Høns er simpelthen ikke kælne. Det har noget med instinkter at gøre. Kattemødre slikker deres børn, mens hønemødre bare varmer dem. Hvis en høne skaber sig over at blive båret på, kan det derfor hjælpe at holde den for øjnene.
Mit råd er: skal du røre dem, så gør det efter sengetid. Du kan
måske godt tillade dig at tage en enkelt høne op indimellem. Men ikke hele flokken efter tur. Så bliver de mere og mere mistænksomme, og vil til sidst flygte for liv og lemmer.
Hvis du hårdnakket insisterer på at have høns uden berøringsangst, så er det da ikke udelukket. Især ikke med mindre hønsehold, og masser af fritid.

Start med at stryg hende let over ryggen. Hun vil givetvis trække sig væk, men hvis der ingenting sker, vil hun til sidst lade som ingenting. Så kan du begynde at tage hende op. Det
værste du kan gøre, er at løbe efter hende.
Jeg har selv prøvet (med en Sussex/Landshøns hybrid) at en hanekylling bare fandt sig i, at jeg stak hånden ind under ham, og løftede. Han kæmpede som en rasende for at få benene fri, men da han først kom fri, satte han sig bare mageligt til rette på min udstrakte hånd.