Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Sø til gæs  (Læst 5925 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marie_Bonde

• Passiv bruger
Sø til gæs
« Dato: 18 Juli , 2011, 15:50 »
Vi skal i weekenden have gravet en sø til vores gæs! Jeg glæder mig som et lille barn, da jeg har set, hvor glade vores gæs er for at lege i et lille bassin  ;D Vi har en "lav plet" i haven, som altid står under vand om vinteren, så vi tænkte, vi lige så godt kunne udnytte det  :P Vi kender en, der har en rendegraver, der vil komme og grave søen for os, hvis vejret er til det  :P /o

Vi er dog kommet itvivl om, hvordan vi skal lave kanterne i søen...?  ??? Vil det være bedst for dyrene, hvis vi laver skrå kanter i søen eller skal vi lave "trappetrin" (som kommer til at være under vandet)?

Jeg har også overvejet, om vi skal komme dug/plastic i bunden af søen, som hvis det var en havedam  ??? Hvad er jeres erfaringer??

Håber, der er nogen, der har gode erfaringer derude  :D - og det kunne også være rigtig godt, hvis der er nogen, der har billeder af deres sø/vandhul, som jeg må se  ;)

!l
Men venlig hilsen

Marie Bonde-Pedersen

0,2 gul orpington ; 1.2 agerhønefarvet orpington; 0.1 gul/sortsømmet orpington; 0,1 blå orpington, 0,1 tværstribet orpington; 0,2 legbar orpington; 0,2 trefarvet orpington; 0,1 grå land gås; 0,1 grå gås (toulouser/landgås) 1.1 nymfeparakit; 1.0 norsk skovkat, 0.1 huskat, 0.1 Samojedespids; 1.0 Flemming

Offline Gåsepigen

• Bruger
Sv: Sø til gæs
« Svar #1 Dato: 18 Juli , 2011, 18:50 »
Hvor dejligt med en sø!

Jeg er ret sikker på, at gæssene bliver gladest for skrå kanter - bare de ikke er for stejle. Så kan de vælge at stå på det lave vand og bade, eller de kan svømme ud på det dybe.

Jeg gravede et bassin ned til min gås, Keld, sidste år. Det er et glasfiberbassin på 2x2 m., så der var ikke mulighed for at lave skrå kant. Jeg lagde i stedet nogle store fliser ned som trappetrin, og det gik umiddelbart fint. Efter isen smeltede, svømmede han rundt i timevis hver dag. Men en 5-6 uger inde i foråret blev han pludselig bange for bassinet og har ikke været i det siden :(.

Jeg ved ikke, hvad der har skræmt ham ???. Han står stadig gerne ved kanten og drikker; og han prøver tit at baske vand op på kroppen. Men i, det vil han altså ikke. Hvis der havde været en mere badestrandsagtig adgang til bassinet, tror jeg ikke, der havde været problemer. Så havde han gradvist kunnet komme sig over sin frygt.

Her er en lille film af Keld som vinterbader: http://youtu.be/hqhb5Hm75OU
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #2 Dato: 18 Juli , 2011, 20:17 »
Nåhh Keld
Det er jo ikke til at vide hvad der har gjort Keld urolig, og du har da ret i at det nok ville være nemmere hvis der var en kant man kunne stå på og soppe i stedet for bare at springe ud på dybt vand.

Jeg ville nok ikke lægge basindug i, da der så ikke er et afløb, og gæs skider ligeså meget i vandet som på land  ::) men det er jo et spørgsmål om søen kan holde vand uden.
Jeg ville helt klart lave skrå kanter.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #3 Dato: 29 Juli , 2011, 00:26 »
vi har fået gravet et stort vandhul på vores mark.  vil tro det er omkring 50-70 kvadratmeter

den er knap 1,5 meter på det dybeste sted og holder fint vand om sommeren (er faktisk fyldt helt pt. pga. alt det regn) vi har lerjord som holder meget på vandet, selv når det er en tør sommer.

det er ikke gravet hvor der normalt ville står vand eller er lavt.

vores har både helt stejle sider hvor ænderne ikke kan komme op og flad "strandkant" hvor de kan stå og nemt komme ud og ind. andre steder er lidt mere stejl, men så de stadig kan komme i og op.

vil prøve om jeg kan få taget lidt billeder ;)

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Marie_Bonde

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 29 Juli , 2011, 00:55 »
Tak for den fine beskrivelse Maja  :)

Billeder kunne været fantastisk  /o
Men venlig hilsen

Marie Bonde-Pedersen

0,2 gul orpington ; 1.2 agerhønefarvet orpington; 0.1 gul/sortsømmet orpington; 0,1 blå orpington, 0,1 tværstribet orpington; 0,2 legbar orpington; 0,2 trefarvet orpington; 0,1 grå land gås; 0,1 grå gås (toulouser/landgås) 1.1 nymfeparakit; 1.0 norsk skovkat, 0.1 huskat, 0.1 Samojedespids; 1.0 Flemming

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #5 Dato: 29 Juli , 2011, 12:45 »
Keld udstråler essensen af begrebet nydelse /o.
Måske skulle man prøve det til vinter <:
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #6 Dato: 29 Juli , 2011, 17:14 »
billeder kigger jeg lige på i weekenden :)
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.