Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Stakkels høns  (Læst 6012 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

johan10

• Gæst
Stakkels høns
« Dato: 07 Juli , 2011, 22:58 »
Hvad skal jeg dog gøre med mine høner? De vil så gerne ruge æg ud hele tiden, men fordi der jo er den her virus hos hønsene, som gør, at de mere eller mindre hele tiden lyder en smule forkølede, kan jeg jo ikke lade dem ruge kyllinger ud selvom jeg så gerne ville. Dyrlægen kan ikke hjælpe mere. Hans eneste løsning var, at jeg afliver hele flokken og desinficerer hus og alt og så starter forfra.
Det kan jeg simpelthen ikke! Det drejer sig om nogle silker og to dværgwyandotter. Det er så trist, for de går jo rundt og er helt friske, men den her virus ligger bare og lurer for en gang imellem at bryde ud. På grund af den kan jeg heller ikke sælge eller købe og komme af med overskudet af kyllinger. Det er grunden til at jeg ikke lader hønerne ruge. Jeg ved ikke helt om det kan blive ved med at gå sådan, for jeg kan ikke forestille mig aldrig mere at skulle ruge kyllinger ud. Det er jo ligesom en ret stor del af det at have høns ikke?
Det var lige lidt om mit "lille" problem som faktisk er ret stort og som efterhånden, har taget lysten til at holde høns. Ikke fordi jeg ikke gider hønsene,slet ikke, men bare fordi det er så besværligt. I hvartfald for mig.  :-\
Nå men tilbage til mit egentlige spørgsmål om hvad jeg gør med høneren der gerne vil skrukke. De er jo så trofaste så ligegyldigt hvor mange gange om dagen jeg sætter dem ud af huset, vil de altid løbe tilbage å reden. Har i nogle gode råd? I behøver ikke at nævne aflivning.  :( Det er udelukket. Jeg kan i hvertfald ikke selv gøre det.

Offline egely41

• Bruger
Sv: Stakkels høns
« Svar #1 Dato: 07 Juli , 2011, 23:18 »
Hej Johan.
Hvor er det ærgeligt med dine høns. De er godt at du kæmper for dem. Kan du oplyse hvilken virus de har? Jeg har selv en enkelt kylling på ca 18 uger som har hostet lidt i snart 1 måned, så jeg gætter på at det ikke er alm forkølelse. Ellers er den frisk og spiser uden problemer.
Camilla.

johan10

• Gæst
« Svar #2 Dato: 07 Juli , 2011, 23:26 »
Bare jeg vidste hvad den hedder. Jeg tror at jeg snakker med dyrlægen i morgen og. Han sagde bare sidst at det var en virus, men at der ikke var noget at gøre  :-\

Offline egely41

• Bruger
« Svar #3 Dato: 07 Juli , 2011, 23:29 »
Jeg er selv fra Ringsted egnen, men har ikke fundet en ordentlig "hønse-dyrlæge". Hvem bruger du?
Camilla.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 07 Juli , 2011, 23:37 »
Hvad der ikke slår dem ihjel, gør dem stærkere. ;)

Det lyder som du har været plaget af sygdommen et stykke tid? Og derfor tror jeg at dine høns vil komme igennem den. Ellers ville nogen af dem være døde nu.

Jeg havde selv en epidemi tidligere på året. 7 høner gik til, resten kom igennem. En enkelt høne har stadig lidt misfarvet kam men er ellers ok.

Jeg har efter epidemien både fået kyllinger udruget af skruk i hønsehuset, samt sat maskinudrugede kyllinger ud til de andre høns i hus/gård. Og det har ikke givet nye sygdomstilfælde. Så jeg ser ikke umiddelbart grund til at følge dyrlægens råd om at slå 'besætningen' ned.

Mht til dine skrukke madammer - giv dem et par æg hver at 'lege' med og se tiden an.

Fat mod. Det skal nok gå.
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 07 Juli , 2011, 23:44 »
Jeg er selv fra Ringsted egnen, men har ikke fundet en ordentlig "hønse-dyrlæge". Hvem bruger du?

Ham her skulle være super.

http://www.haarlevdyreklinik.dk/medarbejdere
Mvh
Erik Andersen

Offline egely41

• Bruger
« Svar #6 Dato: 07 Juli , 2011, 23:51 »
Hej Erik.
1000 tak.
Camilla.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 07 Juli , 2011, 23:52 »
Jeg gjorde det at jeg slog alt ned, desinficerede og lagde det i brak i et halvt år før jeg købte nye høns. Sygdommen har ikke været der sidden, men dengang fik jeg af vide at der var stor sandsynlighed for at det kom igen, men det er det 7-9-13 ikke endnu og det er over 2 år sidden :) Det var rigtig hårdt, men jeg kunne bare ikke leve med at de måske af og til kunne blive syge og dø, og ligesom dig kunne jeg heller ikke forestille mig ikke at skulle have kyllinger igen, derfor valgte jeg den drastiske løsning :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

johan10

• Gæst
« Svar #8 Dato: 08 Juli , 2011, 10:22 »
Jeg bruger også Bjarne fra Hårlev  /o Han er god og giver gerne gode råd over telfonen.

Erik: Selvom de kommer gennem det så vil de jo altid være raske smittebærere ikke? Jeg tror nemlig også at de kommer gennem det på et tidspunkt, og det mente dyrlægen også, at de kunne, og så ville de derefter være resistente. Får jeg så kyllinger efter det, vil det jo højst sandsynligt bryde ud hos dem. Jeg kan jo heller ikke komme af med overskuddet til andre, for jeg vil nødig at andre skal prøve det samme. Jeg står allerede med det problem nu, at jeg har for mange hanekyllinger. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre med dem, og slagtning er der ingen idé i, idet jeg er vegetar  :)

Mikkel: Det er muligt, at jeg må vælge din løsning, selvom det ikke er let. Men det bliver absolut den sidste nødløsning. Jeg tror også, at jeg må finde nogen andre, der kan gøre det. Jeg har allerede aflivet en del høns og kyllinger, men de fleste har været syge, så derfor har jeg lettere kunnet gøre det. Men silkerne dem kan jeg simpelthen ikke aflive selv, tror jeg ikke  :-\ Ikke når de er raske.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #9 Dato: 08 Juli , 2011, 11:11 »
Hvilken virus taler vi om her ?
Kan de komme igennem det, kan det da ikke gå helt galt, jeg tænker på da Mette Nygårds høns havde sygdommen ILT og hvor meget der blev kæmpet for dem, de der kom igennem det kan jo ikke få det igen, men jeg husker ikke hvordan det var med æg og kyllinger, det kan man sikkert søge på her....

Jeg ville ikke nedllægge min flok med mindre jeg blev det påbudt fra højere myndighed end mig selv  ;D
Så lad roen falde over dig, og se om ikke det går over af sig selv, du kan jo eventuelt isolere dine silker
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
« Svar #10 Dato: 08 Juli , 2011, 11:17 »
det kan ikke være noget med at de får konstant træk? Eller går på fugtigt underlag? Afskrukning er vist noget med at sætte en sort murerspand over dem i nogle timer, så skulle de have fået nok af at ligge på reden - men jeg har ikke prøvet det, så håber en anden byder ind. GOd bedring med dem!!
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

johan10

• Gæst
« Svar #11 Dato: 08 Juli , 2011, 11:27 »
Jeg ved ikke hvilken virus der er tale om. Det må dyrlægen næsten vide. Desværre kan jeg ikke isolere dem da de går i en stor gård, og der er kun et hus.

Julie: Træk er jeg sikker på at de ikke får, og deres underlag er altid tørt, så jeg er sikker på at det ikke har noget med det at gøre.

johan10

• Gæst
« Svar #12 Dato: 08 Juli , 2011, 17:49 »
Så har jeg talt med Bjarne igen (dyrlægen). Han syntes bare at jeg skulle lade dem ruge nogle flere kyllinger ud og så se hvordan det går. Men hvad skal jeg dog med alle de haner? Et par høner mere kan jeg godt bruge, men hanerne behøver jeg ikke  :) Jeg har i forvejen 3-4 silkehaner for meget. Er der nogen, der kan bruge dem til slagtning. Hvis der er, er det jo vigtigt, at de bliver holdt adskilt fra raske dyr. Nogen som kan bruge dem? De er fra midten af april. Hvis i ikke kan bruge dem lige nu, kan det også godt vente. Jeg kan godt have dem gående lidt længere endnu. Men bare sig til hvis i kan bruge dem. De er helt gratis  ;)