Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Dødsfald hos kalkunerne  (Læst 9845 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Piglet79

• Passiv bruger
    • familientanderup.dk
Dødsfald hos kalkunerne
« Dato: 27 Juli , 2011, 21:40 »
Meget tyder på, at der er sygdom i min lille flok bronzekalkuner. Det er 'Mor' med hendes nu kun 6 kyllinger på ca. 12 uger. I går og i dag er der død en kalkunkylling - begge hunner, ÆV ÆV! :'(

Den der er død i dag er blevet indleveret til Fjerkræklinikken, så den kan blive obduceret. Så nu frygter vi det værste (Blackneck) og håber det bedste (noget vi kan behandle os ud af).

Synes ellers vi har nok andet at bruge pengene på lige nu, men vil heller ikke stå og se til, at mine kalkuner dør en efter en, hvis vi kan behandle dem...

Håber på et "godt" svar fra klinikken i morgen eller fredag <+
Hilsen Tina

2,7 australorps - 0,1 hvid sussex - 0,1 brun italiener - 0,4 orloff - 0,1 new hampshire
1,1,6 bielefelder - 0,4 dv. wyandotter - 1,4 bronzekalkuner -1,1 hunde - 2,0 katte
Dejlig mand og 3 skønne drenge og en skøn datter

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
Sv: Dødsfald hos kalkunerne
« Svar #1 Dato: 27 Juli , 2011, 21:53 »
Håber resten overlever ...det jo nogle pokkers sarte størrelser
Med venlig hilsen Søs

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #2 Dato: 27 Juli , 2011, 21:58 »
Hvis det er blackhead hvad jeg nu tvivler på det er, så findes der ikke medicin for det mere..

Men ellers kan høns være raske smittebærer af blackhead og derfor var det ikke tilrådeligt at have høns og kalkuner til at gå sammen.
Det stå der i mange gamle bøger.

Men ellers så ER kalkun MEGET sarte og tåler ikke hverken fugt eller kulde særligt godt og vi har lige haft nogle meget kolde og våde dage. Ihvertfald der hvor jeg bor.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Piglet79

• Passiv bruger
    • familientanderup.dk
« Svar #3 Dato: 27 Juli , 2011, 23:31 »
Jeg tror nu ikke det er fugt eller kulde, der har gjort udfaldet. Jeg er ret sikker på, at det er noget med tarmsystemet, da deres afføring er meget gul - hvilket desværre godt kan være tegn på blackhead. Dog er det også det eneste symptom. Men nu må vi se, hvad de finder ud af på Fjerkræklinikken...
Hilsen Tina

2,7 australorps - 0,1 hvid sussex - 0,1 brun italiener - 0,4 orloff - 0,1 new hampshire
1,1,6 bielefelder - 0,4 dv. wyandotter - 1,4 bronzekalkuner -1,1 hunde - 2,0 katte

Offline Piglet79

• Passiv bruger
    • familientanderup.dk
« Svar #4 Dato: 28 Juli , 2011, 16:38 »
Så fik jeg svar: Blackhead  :'(

Så nu skal der renses ud i hus og gård, så vi kan starte op med en ny flok senere...
Hilsen Tina

Offline Kate

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 28 Juli , 2011, 16:41 »
Åh nej, det var ikke godt  :'(  *t *t
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 28 Juli , 2011, 18:09 »
Pokkers også *t
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 25 Oktober , 2011, 13:06 »
Jeg faldt lige over denne tråd.. Blev dine kalkuner smittet af hønsene eller? Det er jo dét, man normalt siger.. Jeg overvejer ellers at skaffe rugeæg af kalkun til maskinen til foråret, fordi der er så mange, der har høns og kalkuner gående sammen, men  nu bliver jeg helt i tvivl.. Men kan kunne vel være lige så heldig som uheldig?? Håber du fik bugt med sygdomme. Er du startet op med en ny flok? Og hvordan gjorde du kål på sygdomme, altså bakterier i hus og gård?
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Piglet79

• Passiv bruger
    • familientanderup.dk
« Svar #8 Dato: 25 Oktober , 2011, 13:19 »
Hvor mine fik smitten fra, finden vi nu nok aldrig ud af. Smitten kan også komme via en regnorm, så det kan være svært at gardere sig 100% mod sygdommen. Vi fik aldrig taget os sammen til at slå flokken ned, som det ellers blev anbefalet, og ud over de to døde, så blev den mindste han også syg, men blev frisk igen. Og vi har intet gjort endnu med hus og gård, men når de nuværende beboer (En flok unge høns, der har haft ILT) kommer over til de resterende høns, så bliver huset desinficeret og kalket, inden vi så kommer kalkuner tilbage i hus og gård.

Skal man følge alle anbefalinger, så "må" man ikke holde høns og kalkuner sammen, og man bør ikke have kalkuner gående på jord, hvor der inden for de sidste 20 år har været høns... Så vi vælger at 'levet livet farligt' og så have høns og kalkuner gående sammen lidt endnu (Indtil de kan få deres eget hus igen). Og der har ingen problemer været siden.  :)
Hilsen Tina

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 25 Oktober , 2011, 14:29 »
Ja Okay! Hvis den største risiko er, at kalkunerne får denne dumme sygdom og dør..meget træls selvfølgelig, men hvis det er den eneste risiko, så tør jeg vidst godt at holde høns og kalkuner sammen næste forår  /o Har andre indvendinger mod dette, hører jeg naturligvis gerne fra jer  ;)

Hvor hurtigt vokser kalkuner? Jeg tænker at udruge nogle i slutningen af april (helst hvide, hvis jeg kan skaffe æg), og så lade dem blive ca 6 kg store - hvor lang tid tager dette mon med "frit tag selv bord af mad"??
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #10 Dato: 25 Oktober , 2011, 15:07 »
Kalkuner er ret modtagelige for sygdomme. Særligt slemt kan det gå, hvis de går sammen med andet fjerkræ. Derfor anbefales det også at undlade dette.

bly viol

• Gæst
« Svar #11 Dato: 25 Oktober , 2011, 17:06 »
har nu haft kalkuner i 10 år . og har aldrig haft nogen syge . de har gået frit med høns og alt . selvfølgelig er der smuttet en i svinget . men det gør der med alt fjerkræ . men har ik haft noget sygdom overhovedet . har ik gjort noget særligt for dem . de har gået som hønsene . sovet med hønsene . såmænd ruget med hønsene . for mig har det aldrig været et problem . sååå lige hvor sarte de er  ??? ??? . mine var og er ik . har blå sorte bronze . og har ik mistet en i år

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 25 Oktober , 2011, 18:23 »
JA, så er det hermed besluttet - jeg skal have kalkuner til foråret ;) Men selvfølgelig med henblik på slagt, jeg har desværre ikke så meget plads..
Mette

Offline Piglet79

• Passiv bruger
    • familientanderup.dk
« Svar #13 Dato: 25 Oktober , 2011, 19:07 »
Kalkuner er ret modtagelige for sygdomme. Særligt slemt kan det gå, hvis de går sammen med andet fjerkræ. Derfor anbefales det også at undlade dette.
Jamen når vi så er ved det, så kan jeg da fortælle, at påfugle skulle være endnu mere sarte over for sygdomme...  ::)

Men at kalkuner ellers er mere sarte, det ved jeg såmænd ikke - det er i hvert fald ikke min umiddelbare erfaring. I år har vi bare været uheldige, og sådan kan det jo gå.
Hilsen Tina

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #14 Dato: 26 Oktober , 2011, 05:11 »
Jeg ved nu ikke om kalkuner er mere sarte overfor sygdomme. Men kalkunkyllingerne er i al fald meget sarte overfor kulde og regn.

Som voksne er de meget hårdføre.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub