Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad er det?  (Læst 1931 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Charlotte22

• Passiv bruger
Hvad er det?
« Dato: 26 Juli , 2011, 08:56 »
Mine høns har de sidste par uger haft noget sort i hoved især omkring kammen.
Det er ikke de hvide prikke, det er bare sand.
Nogle der ved hvad er, skal det behandles eller skal jeg bare lade det være.

Tror faktisk at især mine Kochin har kalkben.
Kan næsten ikke overskud det da jeg jo næsten ikke kan se deres ben for bare fjer og deres ben er så korte at maven rammer jorden.
Hvordan skal jeg lige behandel det, hele maven vil jo blive smurt ind i vaseline eller olie hvis jeg skal dyppe dem.
Jeg har lige fået rent sand ca 8 cm i hele hønsehuset på 12m2 skal det virkelig skiftes igen, og sidepindene er helt nye.
Har også 15 små kyller som er 1 uge gamle, hvad så med dem.
Her et billed af en våd og beskidt fod.
« Senest Redigeret: 26 Juli , 2011, 09:14 Fra Charlotte22 »
I min hønsegård er der Sussex høns i mange farver :-)
Venlig hilsen
Charlotte

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvad er det?
« Svar #1 Dato: 26 Juli , 2011, 09:37 »
Jeg tror at det mørke i hovederne er snavs/jord/skidt.

Angående behandling af kalkben hos de fodbefjerede racer, der ville jeg klippe fjerene af, så det er til at komme til.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 26 Juli , 2011, 09:41 »
Jeg må indrømme, at jeg ikke kan se, om der er kalkben, men du kan da pensle siddepindene med lugtløs petroleum, så skulle det ikke kunne smitte den vej. Du kan også spraye benene med Stald Chock. Jeg tror ikke det er nødvendigt at skifte sandet.
De sorte pletter ved jeg ikke rigtig, hvad er, har du prøvet, om du kan tørre dem af med f.eks. lidt madolie på en vatrondel? Jeg har kikket i bogen "The Chicken Health Handbook", men jeg har ikke rigtig kunnet finde noget.
Nå, Lene, du var hurtigst /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Charlotte22

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 26 Juli , 2011, 19:27 »
Lene -      Det var en god ide, det med at klippe i fjerene, det vil jeg prøve og så give dem en gang med stald chok og så smøre med et eller andet.

Marianne -    Det kan da godt være at de bare har stukket hoved for dybt i jorden ;) prøver at vaske / tørre det af, var bare ikke sikker på om det var en form for svamp eller ligende.
I min hønsegård er der Sussex høns i mange farver :-)
Venlig hilsen
Charlotte