under et halvtag.
De var ikke til at drive ind, da huset stod færdigt. Men når efteråret kommer er det unfair. Man skal ikke sove ude i regn og kulde, hvis man kan undgå det ;)

Offline Jan Markus

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 30 Juli , 2011, 20:59 »
Jeg har en mår der bor i brændeskuret tæt ved hønsegården, og den gør ikke hønsene noget. Om vinteren kan jeg se i sneen, at den gerne vl ind til hønsene, men jeg har lukket hønselemmen. Jeg tror den kun tager æg.
Jeg tror måren holde de andre mindre rovdyr væk. Jeg har fundet rester af lækat/brud  i brændeskuret. Hvis du har mår, er du heldig.
JMO

Offline Jan Markus

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 30 Juli , 2011, 21:08 »
Mine høns har adgang til at gå ude døgnet rundt, og jeg har ikke mistet høns i mange år. Jeg har før mistet til både ilder og brud, men nu efter at jeg har fået mår, har der ikke været nogen problemer.
JMO

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 30 Juli , 2011, 21:56 »
Du bliver lige nødt til at forklare, Jan, i det ene indlæg #5 skriver du at du har lukket hønselemmen og i det næste indlæg #6 skriver du, at dine høns har adgang til at gå ude døgnet rundt - jeg er forvirret ???
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Jan Markus

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 30 Juli , 2011, 23:43 »
Det var i vinter med frost og sne. Jeg så efter spor i sneen ved hønsegården. Der var rådyr og fasan, og så var der spor efter en mår der gik gennem hegnet ind i hønsegården. Hønsene går ikke ud når der er frost og sne. Jeg lukkede hønselemmen, og dagen efter kunne jeg se at mårsporene gik hen til hønselemmen, og derfra videre.
Der havde været nogen dage hvor hønsene ikke ville ind. De sad udenfor i kulden.
JMO

Offline Jan Markus

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 30 Juli , 2011, 23:48 »
Hvis der er så koldt at hønsene ikke går ud om vinteren, kan jeg lige så godt lukke lemmen. Så kommer der ikke nogen sultne dyr ind, og det sner heller ikke ind.
JMO

Offline Alfred Kirk

• Bruger
« Svar #10 Dato: 31 Juli , 2011, 10:03 »
En mår vil sjældent tage høns, men gerne æg. Min nabo har lige fortalt at de har mår på loftet, men også fundet nogle æg. Da jeg er den eneste her i området der har høns, ja så kommer æggene jo sandsynligt herfra.

Men tilbage til trådens overskrift, ja jeg har høns i hønsegården døgnet rundt. Jeg lukker næsten aldrig for mine høns, flere sidder i træerne om natten, det får de forøvrigt den bedste fjerdragt af.
Men er hønsene først vænnet til at side ude om natten er det svært at få dem til at gå ind i huset om natten.

Men der skal så være et par stømtråde til at holde ræven væk fra hønsegården, har ikke haft besøg af ræven i næsten 2 år.
Mvh Alfred Kirk
Australorps, Minorka, Spanier, Maran, Spidstoppet Appenzeller, Sebright
Svanegæs
Raceduer: Farveduer, Vorteduer, Kæmpeduer, Strukturduer
Udl. Tumlinger
www.raceduen.dk
www.australorpsklubben.dk
www.maranklub.dk
www.primafoder.dk

Offline charlotte winsløw

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 31 Juli , 2011, 10:28 »
mine silker har frit valg om de vil være i huset eller være i hønsegården, de vælger oftes at være ude i gården hele natten. Men jeg har heller aldrig oplevet nogen rovdyr i haven!!!!!
Hilsner fra Charlotte
0,4,10 silker
2 børn en pige på 12 år og en dreng på 5 år
1,0 katte
0,2 løvehoved kaniner
Og dejlig dyre glad og handy kæreste
WWW.vilavilakulla.dk

Offline Friis

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 31 Juli , 2011, 13:42 »
Tusind tak for svar... jeg kaster mig ud i det!
Jeg har ikke observeret nogen rovdyr det år vi har boet her, så jeg tror ikke det er et problemområde. Ræven burde være udelukket medmindre han gnasker gennem parkhegnet!
Så hønsene må nyde sommerren ude og komme ind til efteråret.

Og lige en mente... det er selvfølgelig kun kanten rundt der er gravet fliser ned, resten af bunden i gården er jord, rødder og lign. De skal selvfølgelig have lov at være høns med det der hører til.

Mange tak endnu engang ;-)

Hilsen Henriette