Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp søges til valg af race samt størrelse på Goggehus (Absolut nybegynder)  (Læst 13108 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Med den størrelse du tiltænker at lave hus og gård kan du sagtens have 8 høns uanset størrelse.
Vælger du små racer kan du endda have flere. 10-12 stykker uden problemer.

Det er svært at anbefale én race fremfor en anden. Det er jo smag og behag.

Én race jeg synes skulle indgå er silkehøns, i stor størrelse (de er på størrelse med dværge i andre racer).  De er meget nuttede (jeg er sikker på børnene vil falde for dem), lægger ok med æg, er dog slemme til at skrukke. Hvis der er planer om slagtning til husholdningen, skal du være klar over at der under fjerdragten på en silke gemmer sig en smølf. Skindet er blåt, og kødet lidt mørkere end alm hønsekød. Det er et problem for nogen at forholde sig til.

En ½ meter over jorden burde være rigeligt for hønsehuset.

Mvh
Erik Andersen

Offline Dus

• Passiv bruger
    • Vores Hunde
Perfekt  /o jeg tror jeg allerede har fået svar på mine spørgsmål for at kunne komme vidre med projektet ;)

Men hvis det går efte planen så kommer jeg forhåbenligt snart til næste hold spørgsmål  ???
Er det rigtig smart at smidde grus i hele gården eller skal der også være jord ? og hvor højt skal der være inde i hønsehuset, tænker at lave en total indvendig højde (+ de 50cm over jorden) på omkring 2 meter, lyder det helt skævt? og hvor mange redekasser skal skal 8 eller måske helt op til 10-12 høns ha' ??

1000 tak for hjælpen i dette geniale pip forum...  /o  /o  /o
/Dus

0.2 Børn
0.1 Kone
1.0 Schæferhund
2.0 Maine Coon
1.2 Vagtler

"Der findes ikke problemer, kun opgaver og opgaver kan jo heldigvis løses"

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
2 m indvendig højde er alt rigeligt. Lidt mindre kunne også gøre det.

3-4 redekasser skulle være rigeligt. Som en anden skrev har de det med at udvælge 1-2 kasser som foretrukne.

Høns kan godt lide adgang også til jord. Det er lettere at støvbade i jord end grus. Og høns elsker at støvbade.
Mvh
Erik Andersen

Offline Dus

• Passiv bruger
    • Vores Hunde
Super.. Jeg takker og bukker ;)
/Dus

0.2 Børn
0.1 Kone
1.0 Schæferhund
2.0 Maine Coon
1.2 Vagtler

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Mht. vagtler og høns, kan du ikke holde dem sammen, vagtlerne vil ikke kunne trives med hønsene.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Hold du dig bare til at huset indvendigt skal være 2 meter højt. Det er rigtig rart ikke at støde hovedet mod loftet når man skal gøre rent derinde.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Hvis hønsene kan gå ud hele året,  er 2 m2 rigeligt til 8 dyr.

@ Søren

'Dus' skrev tidligere at huset blev 7 m2. De 2 m var tiltænkt indvendig højde.

Bare så du også er med.  ;) ;D
Mvh
Erik Andersen

Offline Dus

• Passiv bruger
    • Vores Hunde
Så er de første 4 stolper kommet i jorden ;)

Det er super dejligt endelig at komme igang...  /o

Og super dejligt med alle de go'e svar herinde...
/Dus

0.2 Børn
0.1 Kone
1.0 Schæferhund
2.0 Maine Coon
1.2 Vagtler

Offline Tanja S.B.

• Bruger
Sikke et dejligt projekt og sikke nogle heldige børn, der får lov at vælge en høne hver /o
Jeg vil foreslå dig at prøve at finde nogle du kan besøge, der har nogle forskellige racer, for jeg synes der er meget stor forskel på at se billeder i en bog og se dyrene live.

Du er velkommen til at komme forbi hos mig, men Farum er nok lidt for langt for jer... Prøv at se om ikke du kan finde nogen i nærheden, du kan besøge. Kontakt evt. den lokale fjerkræ-forening.

God fornøjelse med resten af projektet :D
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
@Søren.

Godt ord igen, som man siger.

Jeg er iøvrigt helt enig i det du skriver. Lad folk komme igang uden det helt store forkromede hønseslot. Fanger det så virkelig interessen kan de altid bygge ud/til, efter hvad arealer og pengepung tillader.

@Tanja
Helsingør er da ikke så langt fra Farum.
Mvh
Erik Andersen

Offline Dus

• Passiv bruger
    • Vores Hunde
@ Tanja; Vi vil meget gerne kikke forbi og se jeres høns hvis det er muligt, Farum er jo ikke så langt fra helsingør, måske vi kunne finde ud af noget i uge 30 eller 31 ?  /o

Men hensyn til hønsehuset, så tror jeg måske allerede det har taget en smule overhånd  *e
Det ender nok med at hønsne får vores hus, og vi flytter ud i hønsehuset  :-\ nu er det jo ikke færdigt endnu, men hvis det bli'r bare nogen lunde som det jeg har i hovedet pt. så bli'r det sku bedre end det vi selv bor i  ;)

Men de skal jo også ha' det godt de små kræ  /o
/Dus

0.2 Børn
0.1 Kone
1.0 Schæferhund
2.0 Maine Coon
1.2 Vagtler

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Martin.

Kan læse at I allerede er ramt af 'feberen'. Velkommen i klubben. :D :D
Mvh
Erik Andersen

Offline Dus

• Passiv bruger
    • Vores Hunde
@ Pilegaarden  /o
Ja det er vi vist, og vi er ikke engang klar til høns endu, Opførelsen af deres Palæ er kun lige begyndt  <A
så det kan da kun ende galt  :o

Men så må det ende galt, det er stadig et super hyggeligt familie projekt, hvor alle er (mere eller mindre) med...  <O
Selv hunden "hjælper" med at grave  ;)
/Dus

0.2 Børn
0.1 Kone
1.0 Schæferhund
2.0 Maine Coon
1.2 Vagtler

Offline Dus

• Passiv bruger
    • Vores Hunde
Så dukkede de næste spørgsmål på  ???

Bør man kunne dække vinduerne i hønsehuset til så der kan blive helt mørkt, eller har det ingen betydning ???

Hvilken temperatur og luftfugtighed bør der være i hønsehuset for at  <P har det optimalt ?
/Dus

0.2 Børn
0.1 Kone
1.0 Schæferhund
2.0 Maine Coon
1.2 Vagtler

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Hvis du bor tæt på naboer og vil undgå hanegal fra solen står op (og det er dælme tidligt på den her årstid!) så kan det være meget smart at kunne lukke lyset ude. Temperaturen er fuldstændig ligegyldig. Høns fryser ikke selv i et uopvarmet hus midt om vinteren. Fugtigheden ved jeg ikke lige noget om, men der skal jo ikke være direkte drivende vådt. Men et almindeligt uisoleret træhus der bare ikke har træk, er helt fint. Mine høns bor i legehuse og de har aldrig været syge endnu. (knock on wood m.m.)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)