hejsa christie.
jeg gå ikke selv meget om i det med racekatte - og syntes måske også at det kan blive lidt for "hysterisk" og for dyrt - vil heller finde nogle som har det på samme måde som mig med racekatte og finde en fin hellig birma han - om han har papirer eller ej det betyder ikke så meget for mig - og så kan der også være flere mennesker som kan få en dejlig hellig birma kat - bare for at få sådanne en dejlig lille killing uden at den skal kosten en ½ bondegård. For det gør de fleste birma katte. hilsen jane
Grunden til de koster, er jo bl.a at forældrene testes for arvelige sygdomme, og at der faktisk ligger et stort avlsarbejde bag.
Du avler i blinde, uden tavlen. Du ande ikke hvilke gener du sætter sammen og hvor tæt relateret de er.
Hvis man virkelig er forelsket i en race, bør man ikke undergrave det seriøse avlsarbejde som mange opdrættere laver.
Bare se på min race: Maine Coon. ( MCO)
Der er billige ægte uden tavle katte allesteder. Langt de fleste i udgaver, der slet ikke minder om MCO, hverken typemæssigt, eller af sind.
Folk der køber sådan en ægte uden tavle, bliver da ofte snydt, så vandet driver.
De ønsker en MCO, en stor basse, med sind som en hund,
og mange får en gang miskmask, hvor der er avlet, på alt der minder om noget langhåret - og ikke er testet for nogetsomhelst, selv om racen slås med både hjerteproblemer, og dårligt tandkød.
Sådan en billig kat, kan nemt ende med at koste langt flere penge i sidste ende i bl.a dyrlægeudgifter.
Nå - men som du nok kan se, er dette et område jeg brænder for

Men tavle eller ej, synes jeg bestemt, at man bør stile efter så sunde killinger som muligt.
Køberene ønsker nemlig også en kat der lever længe, og ikke lider at div. sygdomme.
Så hvis jeg var dig, ville jeg som minium tjekke blodtype og for cystennyrer ( PKD ) - disse ting kan testes for ved at tage et svab i kattens mund, og koster ikke kassen.