Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Orm hos mine høns - behandling? kyllinger? Hvidløg?  (Læst 15160 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
Orm hos mine høns - behandling? kyllinger? Hvidløg?
« Dato: 12 Juli , 2011, 08:38 »
Mine høns har orm OG lus.  >:(  Sådan noget L**T!!
Har læst frem til at Imovec må være det bedste til mine dyr, da jeg pt har 5 voksne og 34 kyllinger og der står i leksikon at man kan komme det i drikkevandet. Ellers er det godt nok mange dyr at behandle hvis det skal dryppes i næbet. MEN kan kyllinger, også daggamle, tåle Imovec?
Har tænkt at de skal behandles med medicin og så må de fremover må MEGET mere hvidløg end de plejer....Er det godt nok det hvidløgsolie man kan få hos america thisted eller skal det helst være frisk hvidløgsfed?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
Sv: Orm hos mine høns - behandling? kyllinger? Hvidløg?
« Svar #1 Dato: 12 Juli , 2011, 09:46 »
Har lige snakket med en dyrlæge - og han sagde at man ikke bare kunne udskrive det der imovec. Han skulle både have afføringsprøver og se høne og æg. Hvordan får I andre fat i det Imovec? Skal I også igennem sådan en omgang? Og koster det ikke kassen?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Lolland

• Passiv bruger
  • En have uden høns, er som et akvarie uden fisk.
« Svar #2 Dato: 12 Juli , 2011, 09:56 »
Jeg ved ikke om du har læst det med orm her under gamle råd.
Ved ikke om jeg selv turde give ihvertfald saltsyre, men det ville vel ikke stå her, hvis hønsene døde af det.
http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/TipsFraBrugere/GamleR%c3%a5dModParasitter
Hilsen Britta

0.4 høns (alverdens blanding af gode æglæggere) 0.2 fodbefjerede dværghøns( sabelpoot) sort guld porcelæn.
0.1 Dogue de bordeaux
4.5.10 kanariefugle
1.0 grå jaco
0.1 voksen datter

GKV

• Gæst
« Svar #3 Dato: 12 Juli , 2011, 10:28 »
Afkog af grå bynke, malurt, ambra skulle være ormedrivende.Problematikken er, at jeg ikke har kunne finde, hvor stærkt det skal være, ellers er det jo billigt og relativt nemt, men naturprodukter er jo heller ikke ufarlige.Måske skulle man forsøge sig på nogle slagtehaner, men så bliver man vel meldt til dyrenes beskyttelse, hvis det rygtes. ;D ;D

Jeg er i gang med ormekur til mine, men det er med flubenol.Jeg havde dyrlægen ude i en anden forbindelse sidste år og viste hende fjerkræet og fortalte at jeg havde mistanke om orm. Derfor udskrev hun en recept, det samme gør jeg med estebree´.

Ulempen/ fordelen ved disse midler er at de er kolosale store portioner, Flubenolen f.eks i 1 kg til den nette sum af 2000,-og man skal bruge 1gr, pr. 35kg. høne, godt nok i 7 dage, men alligevel.Til gengæld holder det sig meget, meget længe.

VH Gunni.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #4 Dato: 12 Juli , 2011, 10:35 »
Afkog af grå bynke, malurt, ambra skulle være ormedrivende.Problematikken er, at jeg ikke har kunne finde, hvor stærkt det skal være, ellers er det jo billigt og relativt nemt, men naturprodukter er jo heller ikke ufarlige.Måske skulle man forsøge sig på nogle slagtehaner, men så bliver man vel meldt til dyrenes beskyttelse, hvis det rygtes. ;D ;D

Ja man skal da vist passe meget på  ;D ;D
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #5 Dato: 12 Juli , 2011, 10:56 »
Hvis du gerne vil bruge hvidløg, kan du få det som pasta i mange dagligvarebutikker det koster omkring 15 kr for ?? nok til en portion hønseguf, men det er nemt at bruge og man skal ikke selv stå og fedte med det, men det er jo billigere at lave det selv. ;D
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #6 Dato: 12 Juli , 2011, 11:40 »
Jeg har en dunk hvidløgsolie..eller hvad det nu hedder stående, men foretrækker helt klart at bruge friske hvidløg. Så ved jeg, hvad hønsene får og hvor meget, samtidig med at et friskt løg må være bedre. Jeg køber altid de store solo hvidløg, så er der ikke så meget at pille.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 12 Juli , 2011, 11:55 »
Men kan hvidløg behandle - fjerne ormene? Er det ikke kun forebyggende?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #8 Dato: 12 Juli , 2011, 12:15 »
Jeg ved ikke hvd pH-værdien i hvidløg er, men nej hvidløg er godt for rigtig mange ting og styrker immunforsvaret, men kun forebyggende....tror jeg.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Eva

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 12 Juli , 2011, 13:20 »
Ang saltsyre er der mange herinde der bruger det forebyggende et par gange om året.
Jeg gør det selv og det er ikke ret meget (et snapseglas) fuldt i 10 l. det er stærkt fortyndet.
Gråbynke plukker jeg i grøftekanter og smider i hønsegården, så kan de selv bestemme hvor meget de gider æde. Det der med afkog ville jeg ikke kaste mig ud i pga som Gunni skriver hvor stærkt? skal det fortyndes?
Venlig hilsen
Eva

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 12 Juli , 2011, 13:40 »
Kan saltsyre så fjerne de orm der allerede er der??

Eller hvad kan jeg gøre for at fjerne dem?

De har lige fået en KÆMPE portion hønseguf. Hvidløg i vandet. Og fluespray....
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 12 Juli , 2011, 22:20 »
Jeg takker Bettina for at hjælpe!! Nu skulle de skide orm gerne forsvinde. Og mange tak til alle jer andre for råd om forebyggelse. Jeg vil benytte rådet om saltsyre fremover. Jeg tror at den omgang hønseguf de fik i formiddags og den her til aften har skræmt noget af utøjet væk, for efter bare 10 min i stalden har jeg to bide-/stikkemærkker på underbenet....I morgen endevender jeg hønsehuset, kalker det hele og bygger nye redekasser.
Venlig Hilsen
Lisbeth