Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Putterne vil ikke ind!!!  (Læst 3791 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frejas mor

• Passiv bruger
Putterne vil ikke ind!!!
« Dato: 19 Juli , 2011, 21:37 »
Please hjælp mig i gæve fjerkræsholdere. I fredags hentede jeg min hane, og i lørdags 10 kyller på ca 2 1/2 måned. De vil ikke ind i hønsehuset om aftenen! Der er en busk og et lille træ i min hønsegård, og den er helt overdækket, så det er ikke fordi det er "farligt" for dem, men skal de ikke ind om aftenen?
Med venlig hilsen
Jeanette

1.0 new hamshire
0.4. lys sussex stor
0.9 hybrid høns
1.0.0 australops

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Putterne vil ikke ind!!!
« Svar #1 Dato: 19 Juli , 2011, 21:47 »
Jo du kan tro de skal ind i sikkerhed og bag lukket smuthul om natten, men men men  ::) små kyllinger ved ikke at de skal gå ind, de sætter sig til at sove når det bliver mørkt, så nu er det din tid som natputter starter.
Du går ud hver aften og tager dem når de har sat sig til at sove, og sætter dem ind på pinden eller bare ind i huset, når de er gået til ro, så kan du tage dem uden videre.
Når du har gjort det nogle dage, så kan de selv  /o
Du kan jo prøve lige inden mørke at genne dem langsomt ind, men det er ikke sikkert det virker, så god fornøjelse med at putte de små  ;D
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 19 Juli , 2011, 22:07 »
Når du har gjort det nogle dage, så kan de selv  /o

Sandhed med modifikationer - har nu den sidste MÅNED ligget på maven og taget sebright kyllinger under hønsehuset og proppet dem ind i huset  /1 /f

Når de så kommer ind bliver de SÅ glade...  ;D

Mvh Marianne

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 19 Juli , 2011, 22:43 »
Følger kyllingerne ikke hanen? Og vil han heller ikke gå ind af sig selv? Er de vant til at gå ind/ud af hønsehuset i dagtimerne, feks for at få adgang til foder og vand?
Har du lys i hønsehuset, eller skal de gå ind i et mørk rum med mindre lys end udenfor i skumringen?

De fleste høns/kyllinger lærer i løbet af nogle få dages 'træning' selv at gå ind, men det forudsætter at stedet, de skal gå ind i/til, er lyst og imødekommende.

Mvh
Erik Andersen

Susanne

• Gæst
« Svar #4 Dato: 19 Juli , 2011, 23:11 »
De kan sagtens holde varmen ude om natten her i juli måned. Så du må ikke panikke. Men på længeres sigt skal de jo ha det lært.

Du har bare en lidt længere frist. Og som Marianne skriver, kan det godt tage rigtig lang tid med mange gentagelser før de har lært ruten (til gengæld har de en god appetit - hehe  :D )

Held og lykke med projektet

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 19 Juli , 2011, 23:49 »
Jeg er ikke så bekymret mht vind/vejr/temperatur, da de jo er udstyret med dundyne. Og oveni er det jo sommer.
Jeg tænker mere på faren for angreb fra rovdyr, primært ræv, men mink/mår/hermelin kunne også være aktuelle farer.
Mvh
Erik Andersen

Offline Frejas mor

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 21 Juli , 2011, 09:16 »
Tusind tak for jeres gode råd :)
I aftes blev de puttet, og jeg startede med hanen. 2 høns gik med, men de andre måtte bæres ind. Her til morgen ville mine 2 australops ikke ud, mon de har jetlag? ::)

Endnu en gang tak!
Med venlig hilsen
Jeanette

1.0 new hamshire
0.4. lys sussex stor
0.9 hybrid høns
1.0.0 australops

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #7 Dato: 21 Juli , 2011, 13:04 »
ja nu er de jo kommet ind, så er der vel ingen grundt til at gå ud igen  ;D
Der går nok ikke mange dage, før de selv går ind
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Anne Olsen

• Passiv bruger
    • Min hjemmeside
« Svar #8 Dato: 22 Juli , 2011, 13:32 »
Har det samme problem med mine kyller fra 1. April. De startede med at gå ind selv de første par dage, men den sidste md tid, må jeg ud og jage dem ind.....suk

Men trøster mig selv med, at der kun er 5 høner imellem de 16, så når hanerne bliver slagtet, er der ikke så mange at følge i seng ;)

Og disse er store orpington.
1.0 Dalmatiner
1.1 Splash
0.2 Hvide Silke
0.1 Gul Silke
0.2 Vildfarvet Silke
0.1 lys røde Silke
0.3 Sort Araucana
0.3 Blå Araucana
1.0 Vildfarvet Araucana
0.4 Stor gul Orpington
0.2 Stor blå Australorp
0.2 Stor sort Australorp
2.4 Sort bronze Maran
0.2 Sort sølv Maran
1.2 Rounænder

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #9 Dato: 22 Juli , 2011, 13:50 »
Det må da være træls at have høns der ikke selv vil gå ind om aftenen, hvis de altså skal det.
Jeg har aldrig haft hverken høns/ungdyr eller kyllinger der har lagt sig i gården om natten. De går altid ind. Og jeg har rigtig mange, flere hundrede. Så jeg betakker mig for at skulle til at skovle dyr ind af lågen  ;D
Ved ikke, måske det har noget med rummenes størrelse osv.
Men jeg går altid en runde i mørkningen for lukker alle lågerne for natten. Lågerne kan jeg lukke både indefra (hvor de er anbragt) men også udefra, hvilket jeg gør, da jeg syntes de sovende dyr ikke skal forstyrres af at jeg kommer i deres natrum og skal lukke lågen.

Offline egely41

• Bruger
« Svar #10 Dato: 23 Juli , 2011, 15:37 »
Hej. Sørg for at der er et hyggehjørne til dem med halm eller lignende som de kan putte i når de kommer ind, det vil måske hjælpe. Mine starter alid med at gå ind og putte i hjørnet for derefter at flytte op på pinden i løbet af naten. Jeg har et stort "hoved-hønsehus"  og et mindre "reserve-hønsehus" i den anden ende af hønsegården. Jeg har skånske og barnevelder gående sammen, og de første mange uger gik det ene hold ind i det ene hus og det andet hold ind i det andet hus  ??? Her i regnvejret har dem i det lille hus dog fået øjnene op for det store hus, så nu ligger de alle sammen og hygger om aftenen og om morgenen sidder de side om side på pinden.
Camilla.

Offline Frejas mor

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 24 Juli , 2011, 11:11 »
Juhuuuu i aftes havde de selv puttet sig /o Det er noget nemmere at man bare skal gå ned og lukke lågen. Takker endnu en gang for jeres råd :D
Med venlig hilsen
Jeanette

1.0 new hamshire
0.4. lys sussex stor
0.9 hybrid høns
1.0.0 australops