Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Selv-byg rugemaskine af køleskab  (Læst 21175 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Laila

• Bruger
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
Selv-byg rugemaskine af køleskab
« Dato: 12 Juli , 2011, 11:02 »
Har lokket min søde kæreste, der har en del mere teknisk snilde end jeg selv, til at kaste sig ud i at bygge en rugemaskine ;)

Mener jo at kunne erindre jeg har læst herinde at man kan bygge en af et køleskab? Men hvordan???
Eller er der en anden bedre selvbyg metode?

Og tillægsspørgsmål, hvis man tørruger ( og jeg har forstået det princip rigtigt, kan man så ruge flere "hold" af gangen? Altså hvis temperatur og fugtighed er det samme igennem rugningen kan man så sætte et nyt hold over hvis der er plads ?

Og hvordan med vending? Skal de vendes en omgang om dagen oder ?
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Selv-byg rugemaskine af køleskab
« Svar #1 Dato: 12 Juli , 2011, 14:14 »
Jeg har haft "rullende" rugning i min rugemaskine i år. Jeg har lagt æg i maskinen en gang om ugen, på den måde var det hele tiden friske æg, der blev ruget, og jeg kunne nå at følge med, så jeg hele tiden havde skrukker til kyllingerne.
Jeg valgte, at lade æggene klække i en madam blå fra America, men ellers er jeg blevet fortalt, at man kører med lav fugtighed indtil dag 19, hvor man hæver fugtigheden til 60-65 % og så sænker den igen fra dag 22, hvor kyllingerne burde være klækket, dvs. hver uge er der tørrugning i de fire dage og fugtighed i de tre dage.
Hvis du gør intervallet større, f.eks. lægger æg i hver 10. dag vil der være flere dage med tørrugning mellem perioderne med høj fugt.
Omkring vending er der meget delte meninger, nogen vender tre gange i hele perioden, andre to eller tre gange i døgnet indtil dag 19.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline jsk007

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 13 Juli , 2011, 00:32 »
Byggede en rugemaskine i vinters, hvor jeg gik og kedede mig  :)
Havde et ældre vinkøleskab som  jeg byggede om med ekstra isolering og en elektronisk PID regulering.
I første forsøg fandt jeg ud af at luftstrømmen nok skulle være fra bunden og op for at få en bedre og mere præcis regulering, så det er derfra jeg starter i efteråret.
Alt hvad man bygger selv er "fra bunden",  men når det virker er resulatet meget bedre :-)
(læs følelsen af at få det til at virke er for fedt)

Offline mommark

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 13 Juli , 2011, 10:27 »
Hej Søren
det lyder jo meget enkelt.
Lader du så bare lamperne være tændt hele tiden?
og er døren så lukket og du åbner kun for at sætte vand ind?
Et køleskab, en kop og et par lamper kan jeg da godt få fat på så hvis at det er så nemt er det da noget der skal prøves.
Mvh Laila

Offline Laila

• Bruger
« Svar #4 Dato: 13 Juli , 2011, 10:35 »
Det lyder da bestemt som om et er til at gå til ;)

Hvor meget plads skal der være imellem "hylderne" /bakkerne i højden?
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #5 Dato: 13 Juli , 2011, 10:48 »
Der skal egentligt ikke så meget til for at bygge en ruge maskine selv, som ellers ville koste flere tusinde kroner i indkøb.

Se selv hvor lidt der skal til ???

NB: Maskinen kan håndtere ca. 1000 store hønse æg eller ca. 2.000 dværg hønse æg.
Dimision : Bredde 78 cm dybde 80 cm højde 119 cm.

Elektronik : 1 stk. digital styret termostat + 2 stk. U formede varmelegmer a 400 w pr. stk. + 2 stk. ventilatore med 25 cm vinge + 1 stk. indvendig lampe + 3 stk. samle og fordelings dåser + 1 stk. dobbelt kontakt til tænd sluk for lys og maskine + 1,5 m instalations kabel + diverse samle muffer + 2 stk. udluftnings rosetter + 1 stk. udvendig knæ termometer + 1 stk. Hår hygrometer.

Diverse : Skruer + vandfast lim + dykkere + trådnet til sikring af ventilatore + vinkel til fastholdelse af digital føler + 1 stk. dobbelt lags rude til dør + 1, 5 meter rude liste + 2 stk. Dør hængsler + 2 stk. Dør vridere.

Træ: 2 stk.vandfaste støbe plader a 122 cm + 244 cm / 25 mm T + 1 stk. vand fast plade a 122 cm + 244 / 12 mm T.

Maskinen forsynes med et vugge æg vendings system, som enten er automatisk styret, eller som er manuelt styret med et håndtag.

Fortsættes :

Hilsen fra Jørn.

Og hvad koster den så Jørn ??? sådan helt nøjagtigt med træ og det hele
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline mommark

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 13 Juli , 2011, 16:55 »
Hej
så skal jeg bare lige finde en der har et lille køleskab tilovers!!
Der hvor du har skåret ud til vindue har du så sat et stykke plastic i?
Kan jeg bare skære i et køleskab med en flex?
Jeg ved at min mand har en flex. Måske kan jeg jo få ham med på ideen. Nu hvor han næsten er færdig med hønsegården....
Mvh Laila fra Mommark.

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #7 Dato: 13 Juli , 2011, 17:06 »
Hej
så skal jeg bare lige finde en der har et lille køleskab tilovers!!
Der hvor du har skåret ud til vindue har du så sat et stykke plastic i?
Kan jeg bare skære i et køleskab med en flex?
Jeg ved at min mand har en flex. Måske kan jeg jo få ham med på ideen. Nu hvor han næsten er færdig med hønsegården....
Mvh Laila fra Mommark.

Som omtalt i en anden tråd : Vi mænd får aldrig fred.Når vi er færdige med det ene projekt,skal vi igang med det næste.Og i vil have ligestilling!!!! *s *s *s
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Leif Tranum

• Bruger
« Svar #8 Dato: 13 Juli , 2011, 17:11 »
Jeg har i årenes løb bygget mange rugemaskiner men jeg har erfaret at man ikke kan bygge dem meget billigere end dem man kan købe.Inden man er færdig og køreklar,så står den i samme pris som en indkøbt. :) :) :)
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Laila

• Bruger
« Svar #9 Dato: 13 Juli , 2011, 17:16 »
Hej Søren!

Det er muligt du lige får en pm fra min søde kæreste, bygmesteren, med mere uddybende spørgsmål ;) Og Lekris-> Min kæreste er selv ved at blive ramt af hønsefeberen ;) Vé om han ikke snart får sin egen profil herinde, selvom han har forsværget det!
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Leif Tranum

• Bruger
« Svar #10 Dato: 13 Juli , 2011, 17:29 »
OK.Vi tales ved. /o /o /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Leif Tranum

• Bruger
« Svar #11 Dato: 13 Juli , 2011, 18:14 »
Altså kære venner.
@ mommark,  bare noget man kan se igennem. 0g hvad er en flex ?
                   Køleskab : Prøv Genbrugsen   /o

@Lakrids,  Ja gamle elektriker. Hvis du ikke ændre dit navn kalder

jeg dig det her fremover.  ;D . Svar : VRØVL med din pris , det er faktisk kun termostaten der koster lidt. 0g man kan faktisk justere

køleskabs-termostaten så den kan bruges.   Hæ hæ , men man skal
nok være elektrikker for lige at greje den   :D
Jeg vender frygteligt tilbage i morgen.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline mommark

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 13 Juli , 2011, 19:10 »
Hej
en flex er en vinkelsliber, har lige spurgt hvad det hedder på dansk.
Er gift med en tysker og der siger de alle flex.
Mvh Laila Mommark

Offline lars beck

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 20 Juli , 2011, 22:59 »
Jeg har også kastet mig ud i eksperimentet omkring en hjemmelavet rugemaskine. ::) ::) ::)

Jeg bruger et lille køleskab, hvor jeg har monteret en fatning nede i bunden, hvor jeg har sat en 60 W. pære. Den skal fungere som varmekilde - justeret af en ledning med lysdæmper. 20 cm. fra toppen har jeg monteret et termometer - af kviksølv - typen som man kan købe hos America. Selve aflæsningen af temp. foregår uden for maskinen. I toppen af køleskabet har jeg sat en lille ventilator 12 v. som jeg har fra et pc'er som skulle smides ud.

Jeg mangler lige at skære ud til et vindue i døren og her montere et hygrometer.

Jeg har ikke anvendt en thermostat, da jeg ikke ved hvordan jeg skal montere dette - er der mon nogen som kan give mig en fyldestgørende forklaring på dette?

Hvis nogen har gode  råd og hvis jeg har lavet åbenlyse fejl - så modtager jeg hjertens gerne råd :) :)

Mvh.

Lars
Lars

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #14 Dato: 21 Juli , 2011, 13:10 »
Er der ikke noget om, at hvis man vender kompressoren på et køleskab, så varmer det i stedet for at køle, og derfra justerer man varmen på den dertil indrettede temperatur knap i køleskabet.
Hylderne bruges som hylder til æg, og vupti, færdig rugemaskine, man kan evt købe et digitalt rugethermometer hos America og sætte det i et hul i køleskabet så man udefra kan setemperaturen.

Der skal også lidt lufthuller i så en lille vingeregulator i et hul er nok en god ide.
man må jo skære hul til vindue hvis man ønsker det, men det skal ikke være for stort pga. varmetabet.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn