Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: 2 skruk i samme rede??  (Læst 2484 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tineuv

• Passiv bruger
2 skruk i samme rede??
« Dato: 29 Juli , 2011, 20:03 »
Hejsa i kloge hønsefolk :o)

Ja så ville skæbnen at 2 høns lagde sig skruk... Og så mens vi var på ferie.
Så jeg har ikke taget æg fra eller lign. og har bare ladet dem ligge på de æg de nu engang ligger på. Ved godt der er risiko for, at ikke alle bliver udklækket men jeg er ikke 100 % klar over hvornår de lagde sig skruk, da vi som sagt var på ferie, så det var naboerne der har passet dem.
De ligger i samme rede, eller det vil sige, i samme hjørne, for mine høns vil ikke ligge i rederne.. Dem om det, men skal jeg bare lade dem ligge sammen?
Jeg har været ude og markere de æg de ligger på, men synes ikke jeg kan se der kommer flere æg til.. Er de andre også stoppet med at lægge æg eller??
Sidste ting.. Synes i de skal isoleres fra resten af flokken? Eller skal jeg se hvordan det går?

Mvh Tine

Offline Vibeke

• Passiv bruger
Sv: 2 skruk i samme rede??
« Svar #1 Dato: 29 Juli , 2011, 20:28 »
Hej Trine
Jeg har flere gange ladet 2 høner ruge i samme rede, men jeg har ikke gode erfaringer med det, æg bliver trådt i stykker, når andre høner lægger æg hos mødrene, og æg kan blive liggende uden for varmen uden at mødrene reagerer.
Jeg har brugt arlas mælkekasser med kyllingnet rundt om, og med en flise til at holde kassen på plads, så kan mødrene ligge på hver deres portion æg og stadigvæk se hinanden, og komme op hver for sig. De har ligget i rederne, så der var god plads til hønerne.
Du behøver ikke at isolere dem yderligere.
Men hvis du ikke ved hvor lang tid der er ruget på æggene, risikerer du at de klækker over flere, måske mange dage, og det er noget roderi, måske kan du styre det ved at lade den ene høne ruge videre mens den anden passer kyllingerne  efterhånden som de klækker.
Held og lykke med projektet.
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline Marie_Bonde

• Passiv bruger
Sv: 2 skruk i samme rede??
« Svar #2 Dato: 31 Juli , 2011, 20:06 »
Hejsa

Jeg har gode erfaringer med at lade 2 høns ruge ved siden af hinanden. I sidste weekend klækkede 12 kyllinger som er udruget af 2 høner ved siden af hinanden  <L Fra dag 1 gik begge høner rundt og passede hele flokken af kyllinger :) De skiftes til at gå rundt og spise med kyllingerne og mens ligger den anden og varmer dem, der ikke lige er sultne  /o Meget sjovt at se på!

Der blev ikke trådt ét eneste æg i stykker og 12 ud af 13 æg klækkede (det sidste spiste den ene høne :o )

Ligeledes har jeg prøvet at udruge et hold kyllinger, hvor der var flere dages mellemrum. de klækkede vist over 3-4 dage. De ældste kyllinger tog jeg flere gange om dagen ud og gav mad. Jeg prikkede i fodret og så spiste de. Derefter gik de i seng igen under hønemor, der lå og ventede på de sidste æg  :) Det gik rigtig fint og uden problemer.

Hvis jeg var dig, ville jeg bare lade hønerne ligge ved siden af hinanden  :)
Men venlig hilsen

Marie Bonde-Pedersen

0,2 gul orpington ; 1.2 agerhønefarvet orpington; 0.1 gul/sortsømmet orpington; 0,1 blå orpington, 0,1 tværstribet orpington; 0,2 legbar orpington; 0,2 trefarvet orpington; 0,1 grå land gås; 0,1 grå gås (toulouser/landgås) 1.1 nymfeparakit; 1.0 norsk skovkat, 0.1 huskat, 0.1 Samojedespids; 1.0 Flemming