Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Jeg er verdens ondeste hønemor - NOT  (Læst 44823 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Jeg er verdens ondeste hønemor
« Svar #45 Dato: 16 August , 2008, 00:26 »
Hvis et æg eksploderer kræver det vist nok at alt indholdet er blevet til gasser så det slet ingenting vejer...altså helt tomt. Så eksploderer det står man vist kun med stanken(hvor fæl den end måtte være)

da min and lå på rede var der nogle æg der var rådne...skvulp skvulp. I skraldespanden sku de ikk....kunne jo grave dem ned ...men neeeeej. Søs tænkte det ville være sjovt at kaste dem vildt langt ud på marken for at høre at KLASK SMASK KVAS ..ja et eller andet. ( tænk at få lov at smadre æg)

Så her fløj æggene ..i en stoooor bue ....uuud over marken .....mens jeg spændt stod og forventede et brag og for mit indre forestillede mig en lille svovlgul giftsky stige op som en mindre atom bombe. Og hvad skete der så...samtlige æg ..sagde BOOIIING HOPPE BOOOING som fantastiske hoppebolde. Fuldstændig ubeskadte...fine og runde.

hvilket antiklimax  :-\
Med venlig hilsen Søs

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Jeg er verdens ondeste hønemor
« Svar #46 Dato: 16 August , 2008, 11:28 »
@Søs i videnskabens interesse burde du da gå ud på marken, finde æggene, slå et ud og lugte dybt og inderligt til det, betragte farven på indholdet  og så notere på forum. ;)
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

MartinJ

  • Gæst
Sv: Jeg er verdens ondeste hønemor
« Svar #47 Dato: 16 August , 2008, 11:47 »
Æg kan godt eksplodere, og det er altså noget snask.
Jeg skal lige gøre opmærksom på at jeg kun skriver dette fordi jeg har set det nogle gange, og har fået en forklaring på hvad der sker, altså ikke for at genere nogen :) .
Exploders, ellers gasæg, er æg som har haft en infektion fra starten, næsten altid colibakterier. Colibakterier findes altid i klatterne, og kan derfor meget nemt komme i kontakt med æggeskallen, og i nogle tilfælde gennemtrænge den og inficere indholdet. Der er nok ingen grund til at gå i detaljer, men bakterierne lever lystigt af indholdet, og udskiller diverse gasser. Trykket stiger og skallen revner. Der kan være noget indhold tilbage. Det vil løbe ud og grise. Det kan godt få nogen til at udbryde : "ADD"

Offline Liv

  • Bruger
  • Indlæg: 279
Sv: Jeg er verdens ondeste hønemor
« Svar #48 Dato: 16 August , 2008, 12:10 »
Første gang jeg havde ruget æg ud i rugemaskine og havde tømt rugemaskinen for uklækkede æg, kom min mand til at "rydde op" i rummet, hvor æggebakken med de uklækkede æg stod, før jeg selv havde smidt dem ud. Da æggebakken var væk troede jeg, at min mand havde smidt den ud, men "oprydningen" bestod i at flytte æggebakken op på vores vandvarmer. Nu er det sådan, at jeg ikke er det højeste menneske i verden og alt der er over min hovedhøjde har det med ikke at findes i mit univers, så først to-tre uger efter, fik jeg tilfældigvis øje på kanten af æggebakken oppe på vandvarmeren. Jeg tænkte, "hvad i alverden gør den æggebakke der oppe" og tog den ned og fik en ubehagelig oplevelse, da jeg åbnede æggebakken for at se indholdet. Et af æggene var revnet og der var løbet sort snask ud i halvdelen af æggebakken, det lugtede mildt sagt ikke særligt godt. Et held at det ikke var løbet ud af æggebakken! Så æggebakken røg hurtigt ud skraldespanden (stakkels skraldemand!!!!) (nedgravning af ulækre ting i haven går ikke, da vi har en hund der elsker ulækre ting og med glæde ville grave dem op igen..... <Rog ) Manden fik en opsang omkring hans uheldige evne til at anbringe alle mulige ting og sager over min hovedhøjde (det var ikke første gang) og jeg er efterfølgende begyndt at prøve at huske på at kigge op en gang i mellem....... 
Venlig hilsen
Liv

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Jeg er verdens ondeste hønemor
« Svar #49 Dato: 16 August , 2008, 14:59 »
I gamle dage tjekkede man kvinder for om de var hekse ved bla. at lægge dem i vand, flød de (eller kunne de svømme) var de hekse og blev brændt, sank de og druknede, havde de via deres død bevist at de var uskyldige, ganske vist døde - bare ærgerligt!  :o
Nå, men jeg lånte lige mine rugeæg mens skrukkerne var ud at lufte sig, og jeg kan glad meddele at jeg har otte små hekse på vej, ikke at de sådan rigtig flød, men de stod lodret i vandet og virkede knap så "tunge" som de to nylagte æg jeg også havde i vandet. Vandet var godt og vel håndvarmt. Jeg synes jeg har set et eller andet sted i en eller anden bog at den der luftbobbel godt kunne være begyndt at udvikle sig nu hvor skrukkerne ligger på 11. dag.
Der krydses fingre. Jeg har også lavet en papæske med henblik på at forsøge at lyse dem, men jeg skal lige have fat i en hidsigere lampe. Min kære husbond kommer hjem i aften, og han kan forhåbentlig huske hvor den kraftige lommelygte er. <H
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Jeg er verdens ondeste hønemor
« Svar #50 Dato: 16 August , 2008, 15:40 »
At æggene flyder, har intet med befrugtning at gøre. Det betyder bare at luftblæren er blevet så tilpas stor at der er nok opdrift i ægget, til at det kan flyde. Grunden til at luftblæren bliver større er at der fordamper væske/æggehvide fa ægget. Det vil der også gøre fra ubefrugtede æg.
Det kan også være misvisende på den måde at der også kan komme kyllinger ud af æg der synker.
Hvis du ser ægget rokke/bevæge sig så er der 100% sikkert liv inde i ægget. Men her kan der også sagtens være liv i de æg der ligger stille. Dog vil æggene nok ikke bevæge sig på så tidligt et stadie som dine er i nu.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: Jeg er verdens ondeste hønemor
« Svar #51 Dato: 16 August , 2008, 19:36 »
Aj hvor spændende Marianne  :) Desværre flyder æggene altså også, selvom de ikke er befrugtet, men hvis du foretager vandprøven på 19 dagen, kan du være heldig at se æggene vrikke i vandet, når kyllingen rumsterer rundt derinde. Håber sådan for dig, at dit "rugeprojekt" lykkes.

Af de 4 æg jeg havde lagt under min skruk, var kun ét (som sædvanlig  ::)) befrugtet, og så valgte en af de klodsede madammer at træde ægget i stykker  <W Så altså ikke flere kyllinger til mig i år, men til næste år - så kommer jeg igen  <Y
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Jeg er verdens ondeste hønemor
« Svar #52 Dato: 17 August , 2008, 17:56 »
Seneste nyt fra skrukkeriet. Da damerne havde været ude på strækketur havde de to oprindelige skrukker lagt sig i de to første reder, en af de andre høndr lå i den tredie skrukrede for at lægge sit daglige æg, så lille blå kom ind og lagde sig igen på kanten hos lille colombia. Jeg regnede faktisk med at jeg skulle til at flytte colombia når den tredie rede blev ledig, så lille blå kunne få sin ynglingsrede; så jeg gik og holdt lidt øje med hvad der skete. STOR var min overraskelse, da jeg kom over og fandt at lille blå havde lagt sig i den tredie rede da den anden høne var færdig med sit æg. Jeg fik lige lov til at tage det friske æg, og hun (ja, alle tre) ligger stadig nydeligt på hver sin rede. Og jeg undrer mig, for det var jo den rede hun forkastede, da jeg endelig opgav at afskrukke hende og gav hende nogle æg.
Høner, altså! Men dejligt at jeg har den bekymring mindre, når jeg nu skal på arbejde i morgen
 <M <M <M
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Majs

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 156
  • 4 nye kyller
    • Marianne Storgaard
Sv: Jeg er verdens ondeste hønemor
« Svar #53 Dato: 17 August , 2008, 20:11 »
ååååh altså den lille blå ;) ;D

Mvh.
Majs :D
Marianne Storgaard, ingen høns i øjeblikket, det kommer helt sikkert til foråret, 2 misser...

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Jeg er verdens ondeste hønemor
« Svar #54 Dato: 19 August , 2008, 11:01 »
Jeg prøvede at lyse alle mine æg i går, men jeg ved egentlig ikke hvor meget klogere jeg blev af det. Så vidt jeg kunne se, kom det meget an på hvordan ægget lige vendte. Der var i hvert fald et, der så ud som det havde en lille fosterformet blob i. Et andet synes jeg, jeg kunne se bevægelse i. Der var ingen af rugeæggene, der lignede det nylagte æg.
Det er nok lidt ligesom at skulle læse en mammografi, vi lægmænd (m/k) skal måske ikke lægge for meget i det vi ser.
Jeg lod i al fald alle æggene blive hos skrukkerne, så håber jeg bare at de i hvert fald får bare en kylle hver  <+
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Jeg er verdens ondeste hønemor
« Svar #55 Dato: 19 August , 2008, 15:56 »
Marianne jeg ville tage et æg fra køleskabet og lys det, så kan du se forskel på de befrugtede og et ikke befrugtet, og jeg krydser helt sikkert for lille blå.  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Jeg er verdens ondeste hønemor
« Svar #56 Dato: 19 August , 2008, 16:24 »
Jeg vender og drejer æggene og som tidligere skrevet kan de se meget forskellige ud. Men kig efter den sorte prik, det er et godt tegn. Og hvis ingen af æggene ligner et nylagt skal du vist til at finde ud af nogle flere kyllingehuse  ;D
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Kate

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 816
Sv: Jeg er verdens ondeste hønemor
« Svar #57 Dato: 25 August , 2008, 07:26 »
Marianne hvordan går det med alle dine skruk ? Er det ved at være tid at kyllingerne kommer ?
 :o
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Jeg er verdens ondeste hønemor
« Svar #58 Dato: 25 August , 2008, 13:06 »
Kate efter planen skulle det være i morgen, men se nu bare her:

Billedet er lidt uskarpt, men jeg er fuldstændig euforisk, og selvfølgelig har lille blå kapret den rede, hvor den første kylling kom!
Da jeg kom hjem lige før middag, tog jeg en balje lunkent vand over, for at tjekke æggene, og da jeg tjekkede lille blå, kunne jeg høre pippen, da jeg så fik fat i ægget, var der et ca 2-krone stort hul, så det æg undlod jeg lige at lægge i vand, ½ time senere var hun næsten ude, og efter en time var hun bare klar til at erobre verdenen. WOW Jeg er næsten lige så høj som da jeg selv havde født.
 <I <I <I <I <I <I <I <I <I <I <I <I <I <I <I <I
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Jeg er verdens ondeste hønemor
« Svar #59 Dato: 25 August , 2008, 13:10 »
Tillykke med den lille ny <I
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk