Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Størrelse på vand og fodersiloer ?  (Læst 6507 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Dus

• Passiv bruger
    • Vores Hunde
Størrelse på vand og fodersiloer ?
« Dato: 14 Juli , 2011, 10:36 »
Hvilken størrelse vand og foddersiloer bør man vælge til ca. 8-10 høns ?

Ja jeg kan jo godt lure at størrelsen afhænger af hvor tit man har lyst til at efterfylde, men er det et problem bare at vælge nogle der er store?
Hvor længe kan vand og mad holde i siloen før det bør skiftes ?

påtænker at hænge mad og vand ned fra loftet, så det er nemt at gøre rent i huset, er det en go' ide, eller er det bedre at montere noget på væg eller stille på gulvet?
/Dus

0.2 Børn
0.1 Kone
1.0 Schæferhund
2.0 Maine Coon
1.2 Vagtler

"Der findes ikke problemer, kun opgaver og opgaver kan jo heldigvis løses"

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Størrelse på vand og fodersiloer ?
« Svar #1 Dato: 14 Juli , 2011, 10:42 »
Det er ikke så vigtig om automaterne er for store, men skal selvfølgelig kunne indeholde foder til MINDST een dag gerne 2-3 dage. Mere vigtig er det f.eks. mht. vand at man skifter det ofte som sommeren. Det samme med foder, så syntes jeg der skal spises op i løbet af nogle dage, da der tit samler sig støv/smuldret foder og andre urenheder i foder-renden, og det kan så stoppe for udløb af foder i renden. Dette smuldret foder skal hældes af, og det er nemmest når fodertårn er tom  /o

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 14 Juli , 2011, 10:45 »
Mine mad- og vandautomater hænger ned fra loftet. Hvis de står på gulvet så står alle kyllingerne oppe i dem og skider samtidig med at de spiser.
Størrelsen på madautomat tænker jeg afhænger af hvor tit du vil fylde op som du selv siger. Det betyder ikke så meget. Men der skal selvfølgelig ikke stå mad i flere uger. Den skal gøres ren med mellemrum.
Vandautomaten holder en dags tid eller to her hos mig. Det synes jeg er passende. Jeg ved ikke hvor meget den kan rumme i liter. Men jeg bruger en alm havevandkande (de store grønne) til at fylde den op. Og der kan næsten være sådan en kandefuld i den.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #3 Dato: 14 Juli , 2011, 10:46 »
Jeg har en 10 liters vandbeholder som jeg skifter vand i hver dag/hver anden dag. Samtidigt får den lige en tur med en opvaskebørste uden sæbe. Den står på ben så der ikke kommer snavs og andre ting op i vandet.

Jeg har 2 fodersiloer på ca. 3 kg hver. Den ene står på et par mursten og den anden hænger ned fra loftet. De bliver fyldt op når de er tømte, ca. hver anden dag. Skal have hængt den anden op også for hønsene skraber skidt og møg op i kanten og maden og så er det altså ulækkert. Når de er hængt op har mus også sværere ved at komme til maden.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Dus

• Passiv bruger
    • Vores Hunde
« Svar #4 Dato: 14 Juli , 2011, 11:28 »
Super, de kommer til at hænge fra loftet så, mængden må jeg så tilpasse når jeg ved hvor sultne de er ;)
/Dus

0.2 Børn
0.1 Kone
1.0 Schæferhund
2.0 Maine Coon
1.2 Vagtler

Offline Joankinu

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 14 Juli , 2011, 11:35 »
Vand efter behov - hos mig er det i en 2 liters beholder som så bliver fyldt op hver anden dag - i kraftig varme hver dag. Når beholderen bliver beskidt renses den.

mhp fodersiloer vil jeg mene at man skal tage hensyn til om man er plaget af mus...

Jeg har en fodersilo på 3 kg som jeg bruger til mine unge kyllinger (16 stk) den bliver fyldt op hver tredie dag men står på jorden da jeg ikke har en ensartet flok (nogle er store nok til at den kan hænge, andre er endnu ikke)

Hvis man har mange mus, vil jeg foretrække kun lige at fodre nok til samme dag - alt andet er spild og musene har det jo med at tisse og gøre stort mens de går - Ulækkert at få op i hønsenes foder.
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #6 Dato: 14 Juli , 2011, 11:56 »
Det er godt at have foderet hængende, i passende højde så det ikke er lige til at få fødderne op i, ellers går der meget til spilde når hønsene skraber i det.
Jeg gør ind imellem det at jeg ikke fodre, så er de nødt til at rydde op efter sig ::) Det er kyllinger ikke så gode til, de forventer mad i deres fodertårn, men de voksne søger føde hvis der ikke kommer noget.

Hvis du starter med kyllinger, er sådan en lang foderting med ribber glimrende, den kan de ikke komme op i, og det spare på foderet, der ellers ryger ud til rotter og mus.

Det er godt at sætte foderet i sikkerhed om natten, hvis der forefindes gnavere, men nu er dit hønsehus jo helt nyt, og nok endnu ikke befængt med utøj og mus  ;D
Vandet skal være frisk, og gerne sat i højde der passer til dyrene.
Hos mig hænger både foder og det vand der er inde, men om sommeren er der kun foder og vand udenfor.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Dus

• Passiv bruger
    • Vores Hunde
« Svar #7 Dato: 14 Juli , 2011, 12:39 »
Ja nu er hønse palæ'et jo ikke færdigt endnu, så mus, rotter, utøj osv er der intet af, men der er jo så heller ingen høns endnu ;)
/Dus

0.2 Børn
0.1 Kone
1.0 Schæferhund
2.0 Maine Coon
1.2 Vagtler

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #8 Dato: 14 Juli , 2011, 13:44 »
Jeg vil anbefale dig ikke at vælge vand- og fodersiloer for små. Hønseri har det med at gribe om sig ;), der er jo ingen, der siger de skal fyldes helt op og det er altså rart at kunne tage fra sine dyr i en weekend og have fyldt op til dem (også selvom der kommer nogen og lukker for dem).

Mine vandbeholdere er på 7 og 10 liter og fodersiloerne vist nok 3kg.'s. Om sommeren, hvor der også er mange kyllinger, bruger jeg kun 10 liters vandbeholdere, da de sagtens kan tømme sådan en beholder på 1½ dag.

Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Dus

• Passiv bruger
    • Vores Hunde
« Svar #9 Dato: 14 Juli , 2011, 21:47 »
@ Tanja,

Ja vi har jo ingen høns endnu, men det har vist allerede græbet om sig aligevel ;D Så det bli'r nok ikke de små foder- og vand automater ;)

Henter de 6 termo ruder jeg har bestilt til palæet imorgen, og regner med at få bygget rammerne færdige i weekenden, så sker der lidt igen, selvom regnen gør hvad den kan for at forsinke projektet :(
/Dus

0.2 Børn
0.1 Kone
1.0 Schæferhund
2.0 Maine Coon
1.2 Vagtler

Offline todda

• Bruger
« Svar #10 Dato: 14 Juli , 2011, 22:02 »
jeg kan ikke sætte mad for hønsene.,men står hos dem, mens de spiser, ellers er duerne der med det samme,og de levner ikke noget.Derfor bliver der fodret minimum 2 gange om dagen.Og mange gange når vi har små kyllinger.Hønsene går frit så de spiser alt det græs.de lyster.Men se om de gider kvittere med æg,3 høns og ingen æg >:( >:( >:( måske er det fældning,der gør det
1.6 amrock,0.2 australorp,2.6 araucana   ,3.9 silker,1.1 chabo, 2,5 welsumer,4.12 færøske ænder,.