Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Blandet landhandel af spørgsmål ;)  (Læst 1092 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Laila

• Bruger
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
Blandet landhandel af spørgsmål ;)
« Dato: 10 Juli , 2011, 00:19 »
Så skal jeg lige bruge jer kloge hoveder igen :D

Har en flok silker rendende rundt, kyllinger fra 22.-15. og 8. maj, hvornår er det liiige man kan se køn på dem? Og HVORDAN??? Hanerne har tilbagestrøget tophår?

Er også dybt i tvivl om mine "maran" hehe, grundende til "" er at én har fået top ;) Er vist ikke helt normal maran-hovedbeklædning, har gråtavlede (kludre garanteret i de der farver igen hehe) og kobber, der er dog noget difference i farverne fra rødlig til brun,(med sort) men hvis nu sol måne og stjerner står rigtigt og det ender med ikke lutter haner, hvordan bliver farverne fra dem så?

Og hvordan er det med det blå der? Har guld-blå Brahmahane, og nu kyllinger, der forhåbentligt er lutter høns, i samme farve, og syntes så lige jeg læste at man skal blande guld-blå, med guld-sort?

Inlight me!!! ( Og der kommer sikkert flere spørgsmål ;) )

Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Blandet landhandel af spørgsmål ;)
« Svar #1 Dato: 10 Juli , 2011, 06:23 »
Lajla, jeg kan hjælpe dig lidt med maran, som jeg jo har i dværg, men farverne er ens både for de kobberfarvede og de gråstribede, som jeg har.
Der er nogle gode billeder på Silkeborg Fjerkræklubs side:
http://www.silkeborg-fjerkraeklub.dk/38194903
Du finder dem lidt nede af siden, kobberhanen mangler lidt brystfylde, men han er ikke så gammel på billedet.
Der må absolut IKKE være top på maran!
Du kan også finde noget om maran på min hjemmeside.
« Senest Redigeret: 10 Juli , 2011, 06:28 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #2 Dato: 10 Juli , 2011, 08:44 »
Du kan sagtens avler guld blå/båndet på guld sort/båndet. Og så bliver det ca. ½ af hvert.

Hvis du avler guld blå/båndet på guld blå/båndet, så får du også nogle "spættede".

Du skriver at kyllingerne er lutter høner, det er vel nok heldigt...
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Laila

• Bruger
« Svar #3 Dato: 10 Juli , 2011, 09:57 »
Du kan sagtens avler guld blå/båndet på guld sort/båndet. Og så bliver det ca. ½ af hvert.

Hvis du avler guld blå/båndet på guld blå/båndet, så får du også nogle "spættede".

Du skriver at kyllingerne er lutter høner, det er vel nok heldigt...

@Lene Jeg HÅBER, og tror indtil videre naivt, at det er rene høner der pipper derudaf ;)

@Marianne Nej top på Maran er ikke helt efter strandarden hehe, sælger var altså ærlig nok, til at sige han havde haft en toptosse også  ::) Men må fluks ind og se billeder af dine :)
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 10 Juli , 2011, 10:05 »
@ Laila

Du kan se om det er haner eller høner, når de begynder at få fjer på skulder og bryst.

Ellers smid et par billeder ind af dem.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Laila

• Bruger
« Svar #5 Dato: 10 Juli , 2011, 11:15 »
Ja, drønede riundt og legede fotograf ude i haven den anden dag, og så er USB-kablet på mystisk, børneagtig, vis forsvundet, men når kablet dukker op, kommer der fluks billeder :)
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Laila

• Bruger
Der kommer lige en række billeder :) Starter med kobbermaran´erne

Gråtavlede

Og så lige mig som hønsetæmmer ( kan I se ligheden med hende fra Slå´ først Frede, med duerne  ;) )  Det er "topmaran´en yderst til højre)

Og Silker :) Dem der var at finde ;)

Og Ællingerne

0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 11 Juli , 2011, 05:36 »
Jeg er ikke sikker på at dine maraner er renracede, jeg synes, jeg kan se noget randtegning på kobberfjerene hos de kobberfarvede. På de gråstribede er der en top på den ene og de dyr, der ser ud til at blive haner har høne-farve dvs. det er for mørke, men det kan selvfølgelig også være billederne.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Laila

• Bruger
« Svar #8 Dato: 11 Juli , 2011, 10:00 »
Hej Marianne! Nej jeg er bestemt heller ikke sikker på de er rene længere :)  Hvordan fordeler de sig kønsmæssigt  ???
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #9 Dato: 11 Juli , 2011, 10:15 »
Og kammene er heller ikke rigtige. Maraner skal have enkeltkam. Det ser ud til at der er mange haner.
« Senest Redigeret: 11 Juli , 2011, 10:17 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 11 Juli , 2011, 10:18 »
Umiddelbart tror jeg at billed 1,3 og 4 er haner, billed 2 er meget lille; på billed 5 kan den bagest til venstre godt være en høne, men jeg tror resten er haner.
De to første billeder med gråstribede er haner, som er vel mørke, dem du står med, tror jeg den gråstribede med top er en høne og de to andre er haner.
Men det er et forsigtigt gæt, generelt er hønerne mere orange i kammene indtil de er klar til at lægge æg, mens hanerne ret tidligt får rød farve og også meget større kam. Det gælder i hvert fald for mine dværg maraner. Specielt de kobberfarvede hanekyllinger sætter meget tidligt rød kam, mens de gråstribede er nogle uger ældre.
Ved dog ikke om det gælder for dine, for som sagt tror jeg der er "noget sjovt" blandet ind over.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #11 Dato: 11 Juli , 2011, 10:20 »
Jeg glemte lige, at kobberfarvede kyllinger som regel næsten kun har sorte fjer, dog kan der være hvide fjer i vingerne, mens de er små inden de får voksenfjerene.
Jeg skal prøve at tage nogle billeer af mine senere i dag.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #12 Dato: 11 Juli , 2011, 10:23 »
Men er det en and, som er sammen med hønsene  ??? sikke noget-
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Laila

• Bruger
« Svar #13 Dato: 11 Juli , 2011, 10:55 »
Ja, anden må have sneget sig, den HAR fået besked på at holde sig langt væk fra hønsene!

Og tak for hjælpen, hanerne skal bare i fryseren, så nu de er blevet "mystiske" er det ikke så skidt de fleste er haner jo :) Udover vi jo stadig mangler maran´er hehe
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand