Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: myresyer mod mider  (Læst 2056 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline tilia

• Passiv bruger
myresyer mod mider
« Dato: 23 Juli , 2011, 21:02 »
har læst artiklen vedrørende utøj. Der står at høns skaffer sig af med deres utøj ved at spise urter hvis de har fri adgang hertil. Kan godt være, men jeg tror nu også hønsene benytter sig af samme trick som jeg har set krager gøre. Og det er at finde en god stor myretue og lade sig bade i myresyre som myrerne sprøjter med i deres forsvar. I den økologiske biavl bruger vi også myresyre mod mider (varroa) det er ganske effektivt.
Vedrørende lopper har jeg hørt et sted at de ikke kan tåle aske (fra feks en brændeovn). Asken skulle tilstoppe loppernes luftveje.
Har ikke selv eksperimenteret med nogen af midlerne på hønsene men det er der måske andre der har? 

Offline Bjarne G.

• Passiv bruger
Sv: myresyer mod mider
« Svar #1 Dato: 23 Juli , 2011, 22:01 »
Myresyre behandling af høns (som bier) lyder som en spændende tanke, men hvordan skulle det kunne lade sig gøre ?
1,5 Lys sussex

Offline tilia

• Passiv bruger
Sv: myresyer mod mider
« Svar #2 Dato: 24 Juli , 2011, 10:55 »
ja jeg har ikke tænkt mig at dyppe hønsene i syre, jeg er heller ikke sikker på den naturlige behandling med myrer er særlig behagelig men hønsene (eller kragerne) har det nok bedre bagefter trods alt.
Det er mere i forhold til mider der sidder i huset og venter på der kommer en høne forbi, de kunne udryddes med en gang fordampning af myresyre derinde. Jeg havde forestillet mig en gryde med et varmelegeme i,  lukke døre og så fuld knald på så der bliver en god damptåge derinde. Bare et foreslag, det er en af de ting der skal eksperimenteres med her på matriklen når problemerne indfinder sig.
Myresyre er meget skadelig for luftvejene så der skal godt med udluftning til bagefter.