Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ikke høns: Beskyttet bolig - hvordan?  (Læst 2032 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Ikke høns: Beskyttet bolig - hvordan?
« Dato: 10 Juli , 2011, 14:35 »
Kære hønsevenner

Kan I mon hjælpe? Min mor er desværre blevet rigtig syg af nervebetændelse, og kan ikke længere klare sig selv. Hun bor sammen med min far, men hun kræver hjælp døgnet rundt til toiletbesøg, påklædning, bad, komme op af sengen osv. Hun kan stort set ikke gå, og trods hjælpemidler som rollator og et dagligt besøg af hjemmeplejen, så går det her altså bare ikke. Både min far og jeg er "på" døgnet rundt, og det slider på os alle. Hun er blevet så dårlig på 2 uger, så situationen er helt ny.

Den bedste løsning ville være en beskyttet bolig, hvor hun kan komme rundt i en rullestol og hvor boligen er indretten til en handicappet.

Hvordan får man en beskyttet bolig? På Holbæk Kommunes hjemmeside står der "Beskyttede boliger udlejes efter indstilling fra Social - og sundhedscenteret, Kanalstræde 2, 1. sal, 4300 Holbæk." Hvad betyder det på dansk? Hvad kan jeg gøre? Mine forældre er ikke gift. Min mor er 63 år.

Tak for hjælpen, hvis I ved hvordan jeg kan hjælpe min mor til at få en beskyttet bolig.
« Senest Redigeret: 10 Juli , 2011, 16:10 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Ikke høns: Beskyttet bolig - hvordan?
« Svar #1 Dato: 10 Juli , 2011, 14:51 »
Du skal vel sammen med dine forældre kontakte den adresse du nævner. Evt. i samarbejde med den hjemmehjælper der kommer hos dem.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #2 Dato: 10 Juli , 2011, 14:55 »
Bed hjemmehjælperen om at kontakte visitationen. Eller ring selv til  visitatorerne - din mor må have fået diverse relevante telefonnumre da hun fik hjælpemidler. Er der ingen medicinsk hjælp at hente? Hvad siger lægen?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #3 Dato: 10 Juli , 2011, 14:59 »
Ok, jeg prøver at ringe til hjemmeplejen eller kommunen. Jeg var/er bare ikke klar over om en beskyttet bolig kan stilles til rådighed "uden videre". Min mor har haft nervebetændelse i 5 år, men har gået fint og har kørt bil osv. For 2 uger siden faldt hun og så kunne hun med ét ikke gå mere. Hun har været indlagt på Holbæk Sygehus i 1½ uge, men det eneste de har gjort ved hende er ½ times daglig fysioterapi. De siger det er kronisk, men at hun skal på Riget for at få taget flere prøver.

Det er så svært at stå i situationen. Og det er svært at være uvidende. Mine forældre er begge ved at gå ned med flaget, så det er mig der skal "hive i trådene" hvis der skal ske yderligere... Og det skal der!

En beskyttet bolig i Holbæk Kommune koster ca. 6000 kr. om måneden. Får man boligsikring/hjælp til huslejen - er det noget I ved?
« Senest Redigeret: 10 Juli , 2011, 16:15 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #4 Dato: 10 Juli , 2011, 16:33 »
Alt efter hvilken indtægt hun har, om det er førtidspension, folkepension eller noget andet, udregnes der boligsikring til huslejen.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #5 Dato: 10 Juli , 2011, 16:36 »
Lige et stort  *l herfra. Ikke en rar tid for jer.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 10 Juli , 2011, 17:32 »
Og så er det måske også værd at tjekke med dine forældre og pensionskontoret, om det fortsat er den bedste løsning, at de ikke er gift - eller hvordan de i så fald sikrer hinanden bedst.
Din far skal vel med i den beskyttede bolig?

Også lige et knus fra mig. Det er sådan noget træls noget at skulle ud i!

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #7 Dato: 10 Juli , 2011, 18:14 »
Tanja, når din mor har haft tilstanden i fem år, véd man så ikke, hvad det er for en type nervebetændelse? Kronisk beyder jo "bare" langvarig og dækker over adskillige grader af en tilstand. Nu skal vi jo ikke endevende din mor her, men det kan være en god idé at kontakte hendes privatpraktiserende læge for at få at vide hvad tidligere undersøgelser har vist. Og en rigtig god idé at du tager med på Rigshospitalet til undersøgelserne. Som datter (og af og til SØN ;)) er man jo meget på ved forældres sygdom. Faktisk i en grad så man burde have ret til "forældre syg-fridage" på lige fod med børnefamiliernes muligheder. Tro mig, TO syge forældre medførte et meget stort indhug i mine feriedage over adskillige år!
 *t til dig herfra. Det er overhovedet ikke sjovt!
Angående beskyttede boliger, så står der jo sjældent én klar og venter. Der skal jo en beboer ud først.....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #8 Dato: 10 Juli , 2011, 22:41 »
Tak igen for svar.

Der er faktisk to ledige boliger lige nu, i vores lille by - og min mor vil frygtelig gerne ind i den ene af dem. Jeg ringer straks i morgen tidlig til kommunen og hører ad. Min far er frisk som en havørn, og skal bestemt ikke i beskyttet bolig.

Jeg må se om jeg kan få en snak med hendes læge. Det er bare så opslidende det hele. Æv.
Venlig hilsen Tanja

Offline Lone Knap

• Bruger
« Svar #9 Dato: 10 Juli , 2011, 22:53 »
PØJ-PØJ med det hele Tanja. Selvom din far ikke skjal visiteres til en beskyttet bolig, vil de måske gerne stadig bo sammen?? Så det er måske værd ved samme lejlighed at undersøge mulighederne for det. Håber det bedste.

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #10 Dato: 10 Juli , 2011, 22:57 »
Hør nu, hvis din mor kunne gå for 14 dage siden, så skal der stilles krav til at de lige med det samme finder ud af hvorfor hun lige pludselig ikke kan det mere, man kan ikke bare sige at tilstanden er kronisk uden først at finde ud af hvad det er for en tilstand.
Din mor er jo ikke gammel i den forstand, så der må nogle facts på bordet, inden hun skal i beskyttet bolig uden din far, og hvis hun skulle i en beskyttet bolige uden dín far, så skal det være af personlige årsager og ikke fordi han er frisk som en havørn, der er også beskyttede boliger med have osv.

Din mor skal igennem systemet, men jeg ville starte med at være meget skarp i mit krav til at de skal finde ud af, hvad det er der er årsagen og at man ikke bare kan spise folk af med at det er kronisk.
Møder du modstand, så spørg om de har et lovmæssingt alderskrav til hvornår man har ret til behandling, og hvilken alder det så præcist er, det plejer at flytte på lægernes holdning til hvornår der kan behandles....
Start hos egen læge og find ud af hvad det drejer sig om, og så tag med hende hvor hun skal hen til forskellige prøver.

Med mindre din mor meget gerne vil bo for sig selv, så er en beskyttet bolig da ikke en løsning.
Hvis det er det hun ønsker fordi hun tror på hvad lægerne siger, så er det genem visitationen, og du skal kontakte visitationen i hendes kommune og bede om et besøg, hvor du bør være til stede.
Men du skal skrue dig op til at stille krav til lægerne først.

Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
« Svar #11 Dato: 10 Juli , 2011, 23:04 »
Hej tanja
 også et kæmpe lykkekram her fra... gør det du har skrevet i dine tidligere besvarelser /o men det jeg faldt over i dit indlæg var at din mor for besøg af hjemmeplejen en gang om dagen???
Ind til det hele er faldet på plads med beskyttet bolig osv. kan i faktisk også kræve noget mere massiv hjælp i hjemmet... hun kan få hjælp morgen, middag og aften og sikkert også hjælp til let rengøring alt efter hvad din far kan???

Begge dine forældre har garanteret betalt deres del af skatten til "vores" velfærds samfund, så i sådan en situation, er det at i skal kræve den hjælp i har ret til /o

Held og lykke med det hele *b
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline P. Jakobsen

• Bruger
« Svar #12 Dato: 10 Juli , 2011, 23:20 »
har ingen viden indenfor dette emne. Det er ikke en sjov situation

Men vil blot ønske held og lykke og håb en snarlig bedring eller udredning.

Knus herfra

*b
0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 10 Juli , 2011, 23:27 »
hej Tanja - hmm det hele lyder lidt forhastet - ikke misforstå mig, men synes at flytte i beskyttet bolig efter 14 dages  forværring af sygdom er måske lidt hurtigt...
Kender situationen fra den anden side-  jeg er fys og arbejder i kommunen
hvis der var her hos os vil man få visiteret hjælp og hjælpemidler efter hjemmebesøg fra en visitator, ergoterapeut (alt efter hvad sygehus har sat krav om) derefter vil der nok komme en gop(genoptrænigsplan - alle kommuner må være interesseret i at få trænet deres borgere til bedst mulig funktionsniveau- i din mors tilfælde- at klare sig som hidtil med minimum hjælp) gop udsender sygehus efter opholdet på afdelingen- hvis de kan se at der er  mening med genoptræning- og siden der var fys involveret  under indlæggelsen  burde der komme noget(eller ring til afdeling og hør dem af)
Som det er i kommunens hjælpepakker så ser det ud til at 1x dag er ikke meget- meeen jep du har jo far og om de er gift eller ej  er reglene de samme(man bor sammen og så regner kommunen med at man hjælper hinanden) med mindre man siger fra! og det skal din far så, hvis  han /i synes der skal mere til
Alle hjælpemidler - hvis de er udlånt fra sygh er der kun midlertidigt- dvs man skal normalt aflevere dem efter 1-3 mdr. hvad skal der ske bagefter? hvad siger kommunen? så skal visitationen igen på bane! Hos os  vil man sende en terapeut der vil vurdere behov og måske få tilpasset boligen - de fleste kommuner er interesseret i at beholde deres borgere i deres eget hjem så langt tid som muligt(det er økomnomi igen - igen ) og skulle det være at man skal fjerne alle dørtrin, sætte par hjælpemidler extra så gør man det helst frem for at lade folk overtage  beskyttede boliger.
skriv pm hvis du vil vide mere, eller om man skal ringe nogle stder...
 *k
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 10 Juli , 2011, 23:54 »
Kære Tanja, stort kram herfra, det må være hårdt for din far og dig. Jeg ville skrue bissen på og lægge pres på for at få din mor undersøgt ordentligt. Den måde det bliver lagt på hylden på holder ingen steder. Hvis det er kommer så pludseligt, så er der en årsag til det. Jeg tror ikke på at en forværring kan ske så hurtigt. Overfor hospitalet skal man ikke spille elev fra flinkeskolen, man skal skrue bissen på og kræve hurtige svar og presse dem til ikke bare at løse det med en dårlig undskyldning, eller noget i den stil. Da min mormor blev syg for fem år sidden boede hun i forvejen i en ældrebolig. En fra kommunen kom og kiggede på den og fandt ud af hvilke ting der skulle gøres for at boligen kunne blive handicapvenlig (min mormor kom til at sidde i kørestol). Da dette var på plads tog det en tømrer 3 dage at ændre de småting. Det var ting som at vende dørene, hæve køkkenbordet og ændre lidt på nogle konstruktioner. Dette gjorde at det ikke var nødvendigt for hende at flytte, hvilket var en stor lettelse.
Jeg syntes også at i skal kræve noget mere hjælp. Min mormor havde besøg fire-fem gange dagligt af en hjemmehjælper og af og til en sygeplejerske. Det skal lige siges at min mormor "bare" var blevet lam fra livet og ned og derfor krævede hjælp, eller fungerede hun normalt. Skru bissen på Tanja, det er det eneste der hjælper, det nytter ikke noget at være flink, det kan de finde på at udnytte, det fandt vi ud af :)

God bedring :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.