Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Påfugle og høns sammen  (Læst 6709 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline inaknud

• Passiv bruger
Påfugle og høns sammen
« Dato: 21 Juli , 2011, 19:02 »
Vi har netop færdiggjort en stor "hønsegård" til vores påfuglekok Henning. Han skal selvfølgelig ha selskab af en lille dame eller to på et tidspunkt, men pt. kan vi ikke finde en.

Vi havde derudover tænkt at vi også ville ha høns, og at de sagtens kunne gå i samme gård. Men nu er jeg blevet gjort opmærksom på at der kan blive lidt bøvl ud af det, og at det er vigtigt at hønsene er der først.

Er der nogen der har nogle erfaringer med at holde høns og påfugle sammen? Hvor vigtigt er det at hønsene er der før påfuglene?

Offline louisepedersen

• Passiv bruger
Sv: Påfugle og høns sammen
« Svar #1 Dato: 25 Juli , 2011, 10:49 »
hej :)
jeg har høns og påfugle sammen- de bor i samme hønsehus uden problemer og jeg lukker dem ud om morgenen og ind om aftenen, det fungerer helt fint  ;D du skal bare være meget opmerksom på at påfugle ikke tåler træk! jeg har mistet 2 stk i den tid jeg har haft påfugle desværre. og hvis de går frit så pas på dine blomster  :D de elsker ting i stærke farver held og lykke /o
1stk Kochin hane "Hermand" + 2 høns
8 jydske STORE kyllinger
1,1 Dansk grågæs
1 påfugl kok
3 stk katte
1 hund
1 dejlig datter og en pragtfuld manse, og nu også en lille søn!!!

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 25 Juli , 2011, 13:33 »
du skal bare være meget opmerksom på at påfugle ikke tåler træk!
Høns tåler heller ikke træk, så det er jo helt perfekt. /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline inaknud

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 25 Juli , 2011, 14:49 »
Vi har haft Henning, vores påfugl, i et år, så vi er opmærksomme på at han ikke kan tåle træk. :) Vi mistede desværre hans kone for et halvt års tid siden til en mår. :(
Han har haft mulighed for at gå frit på vores grund, men han kommer ikke ud af laden (som han har boet i indtil nu). Nu prøver vi at lukke ham ind i et stort hønse"hus" med mulighed for at komme ud i vores store, nye hønsegård, og så må vi se om det måske tiltaler ham mere.  :D

Men er glad for at høre at det godt kan lade sig gøre at holde høns og påfugle i samme gård!  /o
Så skal vi bare ha fat i nogle høns. Har netop købt 3 kattebakker med låg, som skal bruges som redekasser, efter råd herinde fra.  /o

Tak for dit svar, Louise! :)
« Senest Redigeret: 25 Juli , 2011, 14:52 Fra inaknud »

Offline inaknud

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 27 August , 2011, 15:04 »
Så fik vi høns og efter et råd fra en bekendt lukkede vi hønsene ind i indhegningen i laden først, og så kunne Henning og hønsene gå og kigge på hinanden gennem hønsenettet.

Henning var ellers begyndt at gå ud på marken (efter 1½ år), men vi besluttede at han skulle ind til hønsene alligevel. Så i dag fjernede vi noget af indhegningen, mens hønsene var i hønsegården, og 15 min efter stod der en Henning inde ved hønsene. :D

Vi holder dog lidt øje med dem - er lidt nervøs for om han kan finde på at hakke i dem. Vi var lige ovre og kigge og han hakker en lille smule ud i luften efter dem, men han er slet ikke tæt på at ramme og han er meget interesseret i dem. Vi tjekker selvfølgelig igen lidt senere, men vi tror nu nok det skal gå.

Undskyld, den virkelig dårlige billedekvalitet, jeg glemte at få kameraet med, så det er taget med kærestens telefon.