Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Gør jeg det rigtige??  (Læst 3007 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline alfa

• Passiv bruger
Gør jeg det rigtige??
« Dato: 24 Juli , 2011, 08:24 »
Der opstår jo situationer hvor jeg ikke føler mig på helt sikker grund  :-[
Jeg har tre hold kyllinger med to høne-mødre i hver. Da kyllingerne har lidt forskellig alder har jeg holdt dem adskilt i tre huse/gårde.
Alle er kommet i haven med lidt opdeling af hegn og udskiftning mellem holdene (Pænt stort arbejde  ;) ). Da vores sommerferie har været herhjemme, er det gået ok.

I går havde min ene agerhønefarvett kochin forvillet sig ind i sin gamle hønsegård, hvor hendes søster går med sine kyllinger!
Da jeg kom derud blev hun i den grad HAKKET på af sin søster  :o , alle de andre (Hane, høner og kyllinger) var helt uinteresseret. Jeg fik skilt dem ad og prøvede staks at sætte den lidt blodige mor ned til egne kyllinger - men to af hanekyllingerne gik staks i gang med at hakke ders mor  ???
Nu har jeg isoleret hende i et skrukhus i forbindelse med den gård hvor hun har gået med sine kyllinger (=de kan se hinanden).

Når hun er kommet sig lidt, evt i aften havde jeg tænkt mig at sætte hende tilbage til:
1) sine kyllinger og den høne hun har passet kyllingerne med?  ???
    eller
2) sin søster der går i hendes oprindelige flok?  ???

Kh
Anita
Mange hilsner
Anita
1.3   Dværg Kochin
0.2   Dværg faverolles, laksefarvede
0,0,2Dværg wayndotter

1.0 Westie.
0.1 Cairn/Westie

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Gør jeg det rigtige??
« Svar #1 Dato: 24 Juli , 2011, 12:50 »
Jeg ved ikke rigtigt, hvad jeg skal foreslå nu, ud over at du kan lade alle gå sammen fremover, for så vil der være så mange at en enkelt ikke får tæsk. Næste år vil jeg foreslå, at du lader de forskellige kuld gå sammen. Jeg har meget gode erfaringer med at alle mine går sammen, kyllingerne er i alle aldre, og det giver ingen problemer.
Jeg *k for, at du finder en god løsning nu.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 24 Juli , 2011, 12:58 »
Der opstår jo situationer hvor jeg ikke føler mig på helt sikker grund  :-[
Jeg har tre hold kyllinger med to høne-mødre i hver. Da kyllingerne har lidt forskellig alder har jeg holdt dem adskilt i tre huse/gårde.
Alle er kommet i haven med lidt opdeling af hegn og udskiftning mellem holdene (Pænt stort arbejde  ;) ). Da vores sommerferie har været herhjemme, er det gået ok.

I går havde min ene agerhønefarvett kochin forvillet sig ind i sin gamle hønsegård, hvor hendes søster går med sine kyllinger!
Da jeg kom derud blev hun i den grad HAKKET på af sin søster  :o , alle de andre (Hane, høner og kyllinger) var helt uinteresseret. Jeg fik skilt dem ad og prøvede staks at sætte den lidt blodige mor ned til egne kyllinger - men to af hanekyllingerne gik staks i gang med at hakke ders mor  ???
Nu har jeg isoleret hende i et skrukhus i forbindelse med den gård hvor hun har gået med sine kyllinger (=de kan se hinanden).

Når hun er kommet sig lidt, evt i aften havde jeg tænkt mig at sætte hende tilbage til:
1) sine kyllinger og den høne hun har passet kyllingerne med?  ???
    eller
2) sin søster der går i hendes oprindelige flok?  ???

Kh
Anita

Hvis de alle har set hinanden og dermed også set hinanden an i over en uges tid, og der vel at mærke er plads nok til det, jamen så luk dem sammen alle sammen! Det kan jo give lidt knas, men de finder hurtigt ud af det med hinanden... Det er jo ikke for sjov, at man kalder det hakkeorden, det er jo sådan de kommunikerer og indordner sig  :) men selvfølgelig uden at nogen bliver decideret slagtet af de andre... Men selvfølgelig plads, så de evt kan stikke af fra "de onde"  ;D
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 24 Juli , 2011, 14:36 »
Jeg synes også at du skal lukke dem sammen. Mine kyllinger i forskellige aldre går allesammen sammen med flokken. De har bare et lille aflukke de kan gå ind og ud af når de synes at de voksne bliver for slemme.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline alfa

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 24 Juli , 2011, 15:18 »
Tak for jeres svar  :)
Jeg vil sætte hende til egne kyllinger i aften når det er mørkt - jeg vil ikke risikerer at hendes egne to hanekyllinger fortsætter med at hakke på hende.

Tror i at de kan lugte BLOD??

Vi havde planlagt at prøve at indføre dem i vores hønsegård/hus, selvom der  bliver lidt trangt  8)

Lige nu er der 1 hane, 3 høner og 7 kyllinger. De fleste af kyllingerne ligger sjove steder så der kan sagtens være plads til flere. Om dagen er de jo udenfor.
Udvidelsen vil være 2 høner og 6 kyllinger der er 3-4 uger yngre end deres søskende.

Kh
Anita
Mange hilsner
Anita
1.3   Dværg Kochin
0,0,2Dværg wayndotter

1.0 Westie.
0.1 Cairn/Westie

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 24 Juli , 2011, 15:51 »
Høns m/k kan ikke lugte blod, så vidt jeg ved, men de kan i allerhøjeste grad SE blod, og det animerer dem til at hakke.
Held og lykke med familiesammenføringen. :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #6 Dato: 24 Juli , 2011, 16:18 »
Jeg har selv haft problemet med blod idag.Een af mine 10 dage gamle vagtelkyllinger havde fået hakket hul på en tå.Hele flokken bliver omgående bindegale og jagter den stakkels kylling for at hakke mere i den.Jeg fik den fanget og fik foden på den vasket af for blod.Den blev så sat ind til en flok på 10 stk. i samme alder.De har indtil nu ikke opdaget at kyllingen har været skadet.Jeg er dog langt fra sikker på at de ikke opdager det.De registrerer omgående skavanker på en anden kylling.En kylling der bliver skadet er næsten altid dødsdømt.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline alfa

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 24 Juli , 2011, 21:37 »
Der er lidt for meget blod på hendes kam/hoved til jeg tør risikerer noget. Hun får endnu en dag til at komme sig i  :-\
Altså hun har det jo fint nok - det er kun i overfladen men ikke lige til at vaske af.
Mange hilsner
Anita
1.3   Dværg Kochin
0,0,2Dværg wayndotter

1.0 Westie.
0.1 Cairn/Westie