Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: GDS Rugemaskine af flamingokasse  (Læst 9063 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Didde D.

• Passiv bruger
GDS Rugemaskine af flamingokasse
« Dato: 27 Juli , 2011, 10:54 »
Så har jeg fået bygget, eller nærmere samlet sammen, og lavet en rugemaskine af en brugt flamingokasse. Det var meget nemmere end jeg troede, pånær hvis man fjumrer med lysdæmperen.

Af materialer har jeg brugt:
1 flamingokasse med låg
En fatning med ledning (gerne med lysdæmper, så varmen kan reguleres let)
Glødepære, 60 Watt (det var den jeg havde, til den fatning jeg havde)
Lysdæmper (hvis man ikke har det skal man nok prøve sig frem med en 15W pære)
Termometer
Hygrometer
En rist+avis til æggene
2 skåle vand og 2 klude (til de sidste dage)

Se flere billeder og info om den på min blog: http://candselv.blogspot.com/2011/06/hjemmelavet-rugemaskine.html

Jeg har testkørt den, men det blev kun til 5 kyllinger, da temperaturen kom over 40°C i alt tre gange i løbet af de 21-22 dage. Så taget temperaturudsvingene i betragtning, så synes jeg det var ok, for jeg havde ikke forventet at nogle af dem kom ud.
Grunden til det gik galt, var at jeg fik skubbet til lysdæmperen og så fik jeg ikke tilbagejusteret den korrekt, så næste gang jeg sætter den i gang, dropper jeg dæmperen og finder en pære der passer til kassen, så må jeg hæve og sænke fatningen i stedet for at finde det rette sted.
Se mere om første kørsel: http://candselv.blogspot.com/2011/06/livsgivende-gldepre.html

Jeg har tændt den igen og venter på temperaturen bliver stabil så jeg kan lægge æggene i. Der er nu sat en 15W pære i og det der ud til at den bare skla sænkes lidt for at opnå den rette temperatur.
Hønsehilsner fra Didde

http://candselv.blogspot.com/

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: GDS Rugemaskine af flamingokasse
« Svar #1 Dato: 27 Juli , 2011, 11:48 »
Du kan ikke bruge maskinen uden termostat.Og det er HELT sikkert. /d
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Didde D.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 27 Juli , 2011, 13:20 »
Men det har jeg jo gjort?  ???

Den står inde i stuen, så det er begrænset hvor store temperaturudsving vi får.
Hønsehilsner fra Didde

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 27 Juli , 2011, 13:24 »
Det kan altså sagtens lade sig gøre uden termostat, hvis den omgivende temperatur er den samme og man er rimelig påpasselig med at holde øje med maskinen, for så længe temperaturen uden om kassen er konstant, så er det den samme mængde energi der skal tilføjes hele tiden og dermed er en termostat unødvendig, men jeg tror bare ikke at temperaturen er helt god nok at regulere på vha. en pære, en varmeplade af en art, eller en spole ville være bedre :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #4 Dato: 27 Juli , 2011, 13:51 »
Det kan altså sagtens lade sig gøre uden termostat, hvis den omgivende temperatur er den samme og man er rimelig påpasselig med at holde øje med maskinen, for så længe temperaturen uden om kassen er konstant, så er det den samme mængde energi der skal tilføjes hele tiden og dermed er en termostat unødvendig, men jeg tror bare ikke at temperaturen er helt god nok at regulere på vha. en pære, en varmeplade af en art, eller en spole ville være bedre :)
Vi er SLET IKKE enige.Et udslag på et par graders celsius i maskinen dur ikke."Rimelig" påpasselig,er det godt nok ?
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Didde D.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 27 Juli , 2011, 13:56 »
Jeg tror også en plade især, ville være bedre, da den også ville give en jævn varme, men jeg har set så mange rugemaskiner på nettet, hvor det er med glødepærer, så nu ville jeg forsøge mig.
Og så var det det jeg kunne finde på matriklen :)

Termometeret har hukommelse og husker max og min temperatur, og så er jeg så nysgerrig at jeg kigger flere gange om dagen.
Jeg noterede både fugt og temperatur ned hver dag og var overrasket over at selvom den en dag kom op på 43,9°C, så kom der stadig 5 kyller ud af det.
Men jeg tænker at der går også noget tid før centrum af ægget har den temperatur og justeringen var sket om aftenen og jeg så det morgenen efter ved 5-6 tiden.

Og ingen af dem fik spagatben eller sammenvoksede tæer som jeg eller har læst om herinde.
Hønsehilsner fra Didde

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 27 Juli , 2011, 16:01 »
Det kan ihvertfald lade sig gøre hvis man dimensionere en tråd derefter. Jeg har selv lavet eksamensprojekt omkring netop dette emne i fysik, og der kom vi frem til at hvis temperaturen er nogenlunde stabil i rummet, så kan det godt lade sig gøre hvis tråden eller energien fra pæren er dimensioneret derefter..

I dit tilfælde Ditte, der er svingningerne for store, jeg ville for en sikkerheds skyld købe en lille termostat, mest fordi det i praksis kan været svært at holde den temperatur med åbne døre og med en pære der ikke 100 % er indstillet korrekt, så pga. de andre faktorer der spiller ind, så kan det være svært at holde den temperatur :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 27 Juli , 2011, 16:04 »
Og Leif, ja rimelig påpasselig kan være godt nok. Jeg har gode resultater i min flamingokasse til trods for at temperaturen til tider har svinget fra 36,5-39,9 :).. Æg kan være sarte, men i mange tilfælde er det lige så meget omstændighederne med pakning, opbevaring og håndteringen, det er ihvertfald min bedste overbevisning. Selvfølgelig er det mere optimalt med en stabil temperatur, men jeg siger bare at det andet ikke behøves blive rent lort :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Didde D.

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 28 Juli , 2011, 11:29 »
Tak for jeres input :)

Grunden til jeg har bygget denne rugemaskine er heller ikke for at opnå 100% klækning.
Da jeg hverken sælger æg eller kyllinger, men udelukkende har dem til eget forbrug (kød og æg) og gerne vil være selvforsynende, er mit eneste mål at få kyllinger uden merpris. Og æg svømmer vi jo i, så i stedet for at fodre hønsene og hunden med dem (udover os selv), så ville det ikke være det store tab for os at have en lav klækkeprocent.

Den rugemaskine jeg har bygget ikke har kostet mig en klink i merudgift, så det eneste jeg betaler for er strømmen.
Da den PT er sat i gang på en 15W pære er strømforbruget over 22 dage: 15W x 24 timer x 22 dage = 7920 W ~ 8 kW, hvilket svarer til ca. 16 kr pr. kørsel.
Hvis jeg alternativt skulle ud og købe daggamle kyllinger koster de billigste jeg har set 10-15 kr (typiske blandinger eller produktionshøns).
Dvs. så længe jeg ruger 2 kyllinger ud pr. kørsel, har det kunne svarer sig økonomisk, tidsmæssigt nok ikke da jeg jo holder øje med den, men det er jo en hobby og noget jeg har lyst til.

Jeg har kun en lille flok og ønsker ikke mange høns eller at begynde at sælge, da det er krydsninger, så tænkte jeg at dette skulle være til inspiration til folk der er lidt ligesom mig (hvis I ellers findes derude  :D ), at de gerne vil prøve men ikke investere flere hundrede kroner på det i første omgang.
Hvis man bliver bidt af det kan man jo altid investere, men jeg vil stadig bare kunne lave få kyllinger til eget forbrug.
Hønsehilsner fra Didde

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 28 Juli , 2011, 14:04 »
God tankegang du har dig der, så længe det kan løbe rundt med strømmen, så er der jo ingen problemer ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Didde D.

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 28 Juli , 2011, 20:09 »
Tak Mikkel  :)

Er så spændt på hvordan det kommer til at gå denne gang, uden defekt lysdæmper.
Temperaturen er meget stabil, har kun svinget 0,2 grader indtil videre.
Så må vi bare håbe at strømmen ikke går eller pæren sprænger :)
Hønsehilsner fra Didde

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 28 Juli , 2011, 22:04 »
0,2 grader er intet. Min Danki trærugemaskine svinger det samme. 37,6-37,8 så det er helt fint ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.