Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Den nye kat frida  (Læst 1546 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Den nye kat frida
« Svar #15 Dato: 11 Juli , 2011, 23:46 »
Fordelen ved at have katte med stamtavle er, at man sikrer sig, at der ikke er indavl.
For en del racekattes vedkommende er der desværre en del indavl i de katte, der sælges uden stamtavle.
Det er rigtigt, at en parring koster penge, men det er jo heller ikke gratis at have en fertil hankat boende.
Jeg har, som nogle måske ved, siamesere, ikke fordi det skal være "fint", men fordi jeg synes, de er smukke og har et fantastisk temperament. Mine katte har stamtavle, og mine killinger har også stamtavle, de er vaccinerede, chip'ede, ormebehandlede og har fået god killingekost under opvæksten, ligesom deres mor fik kost til den drægtige kat under graviditeten.
Ja, det koster altså, men til gengæld ved jeg at mine killinger er kommet til gode familier, der vil passe dem godt, for de har overvejet anskaffelsen, og der vil heller ikke være uønskede killinger i kølvandet på dem.
Men jeg slæbte jo også min højtelskede Talos med hjem fra Kreta, og jeg havde en vidunderlig kat i ham. *p
Jeg synes din lille Birma er utrolig kær, og håber du får rigtig meget glæde af hende - killinger eller ej.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline *Christie*

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 12 Juli , 2011, 09:27 »
hejsa christie.

jeg gå ikke selv  meget om i det med racekatte - og syntes måske også at det kan blive lidt for "hysterisk" og for dyrt - vil heller finde nogle som har det på samme måde som mig med racekatte og finde en fin hellig birma han - om han har papirer eller ej det betyder ikke så meget for mig - og så kan der også være flere mennesker som kan få en dejlig hellig birma kat - bare for at få sådanne en dejlig lille killing uden at den skal kosten en ½ bondegård. For det gør de fleste birma katte. hilsen jane

Grunden til de koster, er jo bl.a at forældrene testes for arvelige sygdomme, og at der faktisk ligger et stort avlsarbejde bag.
Du avler i blinde, uden tavlen. Du ande ikke hvilke gener du sætter sammen og hvor tæt relateret de er.
Hvis man virkelig er forelsket i en race, bør man ikke undergrave det seriøse avlsarbejde som mange opdrættere laver.
Bare se på min race: Maine Coon. ( MCO)
Der er billige ægte uden tavle katte allesteder. Langt de fleste i udgaver, der slet ikke minder om MCO, hverken typemæssigt, eller af sind.
Folk der køber sådan en ægte uden tavle, bliver da ofte snydt, så vandet driver.
De ønsker en MCO, en stor basse, med sind som en hund,
og mange får en gang miskmask, hvor der er avlet, på alt der minder om noget langhåret - og ikke er testet for nogetsomhelst, selv om racen slås med både hjerteproblemer, og dårligt tandkød.
Sådan en billig kat, kan nemt ende med at koste langt flere penge i sidste ende i bl.a dyrlægeudgifter.

Nå - men som du nok kan se, er dette et område jeg brænder for  :D

Men tavle eller ej, synes jeg bestemt, at man bør stile efter så sunde killinger som muligt.
Køberene ønsker nemlig også en kat der lever længe, og ikke lider at div. sygdomme.
Så hvis jeg var dig, ville jeg som minium tjekke blodtype og for cystennyrer ( PKD ) - disse ting kan testes for ved at tage et svab i kattens mund, og koster ikke kassen.

Offline jane

• Bruger
  • Dejligt med høns i haven!!!
« Svar #17 Dato: 12 Juli , 2011, 14:19 »
hejsa christina

ja det kan jeg godt forstå - og det er også helt fint at man selv går indfor at noget som man brænder for - ja til dels vil jeg måske også give dig ret. Men jeg har selv haft en main coon uden tavle og hun var nu ægte nok. Og det med at teste kan jeg da godt gå ind for  - men der ligger nu også mange penge i det at have en race kat - og derfor kan priserne jo også holdes oppe i det meget høje prisleje som de nu er i - det gælder flere forskellige racer incl birma og main coon katte.
Jeg har selv killinger i øjeblikke ( det var godt nok en smutter) men de fejler nu ikke noget - moren er en grå hellig birma (dette var nu også en smutter fra hende jeg købte hen af) deraf har hun farven fra sin mor - men selv hendes sind og pels og alt andet ved hende er nu som en hellig birma. Og hun er bare skøn og fejler heller ingen ting. Jeg kan da lige prøve at ligge et billede ind af hende så du kan se hende.  Men en ting jeg syntes er dejligt ved vore skriveri - er at vi har lov til at give hinanden gode oplysninger og at det bliver gjordt i en god tone - dette sætter jeg stor pris på. Så du skal altså have tak for dine svar til mig - og jeg skal love dig at hun nok skal blive teste inde jeg hoppe ud i noget med at få killinger på hende - altså hvis jeg ikke bare for hende nutraliseret inde.
Hilsen jane
Bor i nordsjælland i 3460 birkerød. Sammen med 2 græsk gadehunde og 4 katte
Samt 10 sommerfugle koi og 8 guldfisk i havebassin og et akvarie på 260L
Ja - det er blevet en mindre zoo her hos mig
Mine høns!
5  dværg gule/røde silke
1 grå stor silke
2 sorte silke
2 faverolles
1 kocin
2 maran
1kylling brahma
1kylling Kæmpe jersey
2mille fleur
1 sebrigt
1 hane ?

Offline jane

• Bruger
« Svar #18 Dato: 12 Juli , 2011, 14:38 »
hej
Her er min anden kat freja - hellig birma efter sin far og Chartreux efter sin mor - der er derfor hun er grå !!
Hun er bare en smuk dejlig mis og jeg holder rigtig meget af hende.
Mine høns!
5  dværg gule/røde silke
1 grå stor silke
2 sorte silke
2 faverolles
1 kocin
2 maran
1kylling brahma
1kylling Kæmpe jersey
2mille fleur
1 sebrigt
1 hane ?

Offline *Christie*

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 12 Juli , 2011, 16:43 »
Nåårh - hun ser godt nok blød og fluffy ud.
Jeg kender ikke standarten for Hellig birma, så jeg ved ikke hvordan de bør se ud  ;) . andet en noget med hvide sokker.

Synes det er fint du vil teste.
Her er en fin hjemmeside, hvor man selv svaber sin kat i munden, og sender prøven til dem. De kan teste for forskelligt, alt efter race.
Har selv brugt dem til bl.a blodtypebestemmelse.
Man får hurtigt svar på mail fra dem. /o

https://www.vgl.ucdavis.edu/

Og selvfølgelig skal vi da kommunikerer i en god tone. Jeg siger ikke, at alle skal være enige med mig ( selv om det ville være dejligt ;D ) Vi er alle forskellige, og der skal være plads til alle. Og nogen ting bliver man aldrig enige om, men derfor kan man jo godt være "venner" alligevel. Heldigvis.

Pøj pøj med misserne.

Offline jane

• Bruger
« Svar #20 Dato: 12 Juli , 2011, 21:28 »
¨hejsa

og tak for dit link - det vil ja da prøve at gå ind på.
Ja ville det ikke være dejligt hvis alle var enige !!! Sikke en verden det ville blive - ingen krig osv. det ville være dejligt - ik. ¨
Tak for snakken  hilsen jane
Mine høns!
5  dværg gule/røde silke
1 grå stor silke
2 sorte silke
2 faverolles
1 kocin
2 maran
1kylling brahma