Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kunstigt udrugede kyllinger ud i hønsegården  (Læst 5656 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kåre Bach

• Passiv bruger
Kunstigt udrugede kyllinger ud i hønsegården
« Dato: 23 Juli , 2011, 12:28 »
Hej

Jeg har 6 styks kyllinger på 2 uger.
De er udruget i rugemaskine.

På et tidspunkt skal de jo ud til de andre høns, men så dukker spørgsmålene op:

1. Hønsehuset er hævet, er der er en 1 meter lang stige/plade op til huset. Hvornår kan man regne med at kyllingerne kan finde ud af at bruge den?

2. Hvad vil de voksne høns mon sige til at de kommer 6 kyllinger ud til dem? Kan det gå galt?

3. Generelt: Hvordan får man bedst sluset sine "kunstige" kyllinger ud i "samfundet" til de øvrige høns? Jeg har planer om et ekstra hønsehus i gården (150 m2), men er i tvivl om jeg bør holde de gamle og de nye høns adskilt, eller om de kan finde ud af at have hver sit hus i samme gård?
Jeres erfaringer er velkomne!
Allerhelst ville jeg have brugt en skruk, men det var ikke muligt. Så ville det hele jo have gået til på naturlig vis, men sådan er det altså ikke...

På forhånd tak!
Kåre

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Kunstigt udrugede kyllinger ud i hønsegården
« Svar #1 Dato: 23 Juli , 2011, 12:37 »
Det er en rigtig god ide at lade dem bo for sig selv inde i hønsegården, så kan alle se alle gennem hegnet, og de voksne høns lære de små at kende. du kan efter kort tid lave et lille hul i hegnet, eller løfte det lidt, så de små kan komme ud til de store, og tilbage hvis de bliver jagtet, men de store kan ikke følge med ind hos de små....

I løbet af kort tid vil du se at de små går frit rundt hos de store høns, men det er jo godt at have en smutvej.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 23 Juli , 2011, 13:00 »
Jeg har gjort noget lignende.. I min have har jeg lavet et lille hus, som de små kan bo i plus en løbegård dertil. Når de store så er ude og løbe i haven i det fri, kan de se de små og "snakke" med dem  ::) Efterfølgende har jeg lukket op, så de kunne gå sammen.. De store har været rigtig hårde ved dem, men de har altid kunne suse ind i deres lille hus igen, og det har de benyttet sig af  ;)

Lige nu går de sammen, men er stadig ikke gode venner, dvs to seperate grupper ! Men de har det rigtig fint og er gode til at holde sig til egen gruppe  :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Bennetzen

• Passiv bruger
  • //Blessed are the cheesemakers
« Svar #3 Dato: 23 Juli , 2011, 13:50 »

1. Hønsehuset er hævet, er der er en 1 meter lang stige/plade op til huset. Hvornår kan man regne med at kyllingerne kan finde ud af at bruge den?

2. Hvad vil de voksne høns mon sige til at de kommer 6 kyllinger ud til dem? Kan det gå galt?

3. Generelt: Hvordan får man bedst sluset sine "kunstige" kyllinger ud i "samfundet" til de øvrige høns? Jeg har planer om et ekstra hønsehus i gården (150 m2), men er i tvivl om jeg bør holde de gamle og de nye høns adskilt, eller om de kan finde ud af at have hver sit hus i samme gård?

1. Mine kyllinger skal lige hjælpes op og ind de første 3 - 4 dage, herefter kan de selv.

2. Det kan sagtens gå galt, men se punkt 3.

3. Jeg har købt en brugt kravlegård, den stod mig i 100 kr.
Den et blevet vendt om og bunden har fået hængsler på.
Den står nu inde i hønsehuset og her bor kyllingerne 3 - 4 dage, før de sammenføres med de faste beboere.
På den måde lærer de alle hinanden at kende, uden at hønsene kan give de små tilflyttere tæsk.
På den måde slipper du for et ekstra hus. Det ekstra hus kan dog være ret godt at have, hvis nu du vil have en evt. skruk til at kunne have en redekasse i fred..

Og nu er det så bare ud og nyde dette dejlige efterårsvejr :)
Frem med regntøj og drage, det er jo lige vejr til det..

God weekend

Jesper B
350 l selskabsakvarie m. guppier, sværddragere, maller, neonfisk samt 1 stk. Ildhale Labeo, 1 hustru, 0.1 Yorkshire terrier, 0.1 Schæfer og 2,1 børn

Offline Kåre Bach

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 23 Juli , 2011, 14:07 »
Ikke noget regntøj her... her er bare lummert, stille og rart. Ingen fare for solskoldning, dog...

Jeg har også overvejt noget midlertidigt til kyllingerne. Lige pt skal de stadig have varme, så det kræver dog lidt opstilling.

Det ekstra hus kommer nok på tale uanset hvad. Det var meningen jeg bare skulle have 4-5 høns, til at spise lidt rester, lave æg og gødning. Men så fik jeg også en hane... Og så kunne jeg ikke lade være med at lave lidt kyllinger. Og der kommer nok flere til til sensommeren :o) Det griber jo om sig.
Så det nuværende hus bliver for småt. Der kan vel være 8 stykker der.
Gårdsplads er der rigeligt af, så jeg håber jeg bare kan sætte et hus mere op (kan få et gratis), og så kan de selv finde ud af at "gå hjem" når det bliver mørkt.
Når jeg sætter kyllingerne derind, vil jeg så lave en lille indhegning så de kan være dem selv i en tid indtil de kender hinanden.

Kåre

Offline egeskov

• Passiv bruger
    • Hønsehus.dk
« Svar #5 Dato: 13 August , 2011, 19:55 »
vi har flere gange sat rugemaskine-kyllinger ud i hønsegården.

Problemet er aldrig vores store høns (blanding af Australorps, Orpington og new Hampshire), der allerhøjst uddeler et opdragende hak, hvis de små kyllinger prøver at stjæle lidt mad for næsen af de store. Nej, problemet er, at de små kyllinger er så hjælpeløst dumme. Ikke, at de voksne er meget bedre, men når kyllingerne ikke engang har en hønemor, så kan de ikke altid selv finde ud af at gå i læ, hvis det regner.. Vi skal lære dem at gå ind i hønsehuset om aftenen. Ellers bliver de bare liggende ude i hønsegården.. Engang havde vi lavet et "læskur" til kyllingerne ude i hønsegården, men da vi så  flyttede det, fordi vi mente, at nu var de store nok til bare at bruge det almindelige hønsehus, så lagde de sig til at sove på den bare jord ude midt i hønsegården, hvor læskuret plejede at stå. Og næste morgen var de allesammen døde, fordi det havde regnet og været koldt om natten.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 14 August , 2011, 08:04 »
Jeg bruger jo altid skruk, i denne her sæson har jeg også haft en god rugemaskine, men jeg har hele tiden arrangeret mig sådan, at der er klækket kyllinger hos skrukken og i maskinen samtidigt, og så har skrukken fået alle kyllingerne.
Det har været en kæmpe succes. /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk