Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Forbandende køter!!!!!  (Læst 5202 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
Forbandende køter!!!!!
« Dato: 21 Juli , 2011, 09:38 »
I går gravede naboens hund sig under hegnet og ind til os. Han nåede at tage et par fjer af Tarzan vores hane, men jagtede to af vores høns ind til naboen og den har åbenbart haft fat i den ene hønes vinge.
Det lykkedes os at indfange de to høns oppe hos vores bagbo, de var dybt chokerede selvfølgelig.
Den ene går alm. fint rundt og virker total upåvirket, mens den anden står helt stille og flytter sig kun når man nærmer sig hende.
Jeg har sat hende ind i gården med vores kyllinger og i dag sat hendes søster derind (det var den anden jagtede høne). Da jeg går ind i rummet går hun ud og går så ind igen da jeg smutter. Men der er et lille stykke de skal hoppe for at komme fra gården og ind i rummet, og der kan jeg se, at hun ikke bruger sin højre vinge.
Jeg prøvede at undersøge hende i går for at se om der var bidmærker eller blod ved vingen, men jeg kan ikke se noget. Men derfor kan den vel godt være brækket, eller ???
Jeg har til trods for at vi selv har 4 hunde, heldigvis ikke været ude for det her før.
Hvad gør jeg bedst for min høne? Skal hun bare have fred til at komme sig? Eller skal hun aflives hvis vingen er brækket??

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Forbandende køter!!!!!
« Svar #1 Dato: 21 Juli , 2011, 09:57 »
Æv for en fæl oplevelse  :(

Jeg har lært her på Forum, at fjerkræ og fugle har en unik evne til at hele brækkede lemmer.

Jeg synes, at du skal lade hende prøve at komme sig over det frygtelige chok. Hun har sikkert ondt i vingen, og det er godt, at hun holder den i ro. Er den brækket, vil den som sagt vokse hurtigt sammen igen, måske ikke så hun bliver en perfekt flyver, men det skal hun vel heller ikke være ;)

Pøj, pøj med staklerne.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #2 Dato: 21 Juli , 2011, 10:10 »
Jeg synes da også at hun skal have lidt tid. Hun skal jo ikke selv ud og flyve maden op ::). Hvis hunden har taget hende i vingen og rusket hende - så har hun vel ondt i den. Kræs lidt for hende og se det an - så længe hun spiser og drikker. Hvis hun ikke retter sig på nogle få dage - ja så må du nok tage en barsk beslutning. Hun KAN jo have indre blødninger.
« Senest Redigeret: 21 Juli , 2011, 15:53 Fra Ankerine »
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 21 Juli , 2011, 15:25 »
Tak for jeres feed-back  :)

Selvfølgelig vil jeg også selv helst beholde hende, men vil heller ikke være dyrplager fordi jeg helst vil beholde hende  ;)

Der er så lidt yderligere opdatering til skaderne. Jeg var for en times tid oppe og tage hende op og det viser sig faktisk, at hun har et sår på brystet. Det ligner mest en stor hudafskrabning. Tror sådan set ikke det er hunden der har lavet skaden, men tror mere det er sket da hun ville flygte videre fra os da vi prøvede at fange dem. Hun pressede sig med vold og magt igennem et trådhegn og jeg tror hun er blevet revet der. Det ser ud som om det er huden der har løsnet sig fra kødet.
Har talt med dyrlægeassisten og været nede og hende noget Baytril i saltvandsopløsning og noget Fucidinsalve og så har vi selvfølgelig vasket såret godt med sæbevand og skyllet efter med Klorhexidin.
Tror egentlig nok hun skal klare den, da det ikke er et rigtigt "kødsår". Nu er det bare op til os at holde området rent og det gøres ved, at hun nu bor på vores gæstetoilet.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #4 Dato: 21 Juli , 2011, 15:52 »
Hun har det sikkert fint på dit badeværelse et døgns tid, til at indse at hun ikke er død, og komme sig over den grimme oplevelse.
Jeg kender det der med naboens hund, det bliver man vanvittig af  /d
Det er så svært at takle med mindre man i forvejen har et kedeligt forhold til naboen, så er det nemmere at true hunden på livet  ;D

Pøj pøj med hønen, som når hun snarest kommer ud til de andre hurtigt kommer sig
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 22 Juli , 2011, 07:22 »
Hvordan har hun det nu, Lisbeth? *l
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk