Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Når en MEDK-høne tager sagerne i egen hånd  (Læst 1111 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Når en MEDK-høne tager sagerne i egen hånd
« Dato: 13 Juli , 2011, 11:33 »
Jeg har jo fået disse fantastiske MEDK'er, jeg glæder mig dagligt over deres krumspring og finurligheder. Jeg får også mange kommentarer fra gæster, der ikke lige kender racen. *p
De lægger faktisk pæne store æg i forhold til deres lille størrelse (hønerne vejer ca. 500 g), og hanen har en selvtillid og tro på egen formåen, der er omvendt proportionalt med hans størrelse (ca. 600 g)
Damerne er gode skrukker og omsorgsfulde mødre, de vil bare gerne bestemme selv, to har ruget i hønsehuset, to valgte at lægge sig et ukendt sted i vores meget store have, og selv om jeg ledte og ledte fandt jeg dem ikke, jeg tror Mikkel fandt dem, for væk er de, hvilket jeg selvfølgelig er rigtig ked af. Jeg prøvede ellers at holde øje med dem, de få gange jeg fik et glimt af dem, når de kom for at få mad, men de er væk på et splitsekund.
De to, der fik kyllinger, valgte at passe dem sammen, trods nogle ugers forskel i alder.
Så her for nogle uger siden var det Søren, der havde lukket for deres hønsehus om aftenen, og da jeg lukkede op næste morgen, var den ene høne udenfor. Søren fik lige en formaning om at huske at tælle, så en stakkels høne ikke blev lukket ude om natten, men samme aften da jeg selv lukkede for dem, var hun væk igen!
Åh nej, jeg ledte og ledte, selv om jeg faktisk godt vidste, at det ville være omsonst.
To dage senere dukkede hun op for at spise, og jeg holdt øje med hende, hun holdt sandelig også øje med mig. Det var tydeligt, at hun bare ventede på et sekunds uopmærksomhed fra min side, og hun blev mere og mere rastløs.
Jeg fik Søren til at holde øje med hende og gik hen og stillede mig på den anden side af carporten, som hun tydeligvis gerne ville gå bag om.
Jeg råbte til Søren, og i samme øjeblik han gik væk, kom tøsen susende, og denne gang kunne jeg jo se, hvor hun gemte sig.
Jeg har nogle gange i år fundet steder, hvor hønerne havde lavet reder og lagt sig til at ruge, men der oplevede jeg, at når jeg flyttede høne og æg ind i en redekasse i hønsehuset, blev hun afskrukket og opgav rugningen, så en kattetransportkasse blev rigget til, og 9 æg og den lille dame blev lukket inde med mad- og vandskåle hængt på gitterlågen.
Den næste uge blev hun lukket ud i hønsehuset nogle timer hver eftermiddag, så hun kunne klatte og strække benene, derpå turde jeg lade hende have adgang til det fri, og nu regner jeg så med kyllinger en gang i denne uge, datoen er jeg lidt i tvivl om, men måske omkring d. 15.
I søndags var hun af reden, og jeg viste en gæst (Nørrebro-pige), hvordan man kunne lyse et æg og se kyllinger (det var hun vildt fascineret af), og jeg så, at der var 10 æg, jeg slog det hen og regnede med, at jeg havde talt forkert i første omgang.
Så her til morgen ville jeg lige lyse æggene, for at se hvor langt i rugningen vi er, og også tjekke for liv, for den lille høne var begyndt at være lidt "sjusket" med at have æggene under sig.
Jeg fiskede mine 10 æg ud og gik ind og lyste....hmmm.... underligt, der var tre blanke æg, det var da mærkeligt, når der havde været fostre tidligere. Ud og tjekke under hønen. ::)
Ganske rigtigt der var flere æg, stadig 9 æg med fine kyllinger i og så altså nogle friske æg. Høne to må være begyndt at lægge æg igen. Det havde jeg faktisk ikke forventet, jeg troede egentligt at sæsonen var ovre for i år. ;D
Nu er de "gamle" behørigt mærket med blyantstreg rundt om ækvator, og der skal tjekkes for friske æg de næste dage.
Haneburet er stillet parat, for MEDK haner har det lige som fasaner, de slår dun-kyllingerne ihjel, og accepterer dem først når de er omkring 2-3 uger gamle.
Jeg er bare glad, tænk at jeg får nogle bonuskyllinger, som jeg slet ikke havde turdet drømme om.
*y *y *y *d *y *y *y
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Kongstad

• Bruger
Sv: Når en MEDK-høne tager sagerne i egen hånd
« Svar #1 Dato: 13 Juli , 2011, 11:44 »
Dejlig beretning Marianne.
Jeg mødte jo racen på min tysklandstur med Jørn og må sige at de også gjorde indtryk på mig.
Jeg er også meget imponeret over størrelsen på deres æg. Man går uvilkårligt rundt om hønen for at se den fra alle vinkler om det nu også kan passe at den ikke er flækket *f

Offline Laila

• Bruger
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
« Svar #2 Dato: 13 Juli , 2011, 11:49 »
Dejligt at læse Marianne :)

Har også 2 sumatra der har bestemt sig for at blive mødre ;) De er steget en del i min anseelse! Og vil lige kvante-springe opad endnu engang når kyllerne klækker  /o
Den ene har lagt sig i vores carport, det var ikke lige planen ;)

Hvad er MEDK for nogle?
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #3 Dato: 13 Juli , 2011, 11:53 »
Her Laila :

http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/Racebeskrivelser/ModerneEngelskeKamph%C3%B8nsMeK

Ihhh.... Jeg kan ikke få hele linket med. Men de står altså beskrevet i vores leksikon.

Fiksede lige linket /Marianne - administrator
« Senest Redigeret: 13 Juli , 2011, 12:14 Fra Marianne Vedel »

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #4 Dato: 13 Juli , 2011, 12:06 »
Syntes ikke det ligner Moderne Engelske... men Gammel Engelsk Kamphøns. Har de ikke for korte ben til at være MEDK, tilmed skulle de være betydelig mere spinkle.
Kunne godt passe med oplysningen, at de lægger pænt store æg. Det gør Gammel Engelsk Kamphøns i modsætning til MEDK.
Jeg har selv haft begge slags.

Offline Laila

• Bruger
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
« Svar #5 Dato: 13 Juli , 2011, 12:08 »
Her Laila :

http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/Racebeskrivelser/ModerneEngelskeKamphønsMeK      

Ihhh.... Jeg kan ikke få hele linket med. Men de står altså beskrevet i vores leksikon.

Takker Lene :)
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 13 Juli , 2011, 12:16 »
Mine er nu de Moderne, Rudy :D

Men Lenes billeder viser helt klart de gamle.
« Senest Redigeret: 13 Juli , 2011, 12:19 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #7 Dato: 13 Juli , 2011, 15:50 »
Ok, Så fik jeg lige skilt racerne ad.
Havde nok lige fået blandet dem lidt sammen.
Tak Rudy  /o

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #8 Dato: 13 Juli , 2011, 16:28 »
Jeps. Og til både Lene og Marianne, de er nu rigtig flotte begge racer  /o

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #9 Dato: 14 Juli , 2011, 20:07 »
Hvor er de søde og sjove ;D
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 15 Juli , 2011, 14:00 »
Så er der i hvert fald klækket mindst to og resten (tror jeg nok, vil ikke forstyrre for meget) banker på skallens inderside. Hønemor har fået vand og kornblanding serveret "på sengekanten".
Skønt med sådan et kuld bonuskyllinger, som slet ikke var planlagte. *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #11 Dato: 16 Juli , 2011, 17:46 »
Så er 7 af 9 æg klækket og der er hul på et + et banker og pipper, så det må siges at være tilfredsstillende, hvis jeg får 9 kyllinger af 9 æg ;D
Nogen siger, at  MEDK ikke er så gode til at blive liggende tiden ud. Jeg har ikke den store erfaring, men hver gang en af mine tøzer har ruget, har hun gjort arbejdet færdigt og desuden været en super mor.
Det eneste "problem", jeg har med racen, er, at hanen ikke kan lide børn, før de er så gamle, at de ligner rigtige høns, så hanen kan desværre ikke være sammen med familien før kyllingerne har ret mange fjer.
Hanen er også en stor egoist i modsætning til alle de andre haner jeg har/har haft: hvis man kommer med noget lækkert kalder han IKKE på familien, men skynder sig at guffe så meget som muligt selv ::)
Alle mine andre haner har altid været lige modsat.
Jeg tænker, de minder om påfuglehaner eller fasaner på flere områder.
Jeg skal nok få tage nogle billeder af de små, når deres mor finder det passende at gå af reden. Kyllingerne er tydeligt kønsvisende, da de er legbarfarvede, de små høner er smukt gyldne med striber og egypterøjne, mens de små haner er grålige, men også vildt yndige.
Tænk jeg er bare så glad for mine bonuskyllinger. *p
Efterhånden som kyllingerne vokser til er de også smadder søde, så nette og så langbenede og rigtig sirlige.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

karina dj

• Gæst
« Svar #12 Dato: 16 Juli , 2011, 22:52 »
Orv Marianne! Jeg glæder mig til at se billeder af de der langlemmede kyller  :D

Tillykke med dem og tak for den fine historie  /o

Offline Kate

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 17 Juli , 2011, 08:50 »
Ja til lykke med dem. Vidste ikke du havde fået dig kamp høns  :)

Og til lykke med udnævnelsen. det er måske også en gammel nyhed.  ;)
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #14 Dato: 17 Juli , 2011, 08:57 »
Begge dele er vel halvgamle nyheder, men tak alligevel. :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk