Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: svinefoder til gæs og ænder?  (Læst 16800 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
svinefoder til gæs og ænder?
« Dato: 11 Juli , 2011, 20:21 »
jer har fået mulighed for at købe  foder hos en svineproducent, og han sagde JA til at vi kan "handle" /o
vi har ænder og gæs jeg kunne tænke mig at købe foder til hos ham.
men nu spørger han hvilket slags foder jeg vil have - er der forskel på svinefoder?
 eller er der smågrise foder og storegrisefoder eller?
beder om hjælp så vi kan få "handlet"
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Erik holst Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 90
Sv: svinefoder til gæs og ænder?
« Svar #1 Dato: 11 Juli , 2011, 20:46 »
Hej.

Du skal bruge den blandning, der bruges til slagtesvin. Jeg er sikker på, at du får nogle kødfulde dyr.  /o
Venlig Hilsen Erik.
  1,3 Lys Sussex
  1,2 Lys Sussex
  1,5 Sort Australorps

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: svinefoder til gæs og ænder?
« Svar #2 Dato: 11 Juli , 2011, 23:37 »
Foder til slagtesvin, diegivnings foder eller drægtigheds foder.
Det betyder ikke så meget. Bare det ikke er smågrise foder.
Hvis der er frit valg på alle hylder så ville jeg vælge slagtesvine foder eller en diegivnings blanding.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Laila

  • Bruger
  • Indlæg: 476
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
Sv: svinefoder til gæs og ænder?
« Svar #3 Dato: 12 Juli , 2011, 10:12 »
Synes efterhånden jeg mange gange har læst at flere bruger svinefoder til fjerkræ´ene, bruger I det til "alle" fjerkræ? Hele tiden? Altså fra slut opvækstfoder?
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: svinefoder til gæs og ænder?
« Svar #4 Dato: 12 Juli , 2011, 20:23 »
Danny - hvorfor ikke det til smågrise? Hvad er forskellen?

Er der slet ingen ulepmer ved at fodre ænder med svinemad? Tænker dog, at ænder og svin må have ernæringsmæssigt noget forskellige behov?

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: svinefoder til gæs og ænder?
« Svar #5 Dato: 12 Juli , 2011, 22:26 »
Danny - hvorfor ikke det til smågrise? Hvad er forskellen?

Er der slet ingen ulepmer ved at fodre ænder med svinemad? Tænker dog, at ænder og svin må have ernæringsmæssigt noget forskellige behov?

Af flere årsager. Den ene er at der er "meget krudt i". Typisk 110-115 FEsv. I sofoder er der typisk 103-107 FE.
En anden årsag er, at der i de fleste smågrise blandinger bliver brugt fiskemel og det kan let give afsmag i kødet. Så medmindre at du synes at det kunne være super hyggeligt at huset lugter af fisk juleaften så vil jeg ikke anbefale det ;)  :D

Jeg tror iøvrigt ikke at der er den helt store forskel på en svinefoder blanding og eks. fjerkræ vokse foder. Der skal nok være lidt forskel men bare der er lidt mineraler, noget protein og en stor korn andel så kan de fleste dyr (ikke rovdyr), i teorien, leve af det.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline lars beck

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 209
Sv: svinefoder til gæs og ænder?
« Svar #6 Dato: 13 Juli , 2011, 12:50 »
Mine ænder, gæs og høns trives iøvrigt glimrende på et tilskudsfoder bestående at kalvepiller - ligner grisepiller af størrelse.

Bilder mig ind, at der ikke er animalske produkter i sådan et foder.

Jeg har dog ikke de mindste skrubler med at fodre med svinefoder - hvis man er bange for, at der skal være bismag af fisk i ens slagte produkt, så tror jeg man kan imødegå dette, ved at fodre med ren hvede/byg den sidste måned før slagtning.

Mvh.

Lars
Lars

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: svinefoder til gæs og ænder?
« Svar #7 Dato: 13 Juli , 2011, 13:41 »
jeg har jo håbet på at jeg bare kunne sige til denne landmand - slagtesvin piller ... men nu siger han så at han ikke har "piller" han blander foder selv - hvad skal der så i denne blanding? og hvad er rimelig pris? 2 kr /kg? er det ko eller over kanten?
høns, ænder, hunde, katte...

Offline lars beck

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 209
Sv: svinefoder til gæs og ænder?
« Svar #8 Dato: 13 Juli , 2011, 13:55 »
Jeg ved ikke noget om prisen, men jeg har tidligere fodret med svinefoder, som en bonde selv blandende - forskellen er,at så er alt granuleret/lavet til grotning - Det betyder dog ikke det mindste til ænder/gæs -

Hvis du finder prisen rimelig så køb trygt det.

Mvh.

Lars
Lars

Offline MichaelChristensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 77
  • Bliver det ikke snart sommer
Sv: svinefoder til gæs og ænder?
« Svar #9 Dato: 13 Juli , 2011, 15:24 »

2 kr / kg lydder som noget jeg gerne ville købe... nu kender jeg ikke noget om produktionsprisen, men ser at korn kan købes ned til 1½ kr pr kilo i den blå, og med diverse tilsætninger så er prisen være ok. 2 kroner er stadig en del under de 4-5 kroner som foder koster i Land og fritid, m.m.

Når han selv blander kan du jo snakke lidt med ham om hvad der er i, specielt hvilke tilskud der er i

Jeg tænker at når det er svinefodder så er der en masse korn og et eller andet for at give mere protein i foderet.

SOJA = GMO
Raps = Brune æg smager af fisk (Har en gang fordret med et par kilo rapsfrø uden afsmag)
FISKEMEL = alt smager af fisk (Har aldrig prøvet)

Mineraler? vitaminer? andre tilskud af mindre lødig natur anti et eller andet.

1.7 blanede høns
0.0.24 bresse
0.1.2 Spælsau får
0.1.7 Moskus
0.0.4 Gæs af rasen mad på bordret
0.1.2 Kone og Børn
1.0 hund

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: svinefoder til gæs og ænder?
« Svar #10 Dato: 13 Juli , 2011, 18:00 »
jo han nævnte hvede og byg og mineraler og noget endet- det kan jeg jo ikke huske- det vil han blande i nogle forhold han nu også kun kender så de passer til slagtesvin... så mon ikke det er ok?
skal hente 100 kg blanding i morgen
høns, ænder, hunde, katte...

Offline lhama

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Sv: svinefoder til gæs og ænder?
« Svar #11 Dato: 30 Juli , 2011, 22:40 »
Hi
Ved godt det er sent at melde sig på banen, men ville lige give et ord med :-)
Jeg har altid fodret mine gæs med "poltefoder" næsten det samme som det foder slagtesvin får(min mand er fodermester og jeg får det gratis)
Min mand blander selv fodret og det giver nogle gode kødfulde gæs.
Spurgte lige min mand hvad det skulle koste hvis jeg skulle købe det og han mener omkring 2 kr kiloet så tjener hans chef ikke meget på det, så snydt det bliver du ikke :-)

jeg har lige fået kyllinger og tænkte på om jeg må give dem det samme mad når de er færdig med deres startfoder? forstod ikke helt svaret ovenfor .

held og lykke med dine gæs

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: svinefoder til gæs og ænder?
« Svar #12 Dato: 30 Juli , 2011, 22:45 »
Velkommen på forum, Carina :D
Jeg kan desværre ikke svare på om svinefoderet dur til store kyllinger, men det er der sikkert andre her, der kan. /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: svinefoder til gæs og ænder?
« Svar #13 Dato: 30 Juli , 2011, 23:05 »
Der burde ikke være noget i vejen for at fodre store kyllinger og høns med grisepiller. Pillernes hovedbestand er korn, måske med lidt sojaskrå eller lignende, og så tilsat diverse mineraler (og vitaminer?).

Er det ikke i pilleform, men pulver, tror jeg hønsene vil svine meget med foderet. De kan sikkert stadig godt leve af det, men de foretrækker normalt korn/piller.
Mvh
Erik Andersen

Offline lhama

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Sv: svinefoder til gæs og ænder?
« Svar #14 Dato: 01 August , 2011, 07:50 »
Tusind tak for det hurtige svar, det er bare skønt at blive hjulpet i denne "nye" hønseverden  ;)
Jeg tror jeg ender med en blanding af korn og "svinefoder"